27 946 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Blev nyligen husägare ... Bygglov för badtunna?
En dum fråga kanske, men jag har googlat och känner mig fortfarande lite osäker. Bor i kedjehus, alltså ganska tätt inpå grannen. Gården styckad i tre delar, framsida "innergård" som är trall hela platsen, med 2 m högt plank till grannen + ett större uthus mot baksidan och en baksida med fri insyn.
på innergården tänkte jag ställa en vedeldad badtunna, men är det ok? Placering nära planket mot ena grannen. Pratar med denne, men vill bara veta hur det är juridiskt? Krävs bygglov eller är det fritt fram? Har för mig att det är ca 4 meter från tomtgräns vad gäller vissa saker, men det blir svårt med tanke på att tomten är smal och lång ...
tackar ar för all eventuell hjälp, är ung och oerfaren, vill inte göra några dyra misstag
på innergården tänkte jag ställa en vedeldad badtunna, men är det ok? Placering nära planket mot ena grannen. Pratar med denne, men vill bara veta hur det är juridiskt? Krävs bygglov eller är det fritt fram? Har för mig att det är ca 4 meter från tomtgräns vad gäller vissa saker, men det blir svårt med tanke på att tomten är smal och lång ...
tackar ar för all eventuell hjälp, är ung och oerfaren, vill inte göra några dyra misstag
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Behövs det verkligen lov från grannen för badtunna eller altan, det får man väl ställa i tomtgräns?
Sen hur snyggt det är mot grannen är en annan sak......
Sen hur snyggt det är mot grannen är en annan sak......
Behövs det för att följa kommunens regler?
Nej, det gör det inte men det kan ju vara bra att ha sen om grannen "ångrar" sig och tycker den ska bort eller om de börjar klaga på röken... Har de en gång skrivit på att de godkänner att det ställs dit en badtunna så är det ju lätt sen att bara vifta med pappret...
Nej, det gör det inte men det kan ju vara bra att ha sen om grannen "ångrar" sig och tycker den ska bort eller om de börjar klaga på röken... Har de en gång skrivit på att de godkänner att det ställs dit en badtunna så är det ju lätt sen att bara vifta med pappret...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Bad tunnan kan du sätta var du vill men att ha en vedeldad i ett kedjehus avråder jag bestämt att ha för det är inte frågan om dom kommer klaga utan hur mycket för röken kommer gå rätt i till dom andra som antagligen har dörrarna öppna på sommaren.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Bad tunna är väl att betrakta som en ovanmark pool och dom behöver inte byggnadslov.
Inte ens markpool behöver bygglov så länge man inte höjer mark nivån med mer än 50 cm.
Så var det iaf sist jag kollade.
Dock finns det lite regler kring säkerhet att beakta.
Inte ens markpool behöver bygglov så länge man inte höjer mark nivån med mer än 50 cm.
Så var det iaf sist jag kollade.
Dock finns det lite regler kring säkerhet att beakta.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Några källor vid en snabb googling.
En ovanmarks pool eller badtunna kräver aldrig bygglov så länge man inte sänker ner den i marken.
Har någon ens hört någon som fått byggnadsnämnden på sig för en pool ovan mark som är rätt så vanligt.
Dock finns det en del säkerhets regler att beakta som finns i länken längst ner.
Finns en hel del att läsa om det här på BH.
http://www.viivilla.se/Bad/Pool-bad-spa/Snabba-fragor-och-svar-om-pool-42363
http://www.eskilstuna.se/sv/Bygga-b...glov-och-andra-lov/Plank-staket-mur-och-pool/
https://www.jonkoping.se/byggabomil...lov/bygglovpool.4.59714eb913702acdc96bcf.html
http://www.helsingborg.se/Medborgar...ill/Bygglov/da-behover-du-bygglov/bygga-pool/
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...nns-det-for-regler-for-pooler-och-bassanger-/
En ovanmarks pool eller badtunna kräver aldrig bygglov så länge man inte sänker ner den i marken.
Har någon ens hört någon som fått byggnadsnämnden på sig för en pool ovan mark som är rätt så vanligt.
Dock finns det en del säkerhets regler att beakta som finns i länken längst ner.
Finns en hel del att läsa om det här på BH.
http://www.viivilla.se/Bad/Pool-bad-spa/Snabba-fragor-och-svar-om-pool-42363
http://www.eskilstuna.se/sv/Bygga-b...glov-och-andra-lov/Plank-staket-mur-och-pool/
https://www.jonkoping.se/byggabomil...lov/bygglovpool.4.59714eb913702acdc96bcf.html
http://www.helsingborg.se/Medborgar...ill/Bygglov/da-behover-du-bygglov/bygga-pool/
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...nns-det-for-regler-for-pooler-och-bassanger-/
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Egentligen gör dom inte det utan det som åsyftas är om den är delvis under marken och går det upp över 50 cm behövs det marklov allt bygglov om den är närmre grannen än 4,5 meter.
En pool du ställer på marken behöver aldrig bygglov så länge den inte är delvis nergrävd.
En pool du ställer på marken behöver aldrig bygglov så länge den inte är delvis nergrävd.
Så tolkar inte jag det. Är den högre än vad kommunen har som bestämmelse för bygglovspliktiga altaner/plank blir också poolen bygglovspliktig.
Nedsänkta pooler kräver inte bygglov. Det har domstolarna fastslagit senast i år.
Nedsänkta pooler kräver inte bygglov. Det har domstolarna fastslagit senast i år.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är lite luddigt skrivet i texterna men om man bortser från dom utan ser hur många som fått byggnadsnämnden på sig för en ovanmarks pool och då ska beakta att det finns x antal tusen.
Jag har aldrig hört talas om att byggnadsnämnden hoppat på någon med ovanmarks pool, spa eller badtunna.
Dock så kan det bli ett annat problem om det är ett bostadsrätt kedjehus och det är att föreningen förbjuder pooler.
Jag har aldrig hört talas om att byggnadsnämnden hoppat på någon med ovanmarks pool, spa eller badtunna.
Dock så kan det bli ett annat problem om det är ett bostadsrätt kedjehus och det är att föreningen förbjuder pooler.
Göran.W skrev:Det är lite luddigt skrivet i texterna men om man bortser från dom utan ser hur många som fått byggnadsnämnden på sig för en ovanmarks pool och då ska beakta att det finns x antal tusen.
Jag har aldrig hört talas om att byggnadsnämnden hoppat på någon med ovanmarks pool, spa eller badtunna.
Dock så kan det bli ett annat problem om det är ett bostadsrätt kedjehus och det är att föreningen förbjuder pooler.
Tack så så mycket för alla svar! Kan nämna att det inte är en br utan friköpt. Ska ringa och kolla med kommunen, och höra med närmsta grannen. Dessutom kan jag säga(kanske inte har någon betydelse) att den säkert inte kommer att användas mer än någon gång i månaden.
Efter det jag hört mig för bör det vara fritt fram, men vill såklart dubbelkolla det!
edit: stavfel , iPhone ....
Redigerat:
Klicka här för att svara