2 637 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Behöver råd från kunniga, HJÄLP!
Sida 1 av 2
Hej alla hjälpsamma kunniga människor!
Såhär är det;
I mitten på maj lämnade jag in en rivnings/bygglovsansökan gällande ett båthus.
Vi har sedan 7 år tillbaka varit ägare till detta båthus. För 4 år sedan rasade marken bakom båthuset pga enorma vattenmassor som finns i marken bakom. Lera och vatten vällde in i båthuset och tryckte även båthuset mot sjön ca 20cm. Plintarna samt byggnaden stod alltså snett lutade utmot sjön.
Efter många försök att reparera detta gav vi upp och lämnade in en ansökan om att få riva befintligt och bygga nytt.
Fick efter lite påtryckningar ett muntligt ja på att sätta igång med arbetena.
Nu flera månader senare hade jag fortfarande inte fått mitt bygglov hemskickat. Jag ringde upp min handläggare som sa att hon skickat ut ett brev med kompletteringsuppgifter (karta var det ligger). Jag skickade in detta och har nu fått mitt bygglov. MEN, båthuset är i princip redan klart, "skalet" är klart, endast lite isolering sant väggbeklädnad som saknas.
Har förstått att dom nya reglerna säger att man ska vänta på startbesked (vilket jag inte hade nån aning om, inte heller min handläggare eftersom hon inte nämde något om detta?).
Så nu är min fråga förljande; HUR GÖR JAG? Sitter jag rejält i skiten? Kan det bli fråga om rivning? Böter?
Ligger sömnlös om nätterna och tänker på detta så snälla hjälp mej om ni har bra råd att komma med!!!
Väldigt tacksam för svar!!
Vänliga Hälsningar
Såhär är det;
I mitten på maj lämnade jag in en rivnings/bygglovsansökan gällande ett båthus.
Vi har sedan 7 år tillbaka varit ägare till detta båthus. För 4 år sedan rasade marken bakom båthuset pga enorma vattenmassor som finns i marken bakom. Lera och vatten vällde in i båthuset och tryckte även båthuset mot sjön ca 20cm. Plintarna samt byggnaden stod alltså snett lutade utmot sjön.
Efter många försök att reparera detta gav vi upp och lämnade in en ansökan om att få riva befintligt och bygga nytt.
Fick efter lite påtryckningar ett muntligt ja på att sätta igång med arbetena.
Nu flera månader senare hade jag fortfarande inte fått mitt bygglov hemskickat. Jag ringde upp min handläggare som sa att hon skickat ut ett brev med kompletteringsuppgifter (karta var det ligger). Jag skickade in detta och har nu fått mitt bygglov. MEN, båthuset är i princip redan klart, "skalet" är klart, endast lite isolering sant väggbeklädnad som saknas.
Har förstått att dom nya reglerna säger att man ska vänta på startbesked (vilket jag inte hade nån aning om, inte heller min handläggare eftersom hon inte nämde något om detta?).
Så nu är min fråga förljande; HUR GÖR JAG? Sitter jag rejält i skiten? Kan det bli fråga om rivning? Böter?
Ligger sömnlös om nätterna och tänker på detta så snälla hjälp mej om ni har bra råd att komma med!!!
Väldigt tacksam för svar!!
Vänliga Hälsningar
Redigerat:
Har du redan fått ditt bygglov bör det inte vara någon fara. Någon på byggkontoret kanske blir sur på dig om de får reda på att du började i förväg, men vem bryr sig? Och du kan ju svara med att bli sur på byggkontoret som dröjde så.
Om det hade visat sig nu i efterhand att du inte fick bygglovet skulle det vara läge att bli nervös - då kunde det vara tal om vite eller i värsta fall rivning, men nu när bygglovet faktiskt finns är det nog mest en fråga om att de kan bli sura på dig.
Om du fick ett muntligt godkännande av någon på byggkontoret kanske det är lika bra att säga det. Fast å andra sidan kan du ju vänta med att säga det och skriva kontrollplan osv. Även om kontrollen redan är utförd kan man ju skriva en plan...
Om det hade visat sig nu i efterhand att du inte fick bygglovet skulle det vara läge att bli nervös - då kunde det vara tal om vite eller i värsta fall rivning, men nu när bygglovet faktiskt finns är det nog mest en fråga om att de kan bli sura på dig.
Om du fick ett muntligt godkännande av någon på byggkontoret kanske det är lika bra att säga det. Fast å andra sidan kan du ju vänta med att säga det och skriva kontrollplan osv. Även om kontrollen redan är utförd kan man ju skriva en plan...
Ok, skönt att höra att ni verkar vara inne så samma spår, lite mindre nervös nu. Men är detta spekulationer eller är ni sakkunniga i området?
Har läst i dom nya reglerna att en arbetsplatskontroll ska göras minst en gång under byggtiden. Kan ju bli väldigt fel när dom kommer ut och ska kontrollera tex grunden och upptäcker att byggnaden i princip är färdig..eller?
Har läst i dom nya reglerna att en arbetsplatskontroll ska göras minst en gång under byggtiden. Kan ju bli väldigt fel när dom kommer ut och ska kontrollera tex grunden och upptäcker att byggnaden i princip är färdig..eller?
Nej, jag är inte mer sakkunnig än att jag själv har ett par bygglov igång (och vissa byggstartsdatum har varit något oklara, för att uttrycka mig diplomatiskt). Jag var mer nervös i början, men det brukar fixa sig. Jag har dock inte varit med om att inneha bygglov sen de införde platsbesök. Mina beviljades innan dess.
Väldigt tacksam överera snabba svar! Skulle dock kännas lite bättre om någon sakkunnig ville komma med sina tankar om detta.
Men låter iaf som att jag inte ska behöva vara orolig för att bli tvungen att riva båthuset.
Återigen, tack för svar!
Men låter iaf som att jag inte ska behöva vara orolig för att bli tvungen att riva båthuset.
Återigen, tack för svar!
Kan ju berätta att jag läste en artikel tidigare i veckan om en som rivit sitt garage och byggt upp det igen utan att ens söka bygglov. En granne anmälde och då åkte dom ut och kollade. Taket var ändrat från platt till vinklat dock ej högre än förra. Dom frågade alla grannar och bara en motsatte sig. Dom ansåg brottet så ringa att inget vite skulle ålägga. Han behövde inte ens betala bygglovsavgiften.
Ok, låter lite lugnande. Då jag kommer bra överens med mina grannar och de enbart är positiva till mitt nya båthus borde inte det vålla några problem. Kanske helt enkelt ska "bygga allt i efterhand" när det gäller kontrollplaner osv och hoppas att dom inte kommer ut och gör en kontroll.
Några andra som har något att tillägga?
Tacksam för att ni svarar!
Några andra som har något att tillägga?
Tacksam för att ni svarar!
En granne hade satt upp ett plank mellan sin och en annan grannes tomt. Båda grannarna var överens. Planket stod inte ute vid gatan och störde inga andra grannar. Den granne som sökte bygglov hade även sökt bygglov för lite annat så hon tänkte att hon sätter upp planket så länge för det var det inga problem med. "Vän av ordning" ellers "kvarterets polis" hade dock tagit bild o skickat till kommunen. Kommunen krävde vid vite att hon skulle ta ned planket och invänta bygglovet.
Apropå ditt första inlägg. Man måste själv sätta sig in i hur reglerna fungerar. Även innan den nya PBL började gälla (2 maj) var man tvungen att ha ett byggsamråd med förevisande av kontrollplan och sedan skicka in en bygganmälan tre veckor innan man började bygga. Tidigare kunde man ibland hoppa över byggsamråd eller ha det per telefon ifall det var mindre saker man ville bygga.
Riktigt hur det fungerar nu har jag inte hel kläm på. Det är svårt att veta hur jag skulle göra i din situation. Men, eftersom jag är den ordningssamme personen, skulle jag nog tillfälligt stoppa bygget och ringa till kommunen och säga som det är. Är det en klok och vänlig person du hamnar hos går det säkert bra att nu mitt i bygget skicka in kontrollplan och vad mer det nu är som behöver göras.
Riktigt hur det fungerar nu har jag inte hel kläm på. Det är svårt att veta hur jag skulle göra i din situation. Men, eftersom jag är den ordningssamme personen, skulle jag nog tillfälligt stoppa bygget och ringa till kommunen och säga som det är. Är det en klok och vänlig person du hamnar hos går det säkert bra att nu mitt i bygget skicka in kontrollplan och vad mer det nu är som behöver göras.