1 961 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Avstyckning: hur göra VA-utredning inför förhandsbesked?
Jag äger mark i Nyköpings kommun och har ansökt om förhandsbesked för att stycka av tre tomter. Kommunen har nu begärt att jag ska redogöra för hur en VA-lösning kommer att se ut. Kommunal anslutning är ej möjlig. Man har preciserat att man vill att jag ska visa (1) att grannarnas dricksvattentäkter inte påverkas (2) att reningsresultat kan åstadkommas i enlighet med naturvårdsverkets råd (3) hur det renade vattnet ska avledas (4) vilken typ av reningsteknik som ska användas.
Jag antar att jag behöver anlita en konsult för att göra en utredning som faller kommunen på läppen. Är det någon som vet vilken slags konsult som ska användas? Något särskilt att tänka på när man utformar uppdraget så att man minimerar kostnaden och samtidigt maximerar chansen att få OK från kommunen? Är det kanske någon som har en viss konsult att rekommendera?
Något annat att tänka på för att öka chansen att nå framgång?
Tack för hjälpen
Jag antar att jag behöver anlita en konsult för att göra en utredning som faller kommunen på läppen. Är det någon som vet vilken slags konsult som ska användas? Något särskilt att tänka på när man utformar uppdraget så att man minimerar kostnaden och samtidigt maximerar chansen att få OK från kommunen? Är det kanske någon som har en viss konsult att rekommendera?
Något annat att tänka på för att öka chansen att nå framgång?
Tack för hjälpen
Ewa Holmqvist Sundman på Geo Markservice i Bromma har gjort VA-utredningar åt oss och åt flera grannar. Vad man gör konkret är att hon tittar på marken (innan har hon väl antagligen tittat på geologiska kartor) och området.Bedömer avrinning, närhet till vattendrag, sjöar, grannar, vattenbrunnar och andra avloppsanläggningar. Hon kollar förstås också med kommunen och tar reda på vilken skyddsnivå som krävs för avloppsavdelningen inomdet område du bor.
Du får också en skriftlig rapport med utredning, förslag på lösning och ritning för hur avloppsanläggningen skall praktiskt utföras.
Eftersom du har tre tomter du vill stycka av är det bästa nog att göra en gemensam avloppsanläggning för alla tre tomterna. Detta ärdessutom vad jag förstått en bättre lösning, eftersom ju större anläggningen är desto bättre fungerar den.
Det som också var bra med Ewa Holmqvist Sundman är att hon har ett gott rykte och är känd på (i alla fall på en del av) kommunernas miljökontor varför en utredning från henne torde göra det lättare att få igenom ett positivt beslut.
Nu är ju Nyköping en liten bit från Bromma men jag vet att de tagit uppdrag en hel del mil från kontoret. Om inte annat kan du ringa o prata med henne. Hon kan kanske rekommendera någon i Nyköpingstrakten.
Du får också en skriftlig rapport med utredning, förslag på lösning och ritning för hur avloppsanläggningen skall praktiskt utföras.
Eftersom du har tre tomter du vill stycka av är det bästa nog att göra en gemensam avloppsanläggning för alla tre tomterna. Detta ärdessutom vad jag förstått en bättre lösning, eftersom ju större anläggningen är desto bättre fungerar den.
Det som också var bra med Ewa Holmqvist Sundman är att hon har ett gott rykte och är känd på (i alla fall på en del av) kommunernas miljökontor varför en utredning från henne torde göra det lättare att få igenom ett positivt beslut.
Nu är ju Nyköping en liten bit från Bromma men jag vet att de tagit uppdrag en hel del mil från kontoret. Om inte annat kan du ringa o prata med henne. Hon kan kanske rekommendera någon i Nyköpingstrakten.
Klicka här för att svara