Har fått avslag på garaget då det har för hög byggnadshöjd. Tydligen är byggnadshöjden 3m men får endast vara 2.5m. MEN kan inte rätta till förrän jag förstår hur de räknat ut att det blir 3m! Har kollat på alla möjliga olika ritningar som visar på byggnadshöjd men kan inte få fram hur de räknat.

Garage 6000*6000
Väggblocken är 2400mm
Ramverkets höjd 2726mm (loft)
Takvinkel 38 grader

Garageporten ligger på långsidan så inte gavelsidan som är öppen upp till nocken. Eller hur jag nu ska förklara det. Försökte ladda upp bygglovsritningen men lyckades ej.

/Kristina

Mikael_L
Byggnadshöjden är höjden mellan medelmarknivå upp till där ytterväggens förlängning skär takets yta.
Och vilken detalj som helst på taket (ja inte skorsten och ventiler då) som sticker upp ovanför en 45°begränsingslinje från denna byggnadshöjd medför en höjning av höjden.
Svårt att förklara i text, lätt med en bild.

Jag bildgooglade byggnadshöjd och det blir många träffar, bl.a
takvinkel_och_bygghojd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bygghc3b6jd.png
Skapa konto

bild10.gif
Skapa konto

Hur räknar jag ut var 45 grader är då?

Det finns också regler om vilken sida av huset som är "höjdbestämmande". Jag kan inte den regeln så bra, men i vissa fall är det gavelns höjd (alltså upp till nock) som räknas. Tror att det kan bli så om gaveln är riktad mot gatan.

Mikael_L
Om du drar en 45° linje precis där förlängningen av ytterväggen skär takytan så ska alla ev takkupor och sånt rymmas under den linjen. Och taket ska inte heller ovanför denna punkt ha någon högre punkt som skär denna 45° linje.

Eller egentligen får man alltså rita ut en ny linje som rymmer detta som sticker upp. Och så blir byggnadshöjden höjden där denna linje och fasadens förlängningslinje skär varandra.

Kolla bilderna jag bifogade lite mer.

Redigerat:
Mikael_L
hempularen skrev:
Det finns också regler om vilken sida av huset som är "höjdbestämmande". Jag kan inte den regeln så bra, men i vissa fall är det gavelns höjd (alltså upp till nock) som räknas. Tror att det kan bli så om gaveln är riktad mot gatan.
En generell regel?
Eller något i vissa detaljplaner?

Vi har långsidan med garageport mot vägen. Måste nästan var den sidan de räknat på annars blir det betydligt mer än 3m i byggnadshöjd.

Jo jag förstår hur jag ska dra linjen, förstår bara inte hur jag ska veta i vilken vinkel jag ska lägga linjalen. Gissar jag behöver gradsnurra lr liknande. Får annars försöka höfta 45grader genom att ta hjälp av 90grader. Får testa.

Mikael_L
Om du ritar en triangel där x och y -axeln blir lika långa så blir den tredje linjen 45°.

Fick till 45 grader nu men blev inte smartare när jag la den mot ritningen för den visade under takstolens kant. Hur kan det bli 3m från den punkten och till marknivå om väggarna är 2,4m?

Att man inte kan få bygga som man vill. Vi stör ju inga grannar ändå. Får kolla med karln på byggkontoret igen. Han lär ju vara dyngless på mig vid det här laget. :p

Åhh helt plötsligt slog det mig. Tror jag fattar, glömde lägga en linje i väggens ytterkant. Fick nu linjen lite högre upp. Så ca 60cm ovan takstolens underkant vilket då sammanlagt blir 3000mm. :D

Vad skulle man göra utan alla hjältar på byggahus. Tack och bock för all hjälp. :thumbup:

Har jag nu ändå tänkt fel så är jag nog ett hopplöst fall. :p

Eftersom taket är så pass flakt så räknar de visst skärningen vid fasadliv och tak så det blir lite lägre än så som jag räknade. (kunde de väl sagt direkt!!) Men fortfarande är det på håret att garaget går att bygga såsom vi vill då vi ju först och främst vill ha ett fungerande garage och efter det extra boyta i loftet.

Fick en ritning hur företaget som vi köper blocksystemet av räknar ut bygghöjden. De är är en stor hjälp i denna sörja. :)

P
Men om du har ett tak flackare än 45 grader så är väl byggnadshöjden vara skärningspunkten mellan taket och väggen (om du nu inte har kupor etc) så som den är den första skissen i Mikael_L's bilder i inlägg #2.
Så om du har garaget med 2.4 väggblock så kommer du under. Tänk dock att man brukar lägga en rad lecablock i botten under väggblocken när det gäller garage. Detta för att vatten/snöavrinning från bilar inne i garaget inte ska komma kontakt med väggelementen. Så väggblocken bör vara lite lägre. ca 2.5m - 0.2m (dvs lecablock) - takstolshöjden vid väggen som beror på takstolskonstruktion. Väggblocken blir väl ca 2.0 meter då.. och du kommer få 2,2 inne i garaget.

Redigerat:
Mikael_L
TheStills skrev:
Men om du har ett tak flackare än 45 grader så är väl byggnadshöjden vara skärningspunkten mellan taket och väggen (om du nu inte har kupor etc) så som den är den första skissen i Mikael_L's bilder i inlägg #2.
Så om du har garaget med 2.4 väggblock så kommer du under. Tänk dock att man brukar lägga en rad lecablock i botten under väggblocken när det gäller garage. Detta för att vatten/snöavrinning från bilar inne i garaget inte ska komma kontakt med väggelementen. Så väggblocken bör vara lite lägre. ca 2.5m - 0.2m (dvs lecablock) - takstolshöjden vid väggen som beror på takstolskonstruktion. Väggblocken blir väl ca 2.0 meter då.. och du kommer få 2,2 inne i garaget.
Fast väggens höjd blir ju inte heller rätt.
Ovanpå väggen sitter det ju sen takstol och yttertak, vilket också räknas in i byggnadshöjden mätt rakt upp längs ytterväggen.
Och här spelar ju också den faktiska takstolskonstruktionen in.

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.