Hej,

Ett bygglov har beviljats för en altan/terass av Byggnadsnämnden. 1 år efter det att byggnaden upprättats överklagas/klagas denna av grannar till länsstyrelsen. Länsstyrelsen hävdar efter vidare diskussion att Byggnadsnämnden har tagit ett felaktigt beslut vid godkännandet av bygglovet.

Vem är ansvarig för kostnader om byggnationen måste rivas?
Vem är ansvarig för att bygglovet bedömdes felaktigt?
Har grannar osv en tidsbegränsning när det gäller att överklaga beslut?

Kan byggherren på något sätt bli ansvarig för att Byggnadsnämnden har tagit ett felaktigt beslut? (förutsatt att byggherrens dokument och ritningar följer alla lagar och bestämmelser samt att byggherren har gjort allt rätt)

Tacksam för svar.

O
Jag tror att man själv får stå för kostnaderna... tyvärr...

Det finns ingen tidsbegränsning när det gäller bygglov och överklagande...
Detta har ändrats i nya PBL, där vinner ett bygglov laga kraft om det är efter 3 månader från det att bygglovet beviljades.

Kolla skadeståndskapitlet i plan- och bygglagen

När söktes bygglovet?
Vad klagar grannarna på?

Avgörande är om det gavs bygglov enligt gamla lagen eller enligt nya. Det låter som om det är den gamla eftersom saker då inte vann laga kraft som det gör nu. Om det är stadsbyggnadskontorets fel skall de vara behjälpliga med att rätta till felet. Dock krävs ett enormt engagemang och gärna skriftligt bevis på att de gjort fel. De har en tendens att glömma med tiden och tyvärr är det man själv som blir ansvarig i slutändan. I mitt fall gjorde vi rätt när vi byggde huset men stadsbyggnadskontoret tog ett felaktigt beslut. Det har nu gått 6 år och ännu är det inte klart. Däremot har jag än så länge inte fått betala något. Nackdelen för dig kan vara att det rör sig om en altan, i mitt fall ansåg man att det fanns för stora ekonomiska värden i huset för att kunna riva det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.