Bygglov
Snigla: Ang takfönster.. Tror tom att vissa har en gräns på att man får sätta upp 1 m2 takfönster.. om man bor utanför detaljplanerat område! (undantagsfall med kulturvärdefulla hus..) På vissa ställen får man dessutom bygga tom en takkupa utan bygglov (!).. om den inte sträcker sig över mer än två takstolar! (hörby kommun som ex..) Men eftersom det är olika från kommun till kommun..
bergenudd: Nej, ingen skillnad. Dessutom kan ju åtgärder på din tomt påverka hans förmåga att bedriva sin verksamhet på sin mark och ha mindre med närheten mellan husen att göra...
Micke64: Det var väl ett tråkigt svar, helt utanför vad jag frågade efter. Det lär finnas många KA där ute, men min erfarenhet med experter är att de sällan är 100% korrekta - att därför åtminstone en insyn i vad som bör finnas med hjälper mig att se till att jag får rätt hjälp. Hur många "experter" har inte byggt hus med byggfel eller andra allvarliga brister? Är det någon som läst
volvo: Staket brukar de flest kommuner tillåta upp till en maxhöjd (som varierar men brukar vara kring 1,5-1,8 m) utan bygglov eller bygganmälan. Staket skall vara genomsiktliga. Ändring av fasadfärg är tillåtet (utan anmälningsplikt) så länge man följer den rådande detaljplanen och/eller att byggnaden efter ommålningen kan anses smälta in och harmoniera med övrig bebyggelse på platsen.
Dalbotant: Har brutit ut en följddiskussion värd att bevara till en egen tråd, den ligger numera här.
Mikael_L: Om man ska hårddra det så får man inte ändra på byggnadens konstruktion utan bygglov. Så är det timmerstomme får man inte riva ner timret eftersom och byta till regelstomme. Är det regelstomme får man inte riva ner och byta till murverk, vare sig allt på en gång eller bit för bit, utan bygglov. Sen kan det säkert gå att komma undan med att göra det lite i smyg. Jag tror största
hempularen: Det borde behövas en bygganmälan (vet inte om det heter bygganmälan enl nya PBL). Men det kan man nog se som en ren formaitet, kommunen kommer troligen inte att neka. Däremot så kan det bli dyrt för förvaltaren att inte anmäla.
D09: [citat] Men då borde kommunen kunna hävda att huset inte är klart ;) finns ju alltid något att göra på hus ;) Kollat om det finns flygfoto?
D09: Grävt upp längs sidor och den fortsätter till behaglig nivå så jag kan lägga dränerande material och gjuta betong med lite isolering under. Lite berg kring centrum som ska bort bara men det är jag inte orolig för, spräcker det själv med power tools grejor. Känns som mycket administrativt jobb för en enligt mig liten åtgärd som inte syns utifrån, eller påverkar konstuktionen. ska
Tänka: [citat] Precis, 39 § Byggnadsstadgan gäller där äldre stads- och detaljplaner inte har specificerat avstånd till tomtgräns. Att huvudbyggnaden måste uppföras fristående innebär att den inte kan sammanbyggas med andra byggnader inom eller utanför fastigheten. Enligt 39 § Byggnadsstadgan ska en byggnad som inte får sammanbyggas ligga på minst 4,5 meters avstånd från gräns mot
Ricken: Be kommunen skriva ett beslut om att din utbyggnad kräver bygglov på grund av sammanhållen bebyggelse. Då kan du överklaga det och få svart på vitt vad som gäller. Det bör ligga i deras intresse oxå att få det prövat.
lassab999: Svar nej, men om du river 1 vägg i taget och "renoverar" den utan att göra några större förändringar så fungerar det. River man hela våningen så bär ju den delen "borta". Men kolla för säkerhets skull med en handläggare kommunen. Alla tolkar inte PBL på samma sätt.
Värmdöbo: Du hade tur cafyr... här går det väldigt segt och verkar ta mer än de rekommenderade 10 veckorna !! dessutom är det väldigt svårt att få svar på ev frågor:mad:
hempularen: Har du fått starttillstånd så kan du börja bygga på egen risk. Men jag har uppfattat att kommuner ibland håller på starttillståndet tills bygglovet vunnit laga kraft.
TJW Johnsson: Ja. Kanske det. En stor markis som täcker det hela. Finns väl ganska breda o den kommer att skruvas i en timmervägg så det bör ju bli stadigt.
Gabbe1: [citat] Sänkning av bjälklaget? Menar du att ni att de föreslog att ni ska sänka mellanbjälklaget och på så vis få tillgodoräkna er mer takhöjd där uppe och att detta skulle gå under mindre avvikelse?
seniorkonsult: sir_daniel; Dina synpunkter om 1, 9 m gäller bostäder vid mätning av bostadsarea. Def av friggebod finns tidigare i länk ovan (ett par gånger). Def för byggnad finns t ex i nya PBL2000, kap 1:4§.
SvanteP: Då jag jobbar på en byggkonsult firma så har jag nu rådfrågat kollegor och våran inhouse advokat, jag kommer ha rätt i slutändan. Är det värt att starta krig med bygg avdelningen på kommunen som man tänkt bo kvar i för 6000-7000kr? Där har jag kommit fram till att det är det inte. Så nu har jag ordnat alla handlingar som krävs för bygglov och ska lämna in det i veckan utan att
Enk Projektet: När jag sist kolla detta i vår kommun så är markytan ett snitt av alla husets hörn... Byggnadshöjd = där taket möter väggen på dess högsta punkt Byggnadens höjd = Nocken alt högsta delen av taket vid tex pulpetak.
volvo: Myndigheterna struntar i om du gör en slutbesiktning eller ej. Slutbesiktningens uppgift är att se till dina intressen civilrättsligt och kontrollera om du fått det du köpt. Myndigheternas slutsamråd på plats har till uppgift att se till att alla myndighetskrav uppfyllts, det är en helt annan sak.
haavard: Det är NU du söker om ändring och då tycker jag det är rimligt att du faktureras utifrån dagens taxa.
thomasx: [citat] Visst, fast nu gick ju hempularen ganska mycket längre än så i sitt inlägg.
Pantrika: Intressant med ditt förslag på "fräck argumentation". Jag har själv tänkt på detta, då vi är i en process med SBK och grannar som inte gillar vår ide om att bredda befintlig takkupa. Vi har en befintlig takkupa (byggdes 1981) som strider mot detaljplan. Anledningen till detta är att planen gjordes 1977. Då gällde bygglagen från -59, då bygghöjden beräknades annorlunda. 1977-1987
jlind74: För ca ett år sedan var jag intresserad av att köpa ett hus men det hade bara ett litet garage och det saknades möjlighet att bygga ett större. Eftersom en obebyggd tomt på andra sidan gatan var till salu för en billig peng så kontaktade jag kommunen (som också var säljaren) och förklarade läget och frågade om jag fick bygga ett garage på den fastigheten och om jag slapp ansluta
JothaR: Men med tanke på att en friggebod som sagt inte kräver bygglov men medgivande om den står nära gräns så skall båda grannarna tillfrågas och det bör vara en signerad ritning som man sedan bevarar så att det inte blir bråk i senare skede! Notera att det är vettigt att ha signatur, namnförtyligande, datum och fastighetsbeteckning till grannen dokumenterad...
JothaR: Förekommer naturligtvis... Hur vanligt, omöjligt att svara på... Har själv handlagt en hel del ärenden till nämnde och 95% har väl gått enligt mina förslag :)
JothaR: Finns det i ÖP som utbyggnadsområde så kan de mkt väl stoppa dina möjligheter, lite beroende på hurlångt i processen man är naturligtvis. Men det är inte bygglov du skall söka utan förhandsbesked, får du positivt sådant så ärkommunen bunden av det i 2 år. Det är inte alls samma krav på handlingar, många gånger räcker det med en karta som visar var och ungefär hur stort man
JothaR: Kommunen får i teorin inte lämna ut förslag... Rent krasst är det ju samma handläggare som skall godkänna handlingen :) Det blir ju tokigt... Dessutom är der dumt av myndigheten att ge ett förslag, om det sedan är något som går fel i bygget och den punkten inte är med i kontrollplanen, vems fel är det då? Myndigheten som rekommenderat dig eller du själv som byggherre? Det blir
JothaR: Har för övrigt själv jobbat som byggnadsinspektör och kan meddela att jag förde skriftlig loggbok på alla samtal där jag gav råd i specifika fall... Visste jag fastigheten med mera så loggade jag alltså, detta främst för att kunna gå tillbaka och se historiken, inget som någon annan handläggare hade tillgång till dock... Hur andra kommuner gör har jag ingen aning om :)