O
Hmm... om man är så rädd för insyn... kanske man inte överhuvudtaget skall skaffa en tomt i ett blivande villa sammhälle??
DEt är inte helt naturligt att man vill ha höga plank som insyns skydd! som tur är så är de flesta kommuner restriktiva med bygglov för plank! TACK för det!

Försök å bli kompis med dig granne istället för att tjaffsa!

Ett gränsnära plank kan underhållas bara från den sida som vetter åt din tomt. Har du skaffat servitutsrätt att underhålla andra sidan planket från grannfastigheten? Placera annars planket så långt från gränsen att det nås runtom från din egen mark.

Staket eller gärsgård kräver inte bygglov. Det kan underhållas från din egen tomt och bör med sin utsida inte överskrida gränsen. Man kan dock placera stolparna mitt i gränsen om båda markägarna är ense om det.

Ingen annan granne än den som har mark som gränsar till planket behöver höras. Undantag är om någon annan granne får sin utsikt skymd av planket. Då är den grannen sakägare för utsiktens skull.

villvetamera skrev:
Tack alla som svarat så snabbt.
Jag inser och får svälja att jag kunde skött det här på ett annat och bättre sätt. Nästa gång kommer jag absolut att kolla vad som är bygglovspliktigt innan jag sätter spaden i marken.

Dock, en tanke slog mig.
Hamnar bygglovsärendet i ett annat läge om jag ändrar mitt plank till staket där höjden går över 100 eller 110 cm (vilken gräns nu min kommun har)? Utgår från att plank under godkänd höjd är bygglovsbefriat även om det står i tomtgräns på min sida. Rätt?

Skall försöka förklara vad jag menar. Jag ser två alternativ.
Alternativ 1. Plank upp till godkänd höjd och därefter staket ( 50% luft) upp till planerad höjd på ca 160 cm.
Alternativ 2. Plank upp till godkänd höjd och därefter enbart överliggare på planerad höjd på ca 160 cm.

Har någonstans sett att definitionen på staket är 50% luft. Överliggare räknas tydligen inte när man fastställer höjden.

Sen kan det väl inte vara förbjudet att plantera grönt vid planket som på ett eller två år klättrar upp på via staketet (om alternativ 1) och upp till överliggaren.
Tänker jag fel?
Jag tänkte likadant och skickade in en fråga om saken till byggnadsnämnden i min kommun. Fick svar att detta inte var bygglovspliktigt.
Ett litet tips: Om du konstruerar staketet/planket så att det går att fälla inåt eller ta isär för underhåll så finns det ingen anledning att behålla någon "underhållszon" i tomtgräns.

Det behöver ju alltid inte vara grannar man vill slippa... Jag har långt till andra boningshus men störs ändå så jag vill ha ett plank eller nått annat högt..
RÅDJUR dom äter allt.. det dom inte äter fejar dom sönder..
Men är det inte bygglov på högt staket så måste jag kolla det bums för då blir det ett sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.