7 475 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Grannen följer ej bygglovet gällande tomthöjd, vad göra?
Vår granne har inte följt sitt bygglov vad gäller tomten och dess höjder , vad kan vi göra då?
Vi har kontaktat kommunen , men de verkar mest rycka på axlarna. Vi har byggt inom detaljplanerat område.
Det han har gjort är att höja sin tomt mer än vad han får gentemot vår tomtgräns vilket innebär att vi nu har fått en hög slänt på över en meter mot oss. Bygglovet säger en skillnad på ca. en halvmeter. När man pratar med honom så säger han mest: " ni måste ju förstå att jag vill ha en så platt tomt som möjligt" . Då kanske man inte skulle ha köpt en tomt som sluttar från början.
Hur kan vi gå vidare? Vi har bett kommun att sammankalla ett möte mellan oss för att lösa detta. Det tyckte de var en bra ide, men nu en månad senare har vi fortfarande inte hört nåt mer. Till saken hör också att alla handläggare på kommunen som har godkänt byggloven nu är sjukskrivna!
Vi har kontaktat kommunen , men de verkar mest rycka på axlarna. Vi har byggt inom detaljplanerat område.
Det han har gjort är att höja sin tomt mer än vad han får gentemot vår tomtgräns vilket innebär att vi nu har fått en hög slänt på över en meter mot oss. Bygglovet säger en skillnad på ca. en halvmeter. När man pratar med honom så säger han mest: " ni måste ju förstå att jag vill ha en så platt tomt som möjligt" . Då kanske man inte skulle ha köpt en tomt som sluttar från början.
Hur kan vi gå vidare? Vi har bett kommun att sammankalla ett möte mellan oss för att lösa detta. Det tyckte de var en bra ide, men nu en månad senare har vi fortfarande inte hört nåt mer. Till saken hör också att alla handläggare på kommunen som har godkänt byggloven nu är sjukskrivna!
Om inte kommunens tjänstemän gör vad de ska, så får ni väl hota med att anmäla kommunen, det brukar kunna ta skruv. Nu verkar det ju bero på att de är sjukskrivna, men lyft ärendet till bygglovschefen så får han/hon se till att delegera det till någon av de handläggare som är friska.
Ni bör SKRIFTLIGEN överklaga till kommunen. Då blir ärendet diariefört och kommunen måste skrida till handling. Gör kommunen inte det så kan man då gå vidare. En muntlig kontakt är så mycket lättare att ignorera framförallt om kommunen redan är underbemannade.
Gör en formell anmälan till kommunen, om de inte reagerar på den så kontakta länsstyrelsen och gör ev. en formell anmälan till dem.
Om det inte funkar att lösa saker den trevliga vägen, genom att diskutera och resonera, tvingas man gå de formella och ibland kanske lite mindre roliga vägarna.
Istället för att höja en meter på din sida kanske din granne kunde höjt en halv på din och sänkte en halv på andra sidan.
Man får ju som regel göra en markförändring på 0,5m utan bygglov. Nu kan man ju tycka att det är lite bakvänt, men kanske är det så att man kan komma undan med en 1m höjning om man fått lov till 0,5m, med hänvisning till just det. Men jag kan ju tycka att det som sagt är lite bakvänt.
Om det inte funkar att lösa saker den trevliga vägen, genom att diskutera och resonera, tvingas man gå de formella och ibland kanske lite mindre roliga vägarna.
Istället för att höja en meter på din sida kanske din granne kunde höjt en halv på din och sänkte en halv på andra sidan.
Man får ju som regel göra en markförändring på 0,5m utan bygglov. Nu kan man ju tycka att det är lite bakvänt, men kanske är det så att man kan komma undan med en 1m höjning om man fått lov till 0,5m, med hänvisning till just det. Men jag kan ju tycka att det som sagt är lite bakvänt.
En 2,5 år gammal tråd....hmm....huset är nog klart vid det här laget....
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Tjaaa.. För en del år sedan hade jag en liten diskussion med skattemyndigheten, jag påtalade att JO nyligen hade kritiserat taxeringsnämnderna i just den typ av ärende som jag hade. Då säger tjänstemannen "ja den dj...a JO han tycker så dj...la mycket". Jag fick rätt i länsrätten senare, efter 3 år, jag citerade tjänstemannen i mitt överklagande.sierra skrev:
Klicka här för att svara