Hej,

Behöver lite tips och goda råd.
En kompis till mig har gått med på att stycka av en liten tomt från sin jordbruksfastighet (hästgård) för att jag ska kunna bygga hus där. Avloppet ska kopplas in på deras till deras avloppslösning som är dimensionerad för 6 personer. Totalt blir vi 4 personer p den.
Frågan är nu hur vi ska gå tillväga på bästa sätt. Här behöver jag tips och goda råd!
De alternativ jag ser (och som kan vara helt fel) är:
1. Stycka av tomten och sen begära bygglov
2. OM det går, begära bygglov och avstyckning samtidigt
3. Begära bygglov för generationsboende och sen stycka av när bygglovet är klart (vet inte om det är ok eller ens enligt gällande regler)
Ja och det var det enda jag kan komma upp med.

Hur skulle ni göra?
Otroligt tacksam att få ta del av era erfarenheter och goda tips.

Vi var tvungna att ha bygglov (eller förhandsbesked) klart för att lantmäteriet skulle stycka av marken. Kolla om det är så även för er.

Avloppet kanske skiljer sig mellan kommuner, men där vi ska bygga måste avloppet vara dimensionerat för 5 personer per hushåll helt oberoende av hur många som bor där. Så vi kan inte dela avlopp med grannen som har ett befintligt för 5pe för då måste avloppet dimensioneras för 10 personer trots att vi blir 5 totalt.

• Gilla
ärtanpärtan
  • Laddar…
Tack för ditt svar Eidlert! Vi får ringa kommunen helt enkelt.

Se till för att få garantier för att ni verkligen får gå vidare med avstyckning och byggnation om lov för en större avloppsanläggning ges. Var särskilt försiktiga om strandskydd råder. Det finns fall där den större avloppsanläggningen byggts efter lov till sådan men byggnation sedan vägrats pga strandskydd. Vid handläggning av avloppsfrågan har någon bedömning ur strandsskyddsaspekten inte gjorts. Sökandena blev grundlurade av kommunen och lagen har ingen moral. En nedgrävd avloppsanläggning påverkar inte allemansrätten.

Se även upp med Fastighetsbildningslagen där det finns särskilda regler för jordbruksfastigheter. Avstyckningen får inte inverka menligt på möjligheterna att driva ett rationellt jordbruk.

Edit: En minst lika viktig fråga som avlopp är tillgång på vatten. Båda dessa frågor måste lösas annars är det tvärstopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.