24 638 läst ·
33 svar
25k läst
33 svar
glömt söka bygglov för braskamin
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag kan ha fel i att det släpps ut mer koldioxid när man eldar fel men det släpps iaf ut en en djä... massa ohälsosamt skit när man eldar fel.
Jag eldar själv med ved och förbannar alla som pyr eldar elller eldar med tex sur ved.
Fel eldade pannor eller kaminer är en plåga och specielt i städer där skiten slår ner mellan husen så jag har full förståelse för ved eldnings hatare som har såna grannar.
Rätt eldat är ved miljö vänligt och fel eldat är det lika illa om inte värre än orenade kol kraftverk.
Tyvärr är det väldigt många som eldar fel som gör att ved eldning ses som något miljö förstörade när det igentligen inte är det om man eldar rätt.
Eldar man rätt luktar det bara i några minuter när man tänder pannan och någon minut när man lägger i mer ved
Jag eldar själv med ved och förbannar alla som pyr eldar elller eldar med tex sur ved.
Fel eldade pannor eller kaminer är en plåga och specielt i städer där skiten slår ner mellan husen så jag har full förståelse för ved eldnings hatare som har såna grannar.
Rätt eldat är ved miljö vänligt och fel eldat är det lika illa om inte värre än orenade kol kraftverk.
Tyvärr är det väldigt många som eldar fel som gör att ved eldning ses som något miljö förstörade när det igentligen inte är det om man eldar rätt.
Eldar man rätt luktar det bara i några minuter när man tänder pannan och någon minut när man lägger i mer ved
Göran.W. Då tror jag att vi är överens. Mängden koldioxid i röken är beroende av mängden kol i bränslet. Eftersom ved inte är ett fosilt bränsle tillförs inget nytt kol till kretsloppet hur man än eldar. Däremot kan felaktig eldning ge andra otrevliga tillskott till atmosfären.
Erik
Erik
Klicka här för att svara