Hej!

Har nyss sökt bygglov för tillbyggnad som avviker en del från detaljplanen men fått avslag. Planerar överklagande till Länsstyrelsen då jag hävdar att tre andra identiska hus i vårt närområde uppenbarligen fått igenom liknande tillbyggnader på sina hus.

Frågan är vad det har för värde vid ett överklagande? Är det ett godtagbart argument att man tidigare släppt igenom 3 st liknande avvikelser från detaljplanen eller har det ingen betydelse?

/Markus

Jag glömde tillägga att vi redan har skriftligt godkännande av alla 8 grannar på alla sidor om fastigheten. Men det dög inte i byggnämnden.

/Markus

Vad är det för typ av avvikelse det handlar om?

I princip så tror jag (med betoning på tror) inte att det är ett gångbart argument.

En detaljplan är "helig", man får inte avvika. En byggnadsnämnd får godkänna ett bygglov som innebär en mindre avvikelse från detaljplanen, en större avvikelse får inte godkännas. Ett sådant beslut vore olagligt och kan överklagas långt senare, kommunen kan då bli skadeståndaansvarig, om tillbyggnaden måste rivas om ex. 8 år.

Om kommueen väljer att inte se din avvíkelse som mindre, eller inte gillar din utbyggnad av andra skäl, så tror jag inte att man genom överklagande kan få igenom en avvikelse. Kommunen är inte skyldig att släppa igenom en mindre avvikelse.

Troligen skulle det vara en mer framkomlig väg att diskutera med kommunen om hur sin utbyggnad skall se ut f´ör att de skall gilla den.

OK tack för synpunkterna!
Avvikelsen är en ytterligare våning tillbyggnad på befintlig enplans tillbyggnad. Den delen av tomten medger inte tvåplans bebyggelse enligt detaljplanen. Dock har som sagt 3 hus i området av okända anledningar fått igenom detta någon gång tidigare.

Låter spontant som en alltför stor avvikelse för att få kallas "mindre". Det beror kanske lite på hur man begränsat byggrätten. Ofta står det inte klart ut att det bara får vara 1 plan. Utan man begränsar bygghöjd och takvinkel så att det inte går att få in en våning till (eller halvplan). Då kanske det på vissa tomter går att knöka in ett plan till ialla fall, med en smärre avvikelse i höjd.

Flera av mina grannar som också har enplanshus (reglerat med takvinkel och höjd) har försökt få till tvåplanshus. Det har inte gått. Har dock varit lite stökigt varje gång nån kommer på detta eftersom de vill att alla grannar runt omkring ska godkönna och tror att det ska räcka. Så då ska alla övertalas och det ska skrivas på etc. Tyvärr har ansvariga på kommunen ingte guts nog att säga till folk osm ringer om kraftiga avvikelser från detljaplan att det är lönlöst tan grannarna får ta smällen istället.

I princip är det ju så att detaljplanen är den garanti du har när du köper en fastighet att det tex inte blir ett skara sommarland eller ett höghus på tomten bredvid. Sen om du håller dig inom detljaplanen så tycker jag att man som granne inte borde ha rätt att överklaga i den utsrträckning man har idag.

Slutsats: tror inte det lönar sig att överklaga utan det är nog smartare att bygga ut på annat sätt som kommunen kan gå med på och som håller sig någorlunda inom detaljplan

H
Var ett likadant fall i Halmstad som har pågått i 10 år. En husägare fick igenom en större avvikelse. I detaljplanen stod endast 1 planshus. Han fick bygglov och byggde på sitt hus med ovanvåning. Grannen överklagade hela vägen och fick rätt. Huset ska nu återställas till ursprungligt skick. Kommunen får stå för samtliga kostnader. Dina grannar som har fått igenom en avvikelse ska nog vara lite nerösa. Ett överklagande på deras hus kan medföra rivning. 10 år är det väl som gäller för preskibering. Detaljplanen är hårt styrd och kan inte ändras hur som helst. Fråga kommunen hur de övriga fått bygglov i strid mot detaljplanen. De borde bli nervösa. Tror ni kan söka om villan i Halmstad, Frösakull. Finns mycket skrivet om detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.