16 898 läst ·
15 svar
17k läst
15 svar
Bygglov i efterhand
Sida 1 av 2
Jag köpte ett hus 2008, en del i detta var ett sk svartbygge som byggdes för över 12år sedan, ca 40kvm. När vi nu ansöker bygglov för ett garage säger kommunen att huset är för stort.
Han säger att jag kan få att betala för ett bygglov i efterhand på huset. Bilder på huset när jag köpte det samt flygbilder som bevisar att det är över 10 gammalt har kommunen fått. Ej hört något av dem efter det.
Då jag läst lagtexten så gott jag kan finner jag detta i bygglagen:
Kap 10, 9 §
Byggnadsavgiften skall tas ut av den som när överträdelsen begicks var ägare av den fastighet, byggnad eller anläggning som den olovliga åtgärden avsåg. Den särskilda avgiften skall tas ut av den som begick överträdelsen.
Sen står det något i 25 § övriga uppgifter som jag inte förstår.
25 § Överlåts egendom på vilken har utförts en åtgärd som avses i 4 § första
stycket, mot ersättning och skall rättelse vidtas på grund av beslut enligt
detta kapitel, skall 4 kap. 12 § jordabalken tillämpas, om inte överlåtaren
vid överlåtelsen upplyst om åtgärden eller förvärvaren annars känt till
eller bort känna till denna.
Hoppas ni kan ge mig lite klarhet i vad som gäller i detta fallet, kan jag få betala eller inte?
Mycket tacksam för svar
Mvh Cinema101
Han säger att jag kan få att betala för ett bygglov i efterhand på huset. Bilder på huset när jag köpte det samt flygbilder som bevisar att det är över 10 gammalt har kommunen fått. Ej hört något av dem efter det.
Då jag läst lagtexten så gott jag kan finner jag detta i bygglagen:
Kap 10, 9 §
Byggnadsavgiften skall tas ut av den som när överträdelsen begicks var ägare av den fastighet, byggnad eller anläggning som den olovliga åtgärden avsåg. Den särskilda avgiften skall tas ut av den som begick överträdelsen.
Sen står det något i 25 § övriga uppgifter som jag inte förstår.
25 § Överlåts egendom på vilken har utförts en åtgärd som avses i 4 § första
stycket, mot ersättning och skall rättelse vidtas på grund av beslut enligt
detta kapitel, skall 4 kap. 12 § jordabalken tillämpas, om inte överlåtaren
vid överlåtelsen upplyst om åtgärden eller förvärvaren annars känt till
eller bort känna till denna.
Hoppas ni kan ge mig lite klarhet i vad som gäller i detta fallet, kan jag få betala eller inte?
Mycket tacksam för svar
Mvh Cinema101
Svartbygget är preskiberat så du behöver inte söka något bygglov för det och ingen avgift kan de kräva dig på.
De kan neka dig att bygga ett garage med hänvisning till att du redan har för stor byggyta emot vad detaljplanen säger. De kan däremot inte hänvisa till att du har ett svartbygge och därför får du inte bygga garage.
De kan neka dig att bygga ett garage med hänvisning till att du redan har för stor byggyta emot vad detaljplanen säger. De kan däremot inte hänvisa till att du har ett svartbygge och därför får du inte bygga garage.
aedwall skrev:Svartbygget är preskiberat så du behöver inte söka något bygglov för det och ingen avgift kan de kräva dig på.
Tack för svar. Väntar fortfarande på svar från kommunen. De sa dock tidigare att ett bygglov kan komma i efterhand. Men jag har bevisat att det inte var jag som byggde ut huset utan tidigare ägare för länge sedan.
// Cinema
Dom kan kräva att du skickar in ritningar på den "nya" utbyggnaden så den kommer in i bygglovet, men dom kan inte ta ut ngn avgift av dig för det. Upptäckte att min altan var svartbygge nu när jag skulle bygga nytt garage. När jag pratade med kommunen ville de att jag ritade in den på mina bygglovsritningar så den finns med i framtiden. Det skulle inte kosta ngt pga den var över 10år gammal.
// Per
// Per
Jag väcker upp den här tråden eftersom det handlar ungefär om samma sak för mig.
Vi köpte ett hus i höstas av en person, som jag nu i efterhand, insett är en runt ut j-a slarvpelle. Tänker inte gå in på detaljer om personen, men huset är utbyggt med ca 30kvm. Han påstod att det finns bygglov på utbyggnaden, och till viss del kan jag tro att det är så. Har dock inte vågat kolla i efterhand ifall något skulle uppdagas.
Vidare har förra ägaren byggt en altan, ca 32m2. Ingen aning om det finns bygglov på denna.
En carport har han även byggt, denna ska det tydligen finnas bygglov på. Till saken hör dock att jag igår pratade med grannen, som frågade om jag har slutbesiktat carporten.
Jag stod som ett fån och förstod ingenting, men tydligen har inte id--ten slutbesiktat carporten, vilken byggdes runt 2009.
Har läst nu att man kan åka på straffavgifter om en byggnad tas i bruk utan slutbesiktning, och inga små summor det handlar om.
Är detta något som följer huset, eller är det förra ägaren som får stå för en ev. smäll?
Något dom kan tänkas klaga på är att carporten ligger vägg-i-vägg med ett förråd som han inte fick bygglov för. Dock utnyttjade han 15m2 friggebodsyta till detta. Byggnaderna är inte fysiskt sammanbundna, mer än att takpannor ligger ggemensamt över båda.
Ev. kan jag få riva ett mindre förråd, eftersom det tillsammans överstiger 15m2, men detta är ruttet så det är inte hela världen.
Vad tror ni, finns det risk att vi åker på något? Carport ej slutbesiktad, utbyggnad av hus, stor altan. Allt är byggt av förra ägaren, upp till 9 år tillbaka. Vågar man ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och fråga om slutbesiktning?
Vi köpte ett hus i höstas av en person, som jag nu i efterhand, insett är en runt ut j-a slarvpelle. Tänker inte gå in på detaljer om personen, men huset är utbyggt med ca 30kvm. Han påstod att det finns bygglov på utbyggnaden, och till viss del kan jag tro att det är så. Har dock inte vågat kolla i efterhand ifall något skulle uppdagas.
Vidare har förra ägaren byggt en altan, ca 32m2. Ingen aning om det finns bygglov på denna.
En carport har han även byggt, denna ska det tydligen finnas bygglov på. Till saken hör dock att jag igår pratade med grannen, som frågade om jag har slutbesiktat carporten.
Jag stod som ett fån och förstod ingenting, men tydligen har inte id--ten slutbesiktat carporten, vilken byggdes runt 2009.
Har läst nu att man kan åka på straffavgifter om en byggnad tas i bruk utan slutbesiktning, och inga små summor det handlar om.
Är detta något som följer huset, eller är det förra ägaren som får stå för en ev. smäll?
Något dom kan tänkas klaga på är att carporten ligger vägg-i-vägg med ett förråd som han inte fick bygglov för. Dock utnyttjade han 15m2 friggebodsyta till detta. Byggnaderna är inte fysiskt sammanbundna, mer än att takpannor ligger ggemensamt över båda.
Ev. kan jag få riva ett mindre förråd, eftersom det tillsammans överstiger 15m2, men detta är ruttet så det är inte hela världen.
Vad tror ni, finns det risk att vi åker på något? Carport ej slutbesiktad, utbyggnad av hus, stor altan. Allt är byggt av förra ägaren, upp till 9 år tillbaka. Vågar man ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och fråga om slutbesiktning?
Kan ju tillägga att vi fick ett papper påskrivet via mäklaren att ägaren intygade att alla nödvändiga bygglov finns. Litar dock inte ett dugg på personen, så möjligt han har ljugit. Detta borde ju kunna användas av oss om någon tvist skulle uppstå?
Den nya plan- och bygglagen, som trädde i kraft den 2 maj 2011, föreskriver att man inte får flytta in i en byggnad innan dess att slutbevis finns. Innan dess var detta inte reglerat.
För en byggnad som er, som uppfördes runt 2009, gäller inte den nya plan- och bygglagen.
Jag skulle börja med att ta reda på vilka bygglov som finns.
För en byggnad som er, som uppfördes runt 2009, gäller inte den nya plan- och bygglagen.
Jag skulle börja med att ta reda på vilka bygglov som finns.
Ja, jag borde göra det och begära ut bygglov och ritningar. Har tänkt det sen länge men dragit mig lite för ifall det skulle vara något fel, och kontoret får för sig att göra oanmält besök.
Men det borde då innebära att jag inte behöver göra slutbesiktning? Eller va man tvungen att göra det före 2011 ändå, med skillnaden att man kunde bruka byggnaden under tiden?
Men det borde då innebära att jag inte behöver göra slutbesiktning? Eller va man tvungen att göra det före 2011 ändå, med skillnaden att man kunde bruka byggnaden under tiden?
Den j--la idioten skriver du, TS, om förre ägaren till det hus du köpte i höstas. Men vad kallar du då dig själv som inte utnyttjade din undersökningsplikt och kollade upp bygglov och andra ev. tillstånd innan du köpte huset?
Hemmakatten skrev:
Ja, skulle man väl kunna säga att det var idiotiskt av mig så här i efterhand. Nöjd nu när du fått fram en poäng?
Läget är dock så att det i vissa fall faktiskt ramlar mellan stolarna. Det var en snabb och ganska krånglig affär, med strul från förra ägaren. Har ganska mycket att förklara, men är ganska säker på att du skulle förstå.
Sen är det våran första affär, inte lätt att tänka på allt mitt uppi allt. Nästa affär kommer jag såklart kolla upp ännu mera.
Nu var det inte detta saken gällde, men hoppas jag glädjer dig genom att kalla mig själv för idiot!
Om säljaren har skrivit på att det finns bygglov på alla byggnader så skulle jag börja i den änden.....självklart ska du kontakta kommunen och reda ut detta på en gång även om du inte har gjort rätt från början....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det finns väl fler idioter, mäklarna som håller på med detta hela tiden borde väl enkelt kunna kolla upp detta och andra saker som idioter lätt missar. Mäklaridioten var ju lika idiotisk som Pippirull när denne litade på idioten till säljaren.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Mitt inlägg var väl inte att stöta någon men varför i jösse namn litar mäklaren på säljaren blint, mäklaren har ju en längre relation till säljaren och borde ha erfarenhet att kolla upp det med bygglov och en del andra formalia.
Att en förstagångsköpare ska veta allt är väl att ta i, mäklarna håller ju på med detta hela tiden och borde vara tjenis med hela byggnadskontoret.
Protte
Att en förstagångsköpare ska veta allt är väl att ta i, mäklarna håller ju på med detta hela tiden och borde vara tjenis med hela byggnadskontoret.
Protte
Man kan tycka det ja. Borde inte ta mer än ett 5min samtal för en mäklare att kolla upp sånt.
Nu har jag i alla fall pratat med kontoret, smörjde och var så försiktig man kunde. Verkar vara i sin ordning, ärendet med carport var avslutat. Vågade dock inte fråga rakt ut om bygglov på andra delarna. Men jag bad dom skicka all dokumentation som finns, ritningar framförallt, sen sa jag att det kan vara bra att ha lite bygglovsbeslut osv med
Ger sig när det kommer.
Förhoppningsvis är även det övriga i sin ordning det med, men vågar inte lita på det till 100. Har framkommit saker i efterhand som gör att jag litar inte på den personen. Visst, skulle kanske kollat upp mer, men samtidigt går man gärna inte runt till alla grannar och frågar precis vad som helst.
Men det ger sig väl som sagt. Tack för hjälpen ni som svarat
Nu har jag i alla fall pratat med kontoret, smörjde och var så försiktig man kunde. Verkar vara i sin ordning, ärendet med carport var avslutat. Vågade dock inte fråga rakt ut om bygglov på andra delarna. Men jag bad dom skicka all dokumentation som finns, ritningar framförallt, sen sa jag att det kan vara bra att ha lite bygglovsbeslut osv med
Ger sig när det kommer.
Förhoppningsvis är även det övriga i sin ordning det med, men vågar inte lita på det till 100. Har framkommit saker i efterhand som gör att jag litar inte på den personen. Visst, skulle kanske kollat upp mer, men samtidigt går man gärna inte runt till alla grannar och frågar precis vad som helst.
Men det ger sig väl som sagt. Tack för hjälpen ni som svarat