Renar alla sitt dagvatten innan det går ut i kommunala avloppet?

I samrådsmötesprotokollet finns ett stycke att vattnet skall renas genom tex översilning eller genom dagvattenkassetter, samt att flödet vid ett ettårsregn inte får överstiga 0,8 liter/sek.

När vi gjorde vår VA så tog vi inte hänsyn till detta speciellt, på annat sätt än att vi följde VA situtationsplanen inlämnat i bygglovet.

KA har noterat att lydelsen finns och jag har kollat med entrepremören som gjort det och han menar att det inte går att skapa det kommunen nämner pga att det ligger på berg, och även skall ha pratat med kommunen om det som accepterat att det undantas på granntomten....

Vet inte ut eller in: skall man dubbelkolla med kommunen att det är OK att låta det vara som det är eller helt enkelt utelämna det i handlingarrna till kommunen när huset är klart och se om de reagerar? Är detta bara något de skriver för att följa lagar och policys eller följer de upp det sen - så får jag gräva upp hela jäkla parkeringen och göra om sen...

Någon som erfarenhet av detta?

Göran.W
Hej jag är ingen expert på området men antar att dom inte vill det ska komma löv och annat bråte med dagvatten.
Är det så kan man bara montera en sil på varje stuprör, såna finns färdiga att köpa.

Nja det skall det iofs vara, samt rensbrunn och spolbrunn så t ex grus och takrester samlan längst ned i brunnen innan vattnet rinner vidare ut i det kommunala.

Detta handlar om en markinfiltration mellan dessa brunnar och stuprör och fram till servicen.

Har kollat om man kan slippa bygga detta om speciella omständigheter råder, vilket det enligt min markentr. gör.

Markentr. och kommunen skull ta en kontakt idag och se om det gör det - så det hänger på hans förmåga att förmedla detta - så jag tror det går bra. Men i princip är det ett måste...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.