2 604 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Altan
Hej Vad gäller beträffande bygge av altan på ett område som består av radhus, eller s.k. förtätad begyggelse?
Området är en samfällighet.
Får du bygga altan utan att fråga grannarna eller ansöka om bygglov ?
Får du byta färg på ditt hus utan bygglov?
Vad gäller när du höjer upp marken på din tomt samt bygger över en s.k. avrinningsbrunn där dagvatten och smältvatten skall kunna rinna ner, utan att ta hänsyn till att din granne nu får allt vatten in på sin tomt?
Området är en samfällighet.
Får du bygga altan utan att fråga grannarna eller ansöka om bygglov ?
Får du byta färg på ditt hus utan bygglov?
Vad gäller när du höjer upp marken på din tomt samt bygger över en s.k. avrinningsbrunn där dagvatten och smältvatten skall kunna rinna ner, utan att ta hänsyn till att din granne nu får allt vatten in på sin tomt?
Så länge altanen inte är högre än 50 cm behövs ofta inget bygglov, även om man bygger nära tomtgräns (gäller särskilt om det är ett radhusområde där tomterna inte tillåter särskilt stora marginaler mellan tomterna). Det är dock olika från kommun till kommun så det bästa är att fråga stadsbyggnadskontoret i din hemkommun. För att ändra marken mer än 50 cm behövs marklov, men även här: kontakta stadsbyggnadskontoret. Sedan gäller alltid att man ska ta hänsyn till sina grannar, så att låta vatten rinna över på grannens tomt för att man inte vill ha det själv är inte OK.
Färgen på huset kan vara reglerad i detaljplan och även om den inte är det så kan förändring av färgen på fasaden ändra karaktären så mycket att bygglov krävs.
Färgen på huset kan vara reglerad i detaljplan och även om den inte är det så kan förändring av färgen på fasaden ändra karaktären så mycket att bygglov krävs.
För att höja marken behövs marklov. Jag har för mig att det gäller om höjningen ör större en ca. 30 cm. Varje tomt ska ta hand om sin egen dagvatten, så det får inte rinna ner till granntomten.
Jag vet inte precis om man behöver bygglov för en altan, men jag tror att en altan räknas som utbyggnad (om den sitter fast med huset) och då behöver man alltid bygglov.
Ta lite kort av din grannes tomt och altan och fråga komunen om han behöver bygglov
Jag vet inte precis om man behöver bygglov för en altan, men jag tror att en altan räknas som utbyggnad (om den sitter fast med huset) och då behöver man alltid bygglov.
Ta lite kort av din grannes tomt och altan och fråga komunen om han behöver bygglov
Nu har Du både kommunen åt ena hållet, och grannen åt andra, så det kanske är bättre att du lägger upp taktiken lite innan, för att verkligen få respons. Vänd dig (pesonligen) till kommunens anvarige i bygg o planfrågar, och förklara att du är lite orolig, då du redan köpt 30 kubikmeter fin harpad jord, som du vill fylla upp tomten med, för att bli av med allt regnvatten som samlas där, med undran; - kan jag få göra så?
Klicka här för att svara