3 919 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fråga om bygglov..
Hej!
Det är såhär att jag just nu sitter och ritar om grannens hus. Vi bor i ett område i karlskrona som tidigare varit sommarstugeområde som nu gjorts om och släppt spärrarna på hur stort det får bli.
Men det handlar väl inte direkt om storleken. Det jag undrar är lite, är det någon som vet vilka ritningar som krävs för en ombyggnad och tillbyggnad?
Saken är den att så som huset ser ut idag så måste allt göras om förutom storleken på huset, blir en mindre tillbyggnad, men ej så att det kommer att bli problem. Problemet är att huset idag är L-format med sadeltak som följer L-et. Så taket måste helt göras om för att det ska fungera.
Sedan är det då insidan som kommer att flyttas en hel del väggar.
Är det bara då planritningar och fasader som behövs? Eller är det mer?
Ska givetvis kolla upp det ordentligt. Jag bara är nyfiken NU och tycker att det är jobbigt att vänta...
Det är såhär att jag just nu sitter och ritar om grannens hus. Vi bor i ett område i karlskrona som tidigare varit sommarstugeområde som nu gjorts om och släppt spärrarna på hur stort det får bli.
Men det handlar väl inte direkt om storleken. Det jag undrar är lite, är det någon som vet vilka ritningar som krävs för en ombyggnad och tillbyggnad?
Saken är den att så som huset ser ut idag så måste allt göras om förutom storleken på huset, blir en mindre tillbyggnad, men ej så att det kommer att bli problem. Problemet är att huset idag är L-format med sadeltak som följer L-et. Så taket måste helt göras om för att det ska fungera.
Sedan är det då insidan som kommer att flyttas en hel del väggar.
Är det bara då planritningar och fasader som behövs? Eller är det mer?
Ska givetvis kolla upp det ordentligt. Jag bara är nyfiken NU och tycker att det är jobbigt att vänta...
i vår kommun ( eslöv ) är man noga med att skriva i bygglovet om det behövs en KA till arbetet eller inte. Vi ansökte om bygglov för att sätta upp några glasdörrar så vi får ett inglasat uterum, och när bygglovet kom stod det även att vi inte behövde en KA för jobbet. VI hade absolut inga planer att ha en KA för jobbet, men nu har vi i alla fall svart på vitt att det inte behövs.
Klicka här för att svara