Hej,

jag har en lite klurig fråga jag tänkte se om någon härinne upplevt innan jag tar upp det med kommunens byggnadskontor.

Jag har ett hus utanför detaljplanen och har en regel om 40% tillbyggnad utan bygglov. Detta får dock endast göras en gång per fastighet.

Den tidigare ägaren i fastigheten har redan nyttjat denna regel och byggt ur garaget för 5 år sen.

Nu är det som så att vi planerar en tillbyggnad till, denna gång utav boningshuset och undrar om det skulle gå att söka bygglov för redan den utbyggda garaget och sedan igen använda 40% regeln för boningshusets utbyggnad. Vet någon om detta är möjligt eller kommer byggnadskontoret direkt säga nej för att de aldrig hört talats om det?

Skälet till att vi vill veta är att vi inte i nuläget exakt vet hur boningshuset utbyggnad kommer att se ut och det skulle vara skönare att få bygglovet på garaget då detta redan är färdigbyggt och har fungerat bra i 5 år.

Innan du ens funderar på den lösningen, så bör du kolla att "40% regeln" fortfarande gäller. Iom. nya PBL som trädde i kraft 2011 (?) så skärptes reglerna ordentligt runt vad som räknas som sammanhållen bebyggelse. Och jag antar att ditt inte ansågs vara en del av sammanhållen bebyggelse tidigare, men kan vara det nu.

Enkelt uttryckt så måste ditt hus ligga ensamt, utan någon annan bebyggelse inom 100m (eller var det 200m?, kommer inte ihåg). Tidigare behövdes det en grupp hus för att räknas som sammanhållen bebyggelse, nu räcker det med två hus.

Hej,

tack för informationen.

Jag har kollat med kommunen och det är de som kommit med uppgiften om att 40% regeln fortfarande gäller hos dem och detta endast gäller EN gång per fastighet.

Närmaste hus jag har ligger ca 300m bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.