Är på väg att skicka in bygglovsansökningar för en 1,5 plans villa i Kristianstad. Sitter och funderar lite på hur långt in jag skall placera huset på tomten. Vet att kommunen kräver minst 4 meter från gata för huset och minst 6 m från gatan för garaget. Men räcker 4 m? Prioriterar iofs tomtytan bakom huset (trädgården) men vill inte att det skall kännas som om man kan titta vad vi har på köksbordet när man passerar på gatan.

Är 2 meter mellan hus och garage ok?

Tacksam för synpunkter

Det beror på läget, tex om solen är på baksidan på kvällen och du vill ha kvällsol på ett ställe där ni umgås.
Fundera på om det inte är en bra ide att planera för ett tak över gången mellan garage och hus, samt att lätt kunna gå från hus till garage.

Det skulle vara mycket lättare att svara om du skrev vilka funktioner huset/garaget/trädgården ska ha, och vilka hobbys du har, tex om garaget bara ska vara förråd så spelar det kanske mindre roll om det är lätt att gå imellan hus och garage.

I stora drag ligger framsidan mot öst, köket syd, baksida/uteplats väst och groventre och garage norr. Vi vill ha så mycket yta på baksidan som möjligt och har ca 15m från vinkelns ytterkant till tomtgränsen idag. Vi vill även ha en liten uteplats utanför köket där ytterväggen idag har ca 8,5m till tomtgräns. Som det ser ut just nu så ligger garaget 2 resp 7,78m från tomtgränsen och 2 m från huset. Garaget kommer agera garage/förråd och verkstad (hobbyfix). Att garaget är friliggande ser vi inga problem med men är 2m ok att ha mellan garaget och huset? Men framför allt vilket avstånd är lämpligt att ha från gatan till huset? 4m låter lite. Jag skall runt idagarna och titta på befintliga hus för att få mig en uppfattning men det kanske finns någon här som har koll.

2 meter mellan hus och garage är ok, men du måste nog ha lite extra brandskydd.
Jag ville inte haft huset 4 meter från gatan om jag inte var tvungen för att få en bra baksida.

Vilket avstånd är lagom att ha huset på? Kommer inte använda framsidan till något utan den huvudsakliga uteplatsen finns på baksidan. Men vi vill ändå inte ha huset för nära gatan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.