1 150 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vad ska en stuga stå som i bygglovet?
Har en tomt utanför detaljplanerat område ute på landet jag kommer ställa en 50kvm stuga på som vi under byggtiden kommer bo i. Efter huset är klart kommer den få stå kvar som förråd / gäststuga. Den ska inte flyttas utan stå på samma plats på tomten hela tiden.
När jag skickar in bygglov vad ska jag kalla denna stuga för och hur fungerar det? Ska den kallas permanent boende osv? Kommer ju vara el, vatten och anslutet till enskilda avloppet jag gör.
Den kommer ju lyftas på plats och ser ut som den gör. Kommer ju vara skriven på tomten direkt när stugan ställs på plats.
När jag skickar in bygglov vad ska jag kalla denna stuga för och hur fungerar det? Ska den kallas permanent boende osv? Kommer ju vara el, vatten och anslutet till enskilda avloppet jag gör.
Den kommer ju lyftas på plats och ser ut som den gör. Kommer ju vara skriven på tomten direkt när stugan ställs på plats.
Hej!
Kolla i dina områdesbestämmelser! Alla kommuner har skyldighet att ha sådana för områden som inte är detaljplanerade! Om det inte står nånting om tillbyggnader så kan du titta i PBL:
"4 b § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och
plank som utanför detaljplan inte ingår i samlad bebyggelse krävs, trots bestämmelserna
i 1 och 2 §§, inte bygglov för att
1. göra mindre tillbyggnader, om de inte görs närmare gränsen än 4,5 meter, eller
2. uppföra komplementbyggnader eller murar eller plank i omedelbar närhet av
bostadshuset, om det inte görs närmare gränsen än 4,5 meter.
En åtgärd som avses i 1 eller 2 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de
grannar som berörs medger det.
Första stycket gäller inte om kommunen enligt 6 § första stycket 2 har bestämt att
åtgärderna kräver bygglov. Lag (2007:1303)." /PBL
MVH!
Kolla i dina områdesbestämmelser! Alla kommuner har skyldighet att ha sådana för områden som inte är detaljplanerade! Om det inte står nånting om tillbyggnader så kan du titta i PBL:
"4 b § För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och
plank som utanför detaljplan inte ingår i samlad bebyggelse krävs, trots bestämmelserna
i 1 och 2 §§, inte bygglov för att
1. göra mindre tillbyggnader, om de inte görs närmare gränsen än 4,5 meter, eller
2. uppföra komplementbyggnader eller murar eller plank i omedelbar närhet av
bostadshuset, om det inte görs närmare gränsen än 4,5 meter.
En åtgärd som avses i 1 eller 2 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de
grannar som berörs medger det.
Första stycket gäller inte om kommunen enligt 6 § första stycket 2 har bestämt att
åtgärderna kräver bygglov. Lag (2007:1303)." /PBL
MVH!
Vad du skriver i bygglovsansökan väljer du själv fritt. Vad byggnadsnämnden godkänner är precis lika valfritt. Att ni redan nu mantalsskriver er på fastigheten påverkar inte ett dugg.
När villan är klar kommer stugan att permanent användas som "Förråd/gäststuga". Därför skriver du rätteligen detta på ritningen som du bilägger din bygglovsansökan.
När villan är klar kommer stugan att permanent användas som "Förråd/gäststuga". Därför skriver du rätteligen detta på ritningen som du bilägger din bygglovsansökan.
Klicka här för att svara