2 824 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Gäststuga eller bostad?
Jag har en komplementbyggnad där jag vill hyra ut en lägenhet. Bygglovs rådgivningen tipsade om att söka för gäststuga istället för bostad. På grund av mindre regler att följa vid själva bygget.
Vad är för och nackdelarna? Hur är det med försäkringar tex?
Vad är för och nackdelarna? Hur är det med försäkringar tex?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om kommunens rådgivning till och med har föreslagit att du skriver gäststuga på bygglovet, finns det något att fundera över? (de anser väl att de tuffa tekniska egenskapskraven då inte måste appliceras på bygget, t.ex. handikappsanpassning eller energiberäkning). Bara att tacka och ta emot!
Vad bygglovet säger och hur du försäkrar en byggnad har väldigt lite med varandra att göra. Vill du ha ett högre försäkringsbelopp för din "gäststuga" är det ju bara att be om det, mot en viss premiehöjning förstås.
Vad bygglovet säger och hur du försäkrar en byggnad har väldigt lite med varandra att göra. Vill du ha ett högre försäkringsbelopp för din "gäststuga" är det ju bara att be om det, mot en viss premiehöjning förstås.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu vet jag inte vad du har för typ av tomt. Men i de flesta detaljplaner för villaområden så tillåts bara en bostadsbyggnad per tomt. Dvs. om du skulle söka för en ny bostadsbyggnad så blir det avslag, oavsett hur väl din byggnad uppfyller alla regler.
Så gäststuga låter som rätt väg att gå.
Så gäststuga låter som rätt väg att gå.
Klicka här för att svara