4 444 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ritning från bygget 1942 stämmer inte...
Hej..
Var förbi kommunen och fick ut ritningar på vårat hus byggt 1938-1942..
Vad som var konstigt är att ritningen ej stämmer, den ritningen vi fick var ritningen när dom byggde huset fattar jag det som, stämplat med korsnäs och några underskrifter, daterat 1942.
Det jag funderar på nu är om vi får problem vid ev. ändringar vi ska göra och tillhörande bygglovssökningar..
På utsidan så är huset ganska likt ritningen förutom att källartrappen är på fel
vägg.
Väggar och rum i källaren (som är gjutna) stämmer inte alls (stor skillnad).
Rum på nederplan stämmer ej heller, är fler rum på ritningen.
Översta planet (1,5 plansvilla) är garderoberna i snedtaket borta.
Jag är övertygad att dom alltså ej byggde huset som den är på ritningen, det är omöjligt att dom har ändrat i källaren tex efter huset byggdes.
En till fundering jag har är ett f.d garage som vi har på våran tomt, den ligger på prickat område (men är inritat i detaljplanen), om vi ska bygga nytt garage där går det?
Var förbi kommunen och fick ut ritningar på vårat hus byggt 1938-1942..
Vad som var konstigt är att ritningen ej stämmer, den ritningen vi fick var ritningen när dom byggde huset fattar jag det som, stämplat med korsnäs och några underskrifter, daterat 1942.
Det jag funderar på nu är om vi får problem vid ev. ändringar vi ska göra och tillhörande bygglovssökningar..
På utsidan så är huset ganska likt ritningen förutom att källartrappen är på fel
vägg.
Väggar och rum i källaren (som är gjutna) stämmer inte alls (stor skillnad).
Rum på nederplan stämmer ej heller, är fler rum på ritningen.
Översta planet (1,5 plansvilla) är garderoberna i snedtaket borta.
Jag är övertygad att dom alltså ej byggde huset som den är på ritningen, det är omöjligt att dom har ändrat i källaren tex efter huset byggdes.
En till fundering jag har är ett f.d garage som vi har på våran tomt, den ligger på prickat område (men är inritat i detaljplanen), om vi ska bygga nytt garage där går det?
Kanske någon tog bort några väggar för att göra rummen större - inget ovanligt.ejwbegysv skrev:
Att garderober försvann under dom gångna 60 år är inget ovanligt heller. Läser man inlägg om husrenoveringar så är det mer regel än undantag att göra om så mycket det går och passar.
Källaren anpassades till förhållanden under byggets gång? Det fanns kanske inte så stora krav på den tiden att anmälla till kommunen bara man flyttade på en sten eller planka i huset och därför stämmer inte dokumentationen med dagens bild. Huset står ju kvar så det gjordes väl inga ogenomtänkta fusklösningar.
Vårt hus från 1938 fick en tillbyggnad år 1958 och tillbygget står i en hel annan vinkel mot huset än på byggrittningen och har ingen terras på taket .... det verkar som om man rittade en dröm och sen fick anpassa tillbygget till verkligheten
Ska du göra ändringar som kräver bygglöv så är det väl lämpligt att presntera en mera aktuell ritning i ansökan.
gaia
Efter 10 år är allt preskriberat så bekymra dig inte. Dessutom har planlösningen inget med bygglovet att göra.
Om garaget är, så att säga, överprickat i detaljplanen får du inte riva och bygga nytt på samma plats. Om de däremot har lämnat den ytan så är det ok. Kolla detaljplanen noga och fråga kommunen.
Om garaget är, så att säga, överprickat i detaljplanen får du inte riva och bygga nytt på samma plats. Om de däremot har lämnat den ytan så är det ok. Kolla detaljplanen noga och fråga kommunen.
Klicka här för att svara