Hej,
Vi har bygglov på en gäststuga med yttermått på 6,1*7,3 meter. Nu har jag hittat en prefablösning som är 6,6 meter x 7,8 meter och undrar...
1. Finns det någon praxis kring hur mycket man kan avvika från ett beviljat bygglov utan att man riskerar allt för stora konsekvenser - gärna om ni själva har erfarenheter eller exempel. Det borde väl hända nästan varje gång att man bygger lite större/mindre om man kör lösvirke...
2. Vilka konsekvenser kan man vänta sig om någon granne eller exfru skulle anmäla avvikelsen till byggnadskontoret?

Alternativet som vi har är naturligtvis att bygga lite mindre än beviljat bygglov. Är det mer "korrekt" än att bygga lite större?

Små avvikelser kan hanteras som "byggfel". Då handlar det ofta om missar i stil med att man glömt ta med tjockleken på fasadpanelen i måttsättningen. Den avvikelase som du vill ha tror jag inte att du skall räkna med att den blir godkänd rätt upp och ned om de upptäcker det.

Jag tror att om du pratar med handläggaren så kan du få ditt bygglov modifierat utan alltför stora insatser eller kostnader. Åminstonde innan den nya lagen trädde i kraft så var dte inga problem med det.

Om du blir anmäld så gäller ju nu nya högre bötesbelopp "grundavgiften" vid svartbygge är nu ett halvt eller helt basbelopp (osäker på vilket), och därutöver tror jag att det är 1000kr per kvm. Och ev. kan du tvingas riva dessutom.

Att bygga mindre är rent formellt lika illa som att bygga för stort, troligen dock större chans att man ser mellan fingrarna.

Det enklaste är ju att göra en förändring av befintligt bygglov så att det motsvarar det man tänker bygga. Det brukar oftast inte vara några problem.
Kontakta bygglovshanteraren och diskutera saken.

Om din kommun följer Skl's taxa: Ändring av bygglov har blivit mycket dyrare och kan nu kosta 70% av vad det ursprungliga lovet gjorde. Dessutom har du då fått betala för under 50 kvm men nu blir det över 50 kvm. Det i sig är 50% ökning.

hempularen skrev:
Att bygga mindre är rent formellt lika illa som att bygga för stort.
Annars vore det en fantastisk affärsidé att istället för att bygga friggebod begära bygglov för en kåk på 115 kvm. Sedan när man byggt sina 15 kvm lyfta 100 x 1000 spänn i negativ bygglovsavgift. Som "byggfinansiering"! d^_^b

haavard skrev:
Om din kommun följer Skl's taxa: Ändring av bygglov har blivit mycket dyrare och kan nu kosta 70% av vad det ursprungliga lovet gjorde. Dessutom har du då fått betala för under 50 kvm men nu blir det över 50 kvm. Det i sig är 50% ökning.
Med lite tur så har de ett bygglov som är taget enligt den gamla PBL och då är det den gamla, lägre taxan som gäller.

billy_baver skrev:
Annars vore det en fantastisk affärsidé att istället för att bygga friggebod begära bygglov för en kåk på 115 kvm. Sedan när man byggt sina 15 kvm lyfta 100 x 1000 spänn i negativ bygglovsavgift. Som "byggfinansiering"! d^_^b
Snarare får du betala 1000kr för varje kvm du inte byggt...

Ah jag vet inte hur de hanterar en sådan sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.