Sitter i husköpartankar men har så smått börjat undersöka möjligheterna att bygga eget.

Min undran är när det står i tomtannonserna "160 kvm byggyta i ett plan eller 120 kvm + 120 kvm i två plan. Och en komplementbyggnad om 40 kvm. "

Får dom 40 kvm komplementbyggnad sitta ihop med huvudbyggnaden (tänker först och främst på garage som står precis bredvid där man kan gå direkt in i huset)

Och hur är det om man beslutar sig att bygga det maximala (160 kvm) räknas t ex altan in i den ytan?

Osäker på första frågna men nästan säker på att komplementbyggnaden måste vara fristående.

Altan räkna in om den ligger mer än 50cm (i vissa kommuner 60cm) över markytan.

hempularen skrev:
Altan räkna in om den ligger mer än 50cm (i vissa kommuner 60cm) över markytan.
Nja, är det inte att den kräver bygglov? Tror inte den räknas in i byggytan?
Till byggytan räknas delar som har vägg och tak.

Jo, vår altan (som är svartbyggd av förra ägaren) räknades in i byggytan när vi sökte bygglov för en påbyggnad av huset (som alltså inte ökade byggytan). Det gjorde att vi fick några kvadratmeter för mycket, och iom. det så gick alltihop till grannehörande. Det skulle klarat sig ytmässigt ialla fall om inte handläggaren dessutom hade räknat in vår balkong i byggytan, vilket så vitt jag förstår är fel. För balkongen ligger på 4,5 meters höjd över marken. Balkong plus altan gav en överyta på 4kvm av tillåtna 120.

En av grannarna var tveksam till vå påbyggnad, men godkände. Vi hade som plan B att riva altanen, så skulle grannen inte haft något att säga till om.

Hemmakatten
Bygger du ihop garaget med bostaden så räknas garageytan in i byggarean för huset. Dvs. om du bygger att garage med förråd på 40kvm som hänger ihop med huset så måste du minska husets byggarea med motsvarande kvm.

Altan är ett begrepp man kan tolka lite olika, men en altan i anslutning till huset och med utskjutande tak över räknas in i byggarean.Bygger du i efterhand ett trädäck, terrass utan att husets tak går ut över den så ingår den inte i byggarean.

Hemmakatten skrev:
Bygger du ihop garaget med bostaden så räknas garageytan in i byggarean för huset. Dvs. om du bygger att garage med förråd på 40kvm som hänger ihop med huset så måste du minska husets byggarea med motsvarande kvm.

Altan är ett begrepp man kan tolka lite olika, men en altan i anslutning till huset och med utskjutande tak över räknas in i byggarean.Bygger du i efterhand ett trädäck, terrass utan att husets tak går ut över den så ingår den inte i byggarean.
Ok det var som jag misstänkte. trist att man inte kan bygga ihop garaget utan att behöva räkna det som boyta

Men jag vet att även en granne här (de som tvekade) har fått sin altan inräknad i byggnadsytan varken de eller vi har tak över altanen (mer än sedvanlig takfot, typ 30cm).

Hemmakatten
Kan det inte vara så att altanen i dessa fall är en del av husets byggnadskonstruktion?

hempularen skrev:
Det skulle klarat sig ytmässigt ialla fall om inte handläggaren dessutom hade räknat in vår balkong i byggytan, vilket så vitt jag förstår är fel.
Nope, jag har fått söka bygglov för att bygga ut balkongen, och kommunen skickade ut grannförfrågan pga att jag överskridit byggnadsarean. Så balkong räknas som byggarea.

Däremot så var beskedet att om jag vill glasa in utrymmet under balkongen så behövs det inga mer grannmedgivanden nu, eftersom jag har balkongen inräknad i arean redan. Jag måste dock anmäla det till kommunen. Inte säker på om det behövdes extra bygglov eller ej för sista åtgärden.

Där har nog kommunen fel. Grannemedgivande krävs om huste på något sätt avviker från detaljplanen, oavsett om den åtgärd man vill ha bygglov för påverkar "brotte". Dvs har du ett hus som är för stort, och du vill ta upp ett fönster någonstans, då skallldet vara grannehörande, även av de grannar som inte kan se fönstret.

Och balkong skall bara räknas in om den ligger lägre än 3meter över mark (fast har för mig att den skall räknas ialla fall om den är över en viss yta).

Redigerat:
om det står så här

Byggrätt är på vardera tomt enligt nybyggnadskarta BÖ II, dvs mot mark 200 kvm huvudbyggnad + 40 kvm uthus. Våningsantal 2 med en höjd av högst 7,6m

kan man då bygga enplans på 200 kvm med integrerat/vidbyggt garage + 40 fristående förråd

Om du menar att garaget ingår i 200kvm så borde du få bygga det.

Med formuleringen så får du bygga 2 plans hus på totalt 400kvm (tror jag).

Hänger på här med en ytterligare fråga.
Hempularen, du skrev att altan räknas som byggarea om den överstiger 50 eller 60cm (beroende på kommun) ovan mark. Är det så överallt? Har hört att altanbyggen ibland räknas som byggarea och ibland inte. Någon som vet?
När det bara är altandäck med räcke är det jag frågar om alltså. Vid taköverbyggnad inglasning osv så gäller ju andra regler förstås.

Tack på förhand.

jag fick bygga garaget ihop med huset.
180kvm +40kvm komplementbyggnad
Altanen räknades in när jag hade taket utdraget över men tog jag bort det så gick det bra

Tack för snabbt svar Styrman1. Har din altan golvet mer än 60cm ovan mark? Vore intressant att veta om det finns kommuner som räknar altanbyggen (utan tak förståss) så som inte varandes byggarea.
Jag är i bestånd att bygga ut balkongen på souteränghus så att den blir många meter ovan mark i en änden och ansluter mot marken i andra. Men i Jönköpings kommun så tror jag man räknar det som byggarea om bara någon del överstiger 60cm ovan mark och mitt fall så tär det det hårt på en redan ansatt byggarea.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.