Vi har bråkat om varenda liten kostnad gällande kommunen och fått ner de flesta.

Nybyggnadskarta: 2000 (skulle kostat 10 000)
Godkänd bygglovsansökan: 5200 (skulle kostat närmare 10 000)
Byggsamråd: Budet ligger just nu på 7200 så vi får se vart vi hamnar.

Dessa tre är de enda vi har och tänker betala. Fakturan från byggsamrådet har ännu inte kommit, så vi får se vart vi hamnar!

Jag kan tipsa om att vara jobbig men trevlig och försöka diskutera fram hur man kan göra saker och ting billigare. Vår totala nota blir på max 14 400 jämfört med alla andra här som verkar ligga på minst det dubbla. De pengarna kan man stoppa i något av de andra tusen hål som finns!

Vi har också gått och väntat på en "Bomb". Bygglovet hamnade bara på ca 6000:-. Har betalt 1700 för förhandsbesked - thats it!

Hoppas inte på några obehagliga överraskningar framöver, men man bygger ju själv, så något blir det väl alltid ;)

Och så här kan det se ut på andra ställen.

Tillkommande kostnader  
Tillkommande kostnander avser normalfall  
Lantmäteriförrättning 8 500-9 500 kronor

Bygglov 15 000-20 000 kronor
Utstakning 6 000 - 10 000 kronor    
Nybyggnadskarta ca 5 000 kronor

Finns på kommunens hemsida och frågan är hur förhandlingsbara de är, det finns ju variationer men hur ska jag argumentera för att få ner priset? Max landar på 44 000 och min 34 500, skillnaden kan man ju alltid hitta på nåt roligt för. Inget om detaljplan men det ligger kanske i tomtpriset 200' - 250' (variationen pga tomtstorlek?)

/me

bygglov 4320
bygganmälan 5760
Planavgift 9227
Kartavgift 2880 (För en CAD-fil som karteknikern tog fram på fem minuter)
Utstakning 4114
Kontrollmätn 1893

och så lite konstiga momssatser på detta.

Totalt 28667
Svalövs Kommun i Skåne

Madelene skrev:
V

Måste inte alla betala för detaljplan? Vi räknade kallt med att en
superräkning skulle dimpa ner, men 15` är ju "ingenting" ;)
Planavgift betalas normalt ifall en ny detaljplan är nyligen införd (man söker bygglov under detaljplanens genomförandetid), och man har nytta av de nya bestämmelserna för att få bygglov.

För mitt bygglov gällde en alldeles ny detaljplan, men jag slapp planavgiften eftersom jag skulle ha fått samma bygglov enligt den gamla detaljplanen och därför inte hade någon nytta av den nya detaljplanen. Känns rimligt att de som utnyttjar de nya reglerna betalar vad det kostat att ta fram de nya reglerna, istället för att alla skattebetalare täcker det.

Jag kan dock bli tokig på att det ska läggas så otroligt mycket resurser på att ta fram regler om mått och annat att det blir så dyrt för de som sedan bygger. I vårt lilla område finns en enorm mängd olika detaljplaner med ett fåtal fastigheter i varje och det är svårt att förstå varför man inte kunde haft en och samma detaljplan för hela området, och därigenom sparat många slantar.

Har precis byggt i Uddevalla, lite unanför men med detaljplan från -53. Vi har betalat ca 3500 för bygglovet och nästan 4000 för samrådet. Tyckte det var dyrt.....

Påpekade för tjänstemannen att 4000 spänn för 20 minuters möte var bra timpeng. Han blev sur och sa att det krävdes förarbete med...

\jonas

Vi betalar 9tusen nånting för bygglovet, minns inte exakta hundralapparna.
Sedan tillkommer ju bygganmälan, men det är "den dagen den sorgen..."

Så här blev mina kostnader för bygglov mm i Stockholm:

5000 kr för nybyggnadskarta
5 000 kr för utstakning
9 677 kr Bygganmälan
1 800 kr Lägeskontroll
8 410 kr Bygglov
29 887 kr Totalt

Billigt eller dyrt? En hel del pengar i alla fall.

Kaj

Verkar som att vissa kommit betydligt mycket billigare undan än andra..
Har själv inte stött på någon problematik då jag inte befinner mig i detta stadie ännu, spånar och samlar mest info i dagsläget för vad man behöver tänka på. Verkar vara en jäkla massa jag inte kände till, den feta plånboken bl.a. :)

Skulle bli uppsala vi skulle göra det i sådana fall, hittade detta på deras hemsida som kanske hjälper på något sätt?

"Villa 160m2 ------- (Villa 160m2 med garage 45m2)

Bygglov - 5440 (6800)
Bygganmälan - 7040 (8800)
Planavgift enl. taxa - 32000 (40000)
Nybyggnadskarta - 6000 (6000)
Utstakning - 6000 (7000)
Lägeskontroll - 3500 (3500)

Summa: 59 980:- (72 100:-)

Så jag ser inte fram emot den dagen jag ska behöva punga ut några 70 000 direkt, men den dagen den sorgen.

Redigerat:
Leffe skrev:
Ja, man undrar ju vad det är man betalar för. Granskning, vad är det ? Byggnadsnämnden har ett möte, tittar på ritningen och sätter en stämpel: 7500:-. Bra timpeng där. Utstakning, en timmes jobb att mäta ut var huset ska stå: 9700:-. Bygganmälan, vad får man för de pengarna....? Kommunens detaljplan har vi redan betalat via skatten en gång.
Men, kommunen har monopol på dessa "tjänster", det är bara att betala och se glad ut.
Granskning: Antar att det är momenten när bygglovshandläggaren kontrollerar att er ansökan inte går emot detaljplanen och andra bestämmelser, att grannyttranden kommer in, att alla andra lagar uppfylls (det finns ju så infernaliskt många bestämmelser när man ska bygga; allt ifrån brandskydd till energikalkyler ska finnas redovisade!), mm, mm... Allt ska dessutom in i arkiv (eftersom det är offentliga handlingar) och i många fall dessutom skannas.

Utstakning: Utifrån din ritning beräkna koordinaterna för hushörnens läge, åka ut och markera dem, lägga in dessa byggnadskoordinater i kommunens kartdatabas, skapa utstakningsbevis, arkivera (se ovan) mm. Tro mig, den timmen du ser "på ytan" (arbetet ute på din tomt) motsvaras av det femdubbla "bakom kulisserna"!

För övrigt är det många kommuner som konkurrensutsätter många av dessa tjänster, i "min" kommun kan du vända t.ex. dig till vilken mätfirma som helst och be dem göra utstakning och lägeskontroll om du föredrar det.

Ställ gärna följande fråga:

Varför skall jag betala för Volvos utvecklingskostnader avseende en ny modell och annonser som Volvo har för att kunna sälja den nya modellen. Jag vill ju bara betala för materialet i bilen och inte utvecklingskostnaderna....

Fyll gärna på med: Inte skall väl företag och andra i kommuen betala för sina detaljplaner, jag betalar gärna solidarisk för kommunens detaljplaner på andra håll i kommunen...
Å andra sidan så har Volvo ingen lagstadgad skyldighet att utveckla bilar och ingen alternativ inkomstkälla för att täcka den kostnaden. Kommunen har en lagstadgad skyldighet att hålla en detaljplan, och de har skattepengar att finansiera det med.

Mao, om du inte betalar Volvo så kommer de inte att utveckla bilar, men om du inte betalar kommunen så måste de likförbaskat hålla en detaljplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.