14 038 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Bygglov: Konvertering av carport till garage
Så här är det. Jag är spekulant på ett hus där detaljplanen säger att förråd/garage får max uppta 40 m². Just nu så är en verkstad byggd vägg i vägg med en carport. Bara verkstaden tar upp alla 40 m², så carporten är egentligen mot reglerna. Men den byggdes 1991 och det är således preskriberat.
Då är frågan vilka av alternativen som fungerar:
A: Riva allt och bygga nytt fräscht garage vägg i vägg med verkstaden och behålla befintliga yttermått.
A+: Riva allt och bygga nytt fräscht garage vägg i vägg med verkstaden och bredda måtten 40 cm till tomtgränsen (tillåtet att bygga mot tomtgräns).
B: Inreda och isolera befintlig carport till att bli schysst garage, dock lite trångt.
B+: Flytta befintlig sidovägg lite "smidigt" åt vänster för att bredda carporten och sedan inreda och isolera till fullgott garage.
Vad är juridiskt tillåtet?
Då är frågan vilka av alternativen som fungerar:
A: Riva allt och bygga nytt fräscht garage vägg i vägg med verkstaden och behålla befintliga yttermått.
A+: Riva allt och bygga nytt fräscht garage vägg i vägg med verkstaden och bredda måtten 40 cm till tomtgränsen (tillåtet att bygga mot tomtgräns).
B: Inreda och isolera befintlig carport till att bli schysst garage, dock lite trångt.
B+: Flytta befintlig sidovägg lite "smidigt" åt vänster för att bredda carporten och sedan inreda och isolera till fullgott garage.
Vad är juridiskt tillåtet?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Verkstaden tar upp de 40 m2 som är OK enligt planen. Carporten är ett svartbygge utöver plan som står där "av hävd". Om du vill ha kvar byggnaden med verkstaden i kan du inte göra mer än att ge den befintliga carporten underhåll så att den inte förfaller: Allt annat är svartbygge.
Stämmer det även om befintlig carport har tre väggar och tak, till skillnad från fyra stolpar och tak?
Skulle jag bara sätta "ladugårdsdörrar" på fronten så är det bums ett garage. Sen vad som försiggår där inne borde ju ingen tänka på.
Skulle jag bara sätta "ladugårdsdörrar" på fronten så är det bums ett garage. Sen vad som försiggår där inne borde ju ingen tänka på.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Och dörrarna är då ett svartbygge.
Det är inte helt omöjligt att du kan få bygglov för det dom mindre avvikelse, men inget du kan räkna med.
En fråga är ju också hur mycket av den övriga byggrätten på tomten som är förbrukat. Dvs finns det någon yta över som inte upptas av huvudbyggnaden? Jag tro inte att man självklart kan få överföra den ytan till ett garage, men det skulle kunna öka chansen att få det godkänt som mindre avvikelse, om inte tomten totalt är överbebyggd redan.
Det är inte helt omöjligt att du kan få bygglov för det dom mindre avvikelse, men inget du kan räkna med.
En fråga är ju också hur mycket av den övriga byggrätten på tomten som är förbrukat. Dvs finns det någon yta över som inte upptas av huvudbyggnaden? Jag tro inte att man självklart kan få överföra den ytan till ett garage, men det skulle kunna öka chansen att få det godkänt som mindre avvikelse, om inte tomten totalt är överbebyggd redan.
Jahapp, kinkigt värre med andra ord.hempularen skrev:
Mja, om jag bygger en inglasad altan som jag tänkt mig så blir det 132 m² totalt, med 28 m² över för garage. Visst, det är ungefär vad carporten är, men som du säger, långt ifrån nån garanti att få tillåtna 40 m² att bli c:a 70 m².hempularen skrev:Det är inte helt omöjligt att du kan få bygglov för det dom mindre avvikelse, men inget du kan räkna med.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En byggnad enligt PBL är bland annat allt som har tak. Så fort man har byggt något med tak, typ carport, så är det en byggnad oavsett väggar etc. Är det så att byggnadsnämnden i din kommun inte har järnkoll på hur din carport ser ut i detalj kan du kanske "förbättra" den lite och hävda att det varit så från början... Använder de Goggle Earth som första utredningsåtgärd så ser de ju bara taket ändå om du inte bor i ett storstadsnära område där de har Street Wiew.Ogredani skrev:
Redigerat:
Jag kan kanske inte hävda att den var så från första början. De kan ju alltid kontakta tidigare ägaren, mäklaren eller snoka fram de bilder som funnits på objektsbeskrivningen hos mäklaren.Asgarvad skrev:En byggnad enligt PBL är bland annat allt som har tak. Så fort man har byggt något med tak, typ carport, så är det en byggnad oavsett väggar etc. Är det så att byggnadsnämnden i din kommun inte har järnkoll på hur din carport ser ut i detalj kan du kanske "förbättra" den lite och hävda att det varit så från början... Använder de Goggle Earth som första utredningsåtgärd så ser de ju bara taket ändå om du inte bor i ett storstadsnära område där de har Street Wiew.
Enda chansen är isf att sätta dit dörrar och hoppas på att grannen inte tänker på det och sen i sin tur hoppas på att inte någon upptäcker det på 10 år. Men det blir svårsålt för mig innan dess om nya spekulanter inser att garageinredningen är bra fräschare än 10 år, vilket det kommer vara.
Men OM dörrarna funnits där sen över 10 år, hade man kunnat inreda hur man vill?
Klicka här för att svara