1 843 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Snart detaljplanarbete -söka bygglov eller vänta?
Har ett fritidshus som ligger i en backe med utsikt över en större sjö. Ska totalrenovera det och vill nu ha en stor altan (ca. 40m2) på sidan av huset mot sjön som ligger ca. 150m bort med ett par mindre fritidshus längst ner i backen. Blir bygghöjd på altanen på ca. 2m över mark och kanske delvis med tak. För tillfället är huset taxerat för 50m2 + källare. Huset är dock 90m2 + källare, Ombyggnaden skedde för mer än 10 år. Stor del av min trädgård ligger nedanför huset så det är inte i närheten av tomtgräns
Detaljplanarbete bör komma igång nångång i början av nästa år. Dock har det varit på tapeten sista två åren så man vet inte när det kommer att ske. När jag pratade med kommunen trodde de att de skulle bevilja bygglov på tvåvåningshus med byggrätt på 300m2 eller upp till 25% av tomtens yta (min tomt >1200m2). Tror dock inte att det kommer bli så stora byggrätter för befintliga hus då kommuntjänstemannen säkert syftade på ett nyexploaterat område som ligger granne med vårt område.
Nu till frågan. Ska jag söka bygglov nu eller avvakta?
Har själv ingen brådska då det säkert dröjer minst ett år innan jag vill bygga altanen men frågan är hur jag spelar smartast. Känns som om det finns fördelar åt båda hållen. De kanske inte accepterar att besluta i frågan nu när ändå ett detaljplanarbete är i antågande? Kan placera altanen lite lägre och därigenom slippa bygglovskrav men det blir inte lika snyggt och praktiskt så det vill jag helst undvika. Skulle känns mig dum om jag nu har chansen att få igenom ett bygglov men blir nekad om jag väntar tills efter detaljplanarbetet kommit igång.
Skulle bli mycket glad om någon har input i frågan
Detaljplanarbete bör komma igång nångång i början av nästa år. Dock har det varit på tapeten sista två åren så man vet inte när det kommer att ske. När jag pratade med kommunen trodde de att de skulle bevilja bygglov på tvåvåningshus med byggrätt på 300m2 eller upp till 25% av tomtens yta (min tomt >1200m2). Tror dock inte att det kommer bli så stora byggrätter för befintliga hus då kommuntjänstemannen säkert syftade på ett nyexploaterat område som ligger granne med vårt område.
Nu till frågan. Ska jag söka bygglov nu eller avvakta?
Har själv ingen brådska då det säkert dröjer minst ett år innan jag vill bygga altanen men frågan är hur jag spelar smartast. Känns som om det finns fördelar åt båda hållen. De kanske inte accepterar att besluta i frågan nu när ändå ett detaljplanarbete är i antågande? Kan placera altanen lite lägre och därigenom slippa bygglovskrav men det blir inte lika snyggt och praktiskt så det vill jag helst undvika. Skulle känns mig dum om jag nu har chansen att få igenom ett bygglov men blir nekad om jag väntar tills efter detaljplanarbetet kommit igång.
Skulle bli mycket glad om någon har input i frågan
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Ofta så stoppar kommunen alla bygglov medans detaljplanearbetet pågår. Det kan vara försent i ditt fall. Arbetet pågår ofta i 3 - 5 år. Sedan är det inte ovanligt med överklaganden som fördröjer i några år ytterligare. Så om du vill göra något inom ett år så sök bygglov nu, och hoppas att det inte är försent.
Bygglovshandläggaren kan aldrig fördröja ett bygglov längre än 2 år, det går att fördröja med hänvisning till pågående detaljplanearbete, men då som sagt absolut max 2 år. Så sök så fort som möjligt.
Ja skynda att söka. Där mina föräldrar bor så har det varit byggförbud i nästan 10 år i väntan på detaljplan. Grannen fick kämpa i 4 år för att få bygglov för sitt hus vilket till slut gick igenom för att det ersatte ett befintligt hus på samma plats och storlek.
Klicka här för att svara