Vi har i princip fått vårt bygglov beviljat med bara en punkt kvar att åtgärda och det är att bestämma oss för om vi vill vara kontrollansvariga själva eller om vi ska anlita en extern. Är det någon som har erfarenhet av att vara kontrollansvarig själv? Vi är inga byggexperter själva men är väl samtidigt inte helt tappade bakom en vagn; bör man vara expert själv för att våga ta på sig det jobbet?

Tillbyggnaden gäller en kort flygel på huset med två våningar. Utgångarna till respektive våningsplan kommer vara där det idag är fönster så jag tror inte att det kommer innebära några större ändringar konstruktionsmässigt vad gäller bärande partier och takstolars placering. Det är inga våtutrymmen och inga direkta markarbeten med dränering (marken är plan /lutar svagt bort från huset).

Vad säger ni, vågar man ge sig in på att vara kontrollansvarig utan att ha någon större koll ;-)?

Bygger ni själva eller lejer ni ut arbetet?
Jag tycker att du ska ta in några offerter så du vet vad det skulle kosta att anlita en KA, är det inte så dyrt så kan det ju vara skönt att ha någon som förhoppningsvis har lite mer kunskap.
KA ska ju egentligen bara kontrollera att pappren är i ordning, det borde ni kunna göra själva. Mer seriösa KA kontrollerar även bygget.

Du får enligt lag inte vara KA själv.
Om du verkligen har en så inkompetent handläggare att du ändå får vara det är det bara att buga och ta emot.
Pengarna lägger du istället på en som kan hjälpa dig att få ett bra bygge. Om han har nån certifiering eller inte spelar då ingen roll.

haavard skrev:
Du får enligt lag inte vara KA själv.
Om du verkligen har en så inkompetent handläggare att du ändå får vara det är det bara att buga och ta emot.
Pengarna lägger du istället på en som kan hjälpa dig att få ett bra bygge. Om han har nån certifiering eller inte spelar då ingen roll.
haavard: Det finns en gräns för hur stor tillbyggnad som kräver en extern kontrollansvarig, det sa både vår ariktekt samt vår handläggare. Vår tillbyggnad ligger under den gränsen. Sen kommer så klart komplexiteten i byggprojektet in som en input till beslutet och vår handläggare bedömde att vi kan få vara kontrollansvariga själva för vårt projekt om vi så önskar.

eidlert skrev:
Bygger ni själva eller lejer ni ut arbetet?
Jag tycker att du ska ta in några offerter så du vet vad det skulle kosta att anlita en KA, är det inte så dyrt så kan det ju vara skönt att ha någon som förhoppningsvis har lite mer kunskap.
KA ska ju egentligen bara kontrollera att pappren är i ordning, det borde ni kunna göra själva. Mer seriösa KA kontrollerar även bygget.
Ja, vi var lite inne på den linjen så jag undersöker nu samtidigt vad det kan röra sig om för pengar. Har även förstått att det finns olika ambitiösa KA där ute, så handlar det bara om att kontrollera papper känns det som att vi kan ordna det själva för det här projektet. Tack för din input!

annakv skrev:
haavard: Det finns en gräns för hur stor tillbyggnad som kräver en extern kontrollansvarig, det sa både vår ariktekt samt vår handläggare. Vår tillbyggnad ligger under den gränsen. Sen kommer så klart komplexiteten i byggprojektet in som en input till beslutet och vår handläggare bedömde att vi kan få vara kontrollansvariga själva för vårt projekt om vi så önskar.
Det finns en gräns för hur stor/avancerad byggnad som kräver kontrollansvarig! Extern är inte ett existerande ord i den här sammanhangen.
Ligger du under gränsen behövs ingen kontrollansvarig alls.

OpiMaza
Dom menar kanske att byggherren ska upprätta en kontrollplan.

OpiMaza skrev:
Dom menar kanske att byggherren ska upprätta en kontrollplan.
Ja, och handläggaren sa att jag/vi är byggherre för projektet. Har han fått det om bakfoten? Typsikt om man får en snurrig handläggare när man själv är nybörjare på bygglovsansökningar!

haavard skrev:
Det finns en gräns för hur stor/avancerad byggnad som kräver kontrollansvarig! Extern är inte ett existerande ord i den här sammanhangen.
Ligger du under gränsen behövs ingen kontrollansvarig alls.
Då förstår jag hur du menar. Råkar visst använda fel vokabulär, extern var mitt eget uttryck Handläggaren sa att vi kunde upprätta en kontrollplan själva, dvs vara kontrollansvariga själva (så som jag tolkade det). Rätta mig gärna om jag har fel.

Nu börjar du ha rätt. :D (Du hade inte helt fel från början heller, men jag utgick från att bygget var för stort för att det kunne göras utan en KA.)
Du behöver ingen KA, men du måste ha en kontrollplan. Kontrollplanen skall du därför upprätta själv. (Som byggherre, inte KA.)

Men tillbaks till ursprungsfrågan: Om du känner dig osäker kan det vara bra att betala någon för att hålla koll på byggkvaliteten. "KA-delen" av bygget fixar du själv.

• Gilla
annakv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.