R
robbanh: [citat] Va!? Volym, utseende och placering var vad som behövdes vid mitt förhandsbesked. Till ett ev. bygglov var det mycket stramare tyglar där ALLT ska finnas med.
11 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] jepp och det fattade inte jag förrän lite senare....:S
6 svar · 3,8k läst
Fotografen
Fotografen: Öhhh...utan att vara jurist eller sett platsen så låter det som "vill inte"...
2 svar · 1,7k läst
H
hempularen: En släkting byggde i början på 60 talet en sommarstuga. De fick göra om ritningarna ett par ggr för att få bygglov. Byggde sedan efter originalritningarna. Huset blev 1,5 plan där endast 1 plans hus tilläts, det blev ca 120kvm byggn. yta där 60 tilläts. Sedan brydde de sig aldrig om att färdig anmäla. Nåväl i början på 80 talet ville de bygga om lite, en liten utbyggnad med ett
2 svar · 4,2k läst
lillsnickrarn
lillsnickrarn: tackar.....
6 svar · 4,9k läst
T
Taras: Kanon, tackar.
3 svar · 2,4k läst
T
Byggingenjören
Byggingenjören: Hej! De flesta kommuner har ett eget program för att se VA-ledningar, fastighetsbeteckningar etc etc. De har säkert något liknande, där jag jobbade använde vi "Auto KA vy" där kunde vi även markera en fastigheten och välja vilken skala vi ville spara/skriva ut i, det räcker nog till att börja skissa gränser på i ditt fall! MVH
3 svar · 5,2k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: ... fast nu kom jag ju på att jag inte vet exakt vad jag ska be dem om. :) Jag frågar dem om det finns några avtal för fastigheten och då får jag några nummer på dessa avtal som jag ger till lantmätaren? Eller ska jag säga att de för över avtalen till mig vid ett visst datum?
6 svar · 2,1k läst
N
Niclas Jonsson: Enkelt. Styrelsen måste kunna visa att annan medlem tar menligt skada av era åtgärder. Det kan de inte. Alltså, kör på med era planer! I min brf brukar vi resonera som så att om man anstränger sig så mycket för att få sinbostad så som man vill ha den så trivs man, alltså tänker man sig att bo kvar en längre tid, alltså värnar man föreningen. Medlemmar som värnar föreningen
7 svar · 6,9k läst
A
annalinn: hej låter hoppfullt. Vi bor ju också i kristianstad kommun, så det kanske kan gå igenom.:rolleyes: ja det är väl bara att ta upp huvet ur sanden och ta tjuren (byrokratin) vid hornen nu då...:)
7 svar · 3,3k läst
Byggingenjören
Byggingenjören: Hej! En altan räknas inte som byggyta om du ligger på under 600 mmn. Balkongen är jag inte helt 100 på men har för mig att den skall hållas innanför prickat område! Utdrag ur SSI om hur man mäter bostäder: "I våningsplan där hela golvet ligger ovanför den omgivande marknivån räknas all area som boarea. Undantag är följande utrymmen i småhus vilka räknas som biarea: •
1 svar · 1,9k läst
Byggingenjören
Byggingenjören: [citat] Kan även tipsa om att om det inte finns några regler vad gäller Bo Area eller Brutto Area och det bara står tex 2 plan, 6m höjd X% BYA så kan du ha: MAX 0.7m från ÖK Bjälklag till takfoten då räknas det inte som våning! Samma om du har MAX 1.5m från MMN till UK Bjälklag räknas det inte heller! MVH! :)
9 svar · 36,9k läst
B
billy_baver: Jag skulle vilja se domskälen.
7 svar · 4,9k läst
A
annalinn: sitter och klurar på badrummet som vi kanske ska bygga i ladan... läser om bygglov och får skrämselhicka, hur mycket av våra planer kräver bygglov egentligen...? vårt hus är redan ihopbyggt med ladan, och vi funderar på att bygga ut där. på bv skulle det vara ett badrum och ett vad vi kallar pumprum, med pump, hydrofor varmvatttenberedare elcentral osånt. på ovanvåningen skulle det
0 svar · 1,5k läst
E
Energiberäknaren: Om du själv vet hur huset skall se ut och hur tjock isolering det skall ha så tror jag att du kan fixa det själv. Använd färdigt program på Internet. :) Kolla vidare under denna länk: http://www.byggahus.se/forum/isolering/101224-en-trad-om-att-raekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
3 svar · 15,4k läst
J
jhenrikj: [citat] Summa summarum..Tid för grannyttrande 3 veckor, bygglovet klart 2 dagar efter den tiden löpt ut. En viss skillnad på 12 februari och 11 mars som jag först blev lovad...
18 svar · 4,1k läst
T
Troberg: Jag ser, i huvudsak, detaljplanen som ett otyg. Visst, där det finns historiska värden att skydda, där fyller den en roll. I övrigt så anser jag att min mark är min mark, och så länge jag bygger enligt gällande byggnormer och med tillbörlig hänsyn till grannarna så är det min ensak hur det ser ut.
9 svar · 1,9k läst
Dr.Sofia
Dr.Sofia: Men finns det några regler om "förlängning av bygglov"? Kan jag förlänga mitt bygglov om jag inte har hunnit bygga färdigt inom 5 år? Nej, du måste ansöka om nytt bygglov. Härryda kommun - Frågor och svar
3 svar · 5,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ett exempel; Bygger du ett bostadshus på 70kvm och sedan en fristående carport på 30kvm så har du två olika byggnader. Byggnadsarean för huset är då 70kvm. Bygger du ett bostadshus med en carport som sitter ihop med bostadshuset så räknas hela ytan som upptas av tak som en enda byggnad och byggnadsarean blir den yta som taket upptar,dvs.100kvm vilket detaljplanen inte godkänner.
7 svar · 6,3k läst
F
frjo7205: Jag har varit med om att få tillfälliga bygglov för i praktiken permanenta åtgärder. Men det har varit på fastigheter där detaljplaneändring varit aktuell. Man har då beviljat tillfälligt bygglov i avvaktan på att DP skulle ändras så att permanent bygglov kan ges. Men jag skulle gissa att om inga sådana förhållanden föreligger, är det svårt att få tillfälligt bygglov beviljat
1 svar · 2,0k läst
F
frjo7205: Många länder har ett system där man på fastigheten måste anslå att man har sökt bygglov. Detta så att intresserade kan klaga. Exempelvis Belgien och UK. Vet inte om det är så mycket bättre, men det märks ju i alla fall på ett tydligt sätt för folk i närområdet.
5 svar · 8,2k läst
B
byggankan: [citat] Det var skönt att höra. Verkar som att KA är 8000 billigare än vad vi räknat med så vi får väl igen det där också. Vi får väl vara glada över att det inte kostade 10 000. Överhuvudtaget så känns det så frustrerande med allt man inte kan påverka. Kommunens, bankens och statens avgifter går ju tyvär inte att ta in offertar på...
18 svar · 5,2k läst
Nickan09
Nickan09: Det här är en lätt snårig fråga, men det finns många som testat sig fram :P Det beror på hur hög högsta sidan är, hur mycket beklädnad det är runt/under uppbygganden (en byggnad eller ej...) avstånd till huset - och så var det säkert några parametrar till?? På lantmateriet.se finns en länk till råd i bygglovsfrågor (hinner inte leta just nu) Jag vill minnas det var där jag
1 svar · 1,3k läst
B
byggankan: Jo det är klart jag förstår att markplanering behövs om man ska fylla tomten. Men om den nya markplaneringen visar precis samma plushöjder som den befintliga nybyggnadskartan så känns det inte direkt nödvändigt.
8 svar · 4,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ställ den minst 4,5 meter från tomtgräns, ej på prickmark och minst 8 meter från de byggnader du tänker uppföra sedan. (Du kan ställa närmare än 8 meter men med risk att behöva ha brandklassade ytterväggar och fönster istället (dyrt)). Kräver denna byggnad inget bygglov när det väl finns ett hus på plats så anger du vid bygglovsansökan att du tänker ha en byggbod där. När
3 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: I svensk standard SS 91 42 21 "Byggnadsutformning - Bostäder - Invändiga mått" så kan man hitta de mått som krävs för ett godkänt badrum. Eller egentligen kanske man inte behöver stödja sig mot standarden, om man vill jobba i en extrem uppförsbacke...:) Bygger man enligt 91 42 21 så är det inget snack sen.
8 svar · 1,5k läst
P
pilou: ok tack
29 svar · 6,9k läst
S
Syltvik: Vet du vad som gäller om det redan står en liten bod - ca. 5-7 m2 på tomten. Har man rätt att bygga ut den - utan lov - så att den blir 15 m2?
3 svar · 1,8k läst
volvo
volvo: Man kan göra ändringar även efter bygglovet är beviljat. Man måste dock meddela ändringarna till bygglovsavdelningen så att de ger sitt medgivande till ändringen. Det finns ju ändringar som de inte kan eller vill bevilja och då är det ju dumt att vänta till sista minuten.
3 svar · 17,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Grannen har byggt en friggebod som ligger ca 140 meter från huset. Den marken är prickad, men den remsa där friggeboden står på är utmärkt på detaljplanen med "kryss" vilket enligt denna detaljplan betyder att uthus får byggas på den marken. Huruvida grannen diskuterat med kommunen innan friggeboden byggdes vet jag inte. Vår friggebod är i anslutning till bostadshuset vid en
5 svar · 17,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.