Jag tänkte höra om vilka regler för uppförande av jaktstuga och jaktkoja ?

Då man bygger sånt mitt i skogen långt utanför detaljplan och samlad bebyggelse och i många fall inte på sin egen mark utan nått företags eller bondes mark som nån har jakt arrende på.

Så kan man börja med att skilja på begreppen då först har man en koja som är just en koja på 2-10kvm som man jagar från och är ibland placerat högt så det blir bättre sikt över området, sen kommer jaktstuga som mer är en stuga där man samlas och sover och kan bo under kortare perioder under jakten och då bör hela jaktlaget kunna bo där 5-20personer så det kräver en större byggnad med fördel en del bekvämligheter som avlopp och vatten och om det går även el.

Då jag inte sett nått om det finns några regler alls om det och det som låter från olika håll är att de bygger och sen frågar man inte mer än markägaren om man får fixa nått och det är allt sen blir det ju preskriberat efter 10år och då är bygget ju helt OK men vad gäller när nått uppfärdas i skogen på mark som inte räknas som mark då det behöver väll ha bebyggelse på marken för att räknas som skogsfastighet ?

Det är ju inte så ovanligt nu att kolla av med flyg/satellitfoto och jämföra med gamla så ser man om nått har byggs även mitt i skogen utan att nån "granne" har kunnat klaga.

Mina jägare hade ställt upp tre vagnar. Grannarna klagade de fick straffavgift på 7500:- samt ansöka om tillfälliggt bygglov för 2000:-. Dessutom fick de betala 2x800:- för förmånen att miljöförvaltningen kom och tittade.

Så kan det gå. Men nu är det lovligt och klart och grannarna fick inget gehör.

Redigerat:
miry skrev:
Jag tänkte höra om vilka regler för uppförande av jaktstuga och jaktkoja ?

Då man bygger sånt mitt i skogen långt utanför detaljplan och samlad bebyggelse och i många fall inte på sin egen mark utan nått företags eller bondes mark som nån har jakt arrende på.
Om du har byggt nåt på en mark som du inte äger så ligger du ju rätt skrynkligt till. Både markägare och kommunen kan kräva rivning. Eller så kan markägaren kanske helt enkelt beslagta hela bygget. Bara för att man arrenderar en jakträtt innebär det ju inte att man får bygga på marken.

mlkjhr skrev:
Om du har byggt nåt på en mark som du inte äger så ligger du ju rätt skrynkligt till. Både markägare och kommunen kan kräva rivning. Eller så kan markägaren kanske helt enkelt beslagta hela bygget. Bara för att man arrenderar en jakträtt innebär det ju inte att man får bygga på marken.
Tänkte att man måste ju få ett godkännande från markägaren för det ändå är hanns mark

men frågan jag tänkte var om nått av dessa byggnader ligger utanför PBL då jakttorn ligger utanför så tänkte jag om nått av dessa också gjorde det

så om det kan bli som MH skriver så är ju frågan hur man ska göra det på rätt väg
för kan man ens söka bygglov på mark som inte är en tomt/fastighet ? eller är det enda att bygga det på en mark som ingår i en jordbruksfastighet/skogsfastighet och få ett annat typ av arrende för den plätten och då behövs väll inte avstykning och så ska bygglov sökas med de kostnaderna och alla krav ?

Om marken är på ett sådant område att bygglov inte krävs så kan du kanske göra ett avtal med markägaren om hur ni får bygga och vem som har äganderätt till byggnaderna. Om det fordras bygglov så ser jag inget annat än att det är markägaren som söker bygglov och därmed också kommer att äga byggnaderna. Kanske finns det någon som har erfarenhet av dylika ärenden här på forumet? Jag tror för min del att det är klokast att ge f-n i att uppföra byggnader av nåt större värde på arrenderad jakträttsmark, Om ni har ett mycket långt kontrakt så kanske det kan vara en annan femma.

miry skrev:
...för kan man ens söka bygglov på mark som inte är en tomt/fastighet?
All mark är en fastighet. Och det är alltid någon som äger den.

mlkjhr skrev:
Om marken är på ett sådant område att bygglov inte krävs så kan du kanske göra ett avtal med markägaren om hur ni får bygga och vem som har äganderätt till byggnaderna..
det var just det om det finns nått om när man får bygga utan bygglov och vad avgör om en byggnad kräver bygglov på olika marker ?

för det rör sig om mark utanför bebyggelse och där tycker jag att det inte är så klara regler vad som gäller :confused:

Man behöver inte vara markägare för att söka eller få bygglov. Det behöver inte finnas "tomt" för att söka bygglov.

Skall man vara petig så söker man bygglov, så får kommunen fundera ut vilka regler som gäller. Om man har en schysst kommun och åller sig undan så ringer man och så säger "äh, bygg för fan" och så är det inte mer med det.

Och det är lämpligt att markägaren godkänner skriftligt, annars kan ni få ta bort grejerna.

Nyfniken skrev:
All mark är en fastighet. Och det är alltid någon som äger den.
det är ju lite skilnad om det är kyrkan, staten(olika statliga myndigheter), skogsbolag eller en bonde som äger marken då det är lättare att prata med en person än med ett företag eller myndighet för att få göra nått

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.