IngMatt
Läste gammal plan om bygglov att man får bygga 150 kvm trähus eller 200 kvm stenhus med vind, vad var tanken med det och kan det vara så nu också?

Kanske att stora hus står närmare tomtgräns än små hus och att brandrisken därmed ökar?

IngMatt
Båda har regel 6 meter till tomtgräns.

Mikael_L
Tja, jag famlar väl lite i mörkret då och ...

... väggarna i stenhus blir tjockare, så boarea kommer inte skilja så mycket ...?

Hmmm, det lät tunt ... :o

IngMatt
Skiljer det så på nya hus?

Hur gammal var den här regeln egentligen?

IngMatt
Från 1926 och ska gälla än antages men bör kollas.

Mikael_L
IngMatt skrev:
Skiljer det så på nya hus?
I dagens läge skiljer det inte så mycket, kanske inte förr i tiden.

Men från 50-talet och tidigare hade väl trähus typiskt timmerstomme eller plankstomme av 2"-plank. Väggarna var alltså runt 10cm tjocka (idag är det bortåt 30cm ofta).
Stenhus har väl aldrig haft speciellt tunna väggar.

Så har man ett hus på 10x15 meter och ökar väggtjockleken med 2dm så krymper boarean med 10kvm.

Men i vilket fall så tror jag inte riktigt själv på att det skulle vara anledningen till skillnaden i byggarean i detaljplanen. Det borde vara något annat skäl.

Finns det något stenhus byggt på det området? Gammalt eller nytt?

IngMatt
Ska fråga en granne

Hemmakatten
haavard skrev:
Kanske att stora hus står närmare tomtgräns än små hus och att brandrisken därmed ökar?
Håller med haavard om att det måste ha med brandrisken att göra. Ett trähus kräver större avstånd till grannhuset än vad ett stenhus kräver för att hålla brandrisken på samma nivå.

IngMatt
Hemmakatten skrev:
Håller med haavard om att det måste ha med brandrisken att göra. Ett trähus kräver större avstånd till grannhuset än vad ett stenhus kräver för att hålla brandrisken på samma nivå.
Men som jag skrev har de båda samma avstånd till tomtgräns, brandsäkert brukar få vara närmare. Möjligen att större hus brinner mer.

Mikael_L skrev:
Tja, jag famlar väl lite i mörkret då och ...

... väggarna i stenhus blir tjockare, så boarea kommer inte skilja så mycket ...?

Hmmm, det lät tunt ... :o
OBS Lördagsvarning :p

För att spinna vidare på Mikael_L's tankar kan vi ju titta på ett aktuellt byggnadsverk i sten, Cheopspyramiden

Storleken är ca 230 x 230 meter, och väggtjockleken är ca 100 meter.
Det blir inte så mycket boyta kvar minsann.
En träpyramid hade man nog kunnat bygga annorlunda.

Jag skriver aktuellt eftersom det fortfarande står upp.
Men det byggdes i.o.f.s för ca 4600 år sedan.
Men vad jag vet har inte detaljplanen ändrats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.