15 288 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Skrev kontrakt - framkommit att bygglov saknas inom detaljplan
Sida 1 av 3
Hej!
Jag skrev kontrakt på ett hus och har betalat handpenning. Efter kontraktskrivningen meddelade mäklaren mig att det saknas bygglov på de utbyggen säljaren gjorde för två år sedan. Dessa två utbyggen är ganska små men gör att den totala boytan överstiger detaljplanens maxgräns med 10-15 m2. Som köpare vill jag givetvis inte ärva säljarens lagbrott och därmed risker för straffavgifter och rivning. Även fast jag inte blir "påkommen" så finns ju risken att ett eventuellt säljande i framtiden krånglar till sig. Jag har lagt förslag om att skriva ett ytterligare kontrakt där säljaren åtar sig samtliga avgifter gällande bygglov i efterhand efter överlåtandet. Detta vill dock säljaren inte gå med på. Vi har därför flyttat överlåtelsedatumet tills dess att allt med byggloven är klart. Jag har även fått indikationer på att säljaren inte har råd att betala dyra straffavgifter. Trist när man är inställd på att flytta in i ett hus om ett par dagar så måste man helt plötsligt skjuta fram det flera månader sannolikt. Säljaren har nu påbörjat bygglovsansökan.
Hur tycker ni jag skall agera?
Tacksam för hjälp.
MVH
Jag skrev kontrakt på ett hus och har betalat handpenning. Efter kontraktskrivningen meddelade mäklaren mig att det saknas bygglov på de utbyggen säljaren gjorde för två år sedan. Dessa två utbyggen är ganska små men gör att den totala boytan överstiger detaljplanens maxgräns med 10-15 m2. Som köpare vill jag givetvis inte ärva säljarens lagbrott och därmed risker för straffavgifter och rivning. Även fast jag inte blir "påkommen" så finns ju risken att ett eventuellt säljande i framtiden krånglar till sig. Jag har lagt förslag om att skriva ett ytterligare kontrakt där säljaren åtar sig samtliga avgifter gällande bygglov i efterhand efter överlåtandet. Detta vill dock säljaren inte gå med på. Vi har därför flyttat överlåtelsedatumet tills dess att allt med byggloven är klart. Jag har även fått indikationer på att säljaren inte har råd att betala dyra straffavgifter. Trist när man är inställd på att flytta in i ett hus om ett par dagar så måste man helt plötsligt skjuta fram det flera månader sannolikt. Säljaren har nu påbörjat bygglovsansökan.
Hur tycker ni jag skall agera?
Tacksam för hjälp.
MVH
Redigerat:
Du ska definitivt skriva ett tilläggsavtal där det tydligt framgår att alla eventuella avgifter för att skaffa bygglov samt eventuella straffavgifter ska betalas av säljaren.
Du ska även lägga in att säljaren ska stå för rivning i det fall att bygglov inte beviljas samt att köpeskillingen ska minskas med motsvarande kvadrat och att ni har rätt till ersättning under byggtiden...
Utan detta skulle jag kräva att backa från köpet. Jag måste ju också tycka att mäklaren här har agerat väldigt oproffsigt om han/hon har vetat om detta!
Jag skulle kontrollera med mäklarsamfundet om vad som gäller här.
Rent juridiskt skulle jag dock tro att det är säljaren som åker på smällen eftersom du lätt kan bevisa att det är gjort medan han ägde huset men med ett avtal är du på säkra sidan.
Mvh,
Anders
Du ska även lägga in att säljaren ska stå för rivning i det fall att bygglov inte beviljas samt att köpeskillingen ska minskas med motsvarande kvadrat och att ni har rätt till ersättning under byggtiden...
Utan detta skulle jag kräva att backa från köpet. Jag måste ju också tycka att mäklaren här har agerat väldigt oproffsigt om han/hon har vetat om detta!
Jag skulle kontrollera med mäklarsamfundet om vad som gäller här.
Rent juridiskt skulle jag dock tro att det är säljaren som åker på smällen eftersom du lätt kan bevisa att det är gjort medan han ägde huset men med ett avtal är du på säkra sidan.
Mvh,
Anders
Tack för ditt svar Anders. Mäklaren skriver i ett mejl att han sa detta vid den första husvisningen. Något som varken jag eller mina medföljande minns. Oavsett så borde detta tagits upp skriftligt i köpekontraktet anser jag. Det är uppenbart att säljaren ville sälja huset utan bygglov, men att jag nu ställer till med problem för säljaren när jag inte vill köpa utan bygglov.
En så pass vital sak måste naturligtvis nämnas i kontraktet. Mäklaren har agerat synnerligen ansvarslöst och om ni dessutom vet att han inte sagt något är det ju ännu värre... Jag kan ju tycka att en mäklare inte ens borde gå med på att sälja ett hus där bygglov saknas...
Mvh,
Anders
Mvh,
Anders
Det är ju inte säkert att bygglovet går genom heller. Det kan bli fråga om återställande/rivning. Jag skulle vänta med att ta över huset tills det är utrett. Han kan ju knappast i detta läget sälja till ngn annan i "befintligt skick".
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Strikt formellt så har du skrivit på ett köpekontrakt, det gäller. Det ingår i undersökningsplikten att kolla bygglov.
Så om säljaren nu skriftligen har accepterat att ni skall avvakta med överlåtelsen till bygglovet är klart, då har du klarat dig ur den här knipan lindrigt.
Det är tänkbart att mäklaren har gjort ett fel som inte säkerställt att ni fått och uppfattat informationen om det saknade lovet, men troligen kommer han undan med maximalt en prickning om ni anmäler det. Dvs formellt så har du köpt ett svartbygge som nu är ditt problem.
Men har du fått det dithän att du skriftligen fått en framflyttning av tillträdet så tror jag att det är ett bra läge.
Men hur är det formulerat? Vad händer om säljaren inte kan få bygglov, vad händer om det drar ut orimligt i tiden (åratal)?
Eller är ni fortfarande i läget att ni har villkorsklausul för besiktning, dvs möjlighet att backa ur?
Så om säljaren nu skriftligen har accepterat att ni skall avvakta med överlåtelsen till bygglovet är klart, då har du klarat dig ur den här knipan lindrigt.
Det är tänkbart att mäklaren har gjort ett fel som inte säkerställt att ni fått och uppfattat informationen om det saknade lovet, men troligen kommer han undan med maximalt en prickning om ni anmäler det. Dvs formellt så har du köpt ett svartbygge som nu är ditt problem.
Men har du fått det dithän att du skriftligen fått en framflyttning av tillträdet så tror jag att det är ett bra läge.
Men hur är det formulerat? Vad händer om säljaren inte kan få bygglov, vad händer om det drar ut orimligt i tiden (åratal)?
Eller är ni fortfarande i läget att ni har villkorsklausul för besiktning, dvs möjlighet att backa ur?
Tack för svar. Säljaren och mäklaren har accepterat via mejl att flytta fram överlåtelsedatumet tills dess att bygglov är klart. Dock finns inget överenskommet om att ev. avbryta köpet. Så att jag har tagit upp detta kan eventuellt vara till min nackdel om säljaren ansöker om bygglov och får "blickarna på sig" från kommunen, och sedan vägrar betala. Då kan alltså jag bli tvingad att stå för kostnaderna. Vi får hoppas att vi gemensamt hittar en lösning.
Redigerat:
Meningen att de accepterat att flytta fram överlåtelsedatumet tills dess att bygglov är klart låter bra men ett bygglov kan ta tid, speciellt i efterskott. Står det något annat som gör att ni kan ta er ur köpet. Kanske ni inte vill vänta hur länge som helst och köpa något annat. Det låter nu som om ni förbinder er att köpa även om ni avvaktar tills vissa saker är klara?
När vi köpte vårat hus så hade mäklaren ett formulär som säljaren hade fyllt i och signerat och där fanns det bla en fråga i fall det fanns några bygglov som saknas... Fyllde även själva i ett liknade formulär när vi sålde vår lägenhet. Finns det inte något sånt dokument? Personligen skulle jag nog försöka dra mig ur den här affären. Om det första som dyker upp efter kontraktskrivningen är att det saknas bygglov kan man ju börja undra över vad de finns för fler skelett i gömda på tomten.
hempularen skrev > "Strikt formellt så har du skrivit på ett köpekontrakt, det gäller. Det ingår i undersökningsplikten att kolla bygglov."
Men köpekontrakt innehåller ju besiktningsklasul. Och sådana här saker tillhör ju "besiktningen" , dvs att kontrollera allt. Och därmed borde det vara möjligt att avbryta köpet.
Men köpekontrakt innehåller ju besiktningsklasul. Och sådana här saker tillhör ju "besiktningen" , dvs att kontrollera allt. Och därmed borde det vara möjligt att avbryta köpet.
Christina 113 - Jag har inte fått återkoppling från mäklaren gällande mitt "hot" om att jag vill avbryta köpet om inte bygglovet ordnas och betalas av säljaren. Jag vill ha huset, men inte till en märkbart större summa än vad som är överenskommet i kontraktet. Tidsmässigt vill jag inte vänta hur länge som helst, men jag har heller inte någon "flyttpanik".
Noone70 - Nej det står ingenting om bygglov i kontraktet.
Largab - I kontraktet står: "Säljaren garanterar även att fastighetsbildning skett i enlighet med gällande plan med samtliga kostnader betalda." Ingår huset och därmed dess bygglov under begreppet fastighetsbildning tro? http://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsbildning
Noone70 - Nej det står ingenting om bygglov i kontraktet.
Largab - I kontraktet står: "Säljaren garanterar även att fastighetsbildning skett i enlighet med gällande plan med samtliga kostnader betalda." Ingår huset och därmed dess bygglov under begreppet fastighetsbildning tro? http://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsbildning
Redigerat: