När vi sökte bygglov för en påbyggnad så lade vi samtidigt in en altan (12kvm ca 90cm höjd. utan tak) som tidigare ägare hade svartbyggt, detta diskuterade vi helt öppet med handläggaren. Efterssom vår påbyggnad i andra änden av huset (vi bygger på en våning på en tidigare 1 plans utbyggnad av huset). inte ökade byggytan eller på annat sätt stred mot detalljplanen så blev jag väldigt förvånad när stadsbyggnqdskontoret gick ut med grannehörande till våra grannar.

Handläggaren hade kommit fram till att vi har en överyta på 4 kvm (120 tillåtet). Det visade sig att han räknat in vår balkong i ytan också. den är på ca 5kvm men ligger på nästan 4 meters höjd över marken. och enl. de mätregler jag hade sett så skall inte balkonger som ligger så högt räknas in.

Det blev iofs. inga problem mer än att grannehörandet försenade bygglovet med 3 veckor. Och jag fick springar unt och förklrar planerna. Vi hade bara pratat med de grannar som skulle få vår nya våning inom synhåll.

Vill bara försynt påpeka att det inte är i tomtannonsen man läser fakta om byggrätt. Den får du söka i gällande detaljplanebestämmelser, som finns hos byggnadsnämnden. Ta bara reda på fastighetsbeteckningen, så kan du ställa dina konkreta frågor direkt till en handläggare!

nenne68 skrev:
Tack för snabbt svar Styrman1. Har din altan golvet mer än 60cm ovan mark? Vore intressant att veta om det finns kommuner som räknar altanbyggen (utan tak förståss) så som inte varandes byggarea.
Jag är i bestånd att bygga ut balkongen på souteränghus så att den blir många meter ovan mark i en änden och ansluter mot marken i andra. Men i Jönköpings kommun så tror jag man räknar det som byggarea om bara någon del överstiger 60cm ovan mark och mitt fall så tär det det hårt på en redan ansatt byggarea.

Altanen byggdes senare eftersom jag ändå inte kunde ha tak över.
Den ligger på max 60cm över mark men den byggdes ju som sagt senare och utan krav på bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.