Vi bor inom icke detaljplanerat område område o vill nu bygga en inbyggd farstu på 2,5m x 3m, alltså ingen stor tillbyggnad.
Vid förfrågan till kommunen så hävdar dom att bygglov behövs då de anser att det ligger inom sammanhållen bebyggelse. Försöker hitta kriterierna för detta begrepp i PBL men hittar det inte.
Tjänstemannen gav svaret, efter att ha frågat runt bland sina kollegor, så vi upplever att det är lite godtyckligt. Vårt hus läge gör att ingen skulle se farstun... möjligtvis skulle en granne ca400m bort kunna skymta den under vintertid när inga löv finns på träden, annars är huset omgivet av åkrar.
Bygglovskostnaden blir orimlig i paritet till bygget tycker vi, man kan få mycket virke för den slanten!
Vi vill ju dessutom få igång bygget snarast o inte vänta på ett bygglov...
Kan vi överklaga "beslutet" (det är inte inskrivet någonstans) o i såna fall vart gör man det?
Vore oxå glad om någon kunde hjälpa mig hitta kriterierna för sammanhållen bebyggelse?
Vid förfrågan till kommunen så hävdar dom att bygglov behövs då de anser att det ligger inom sammanhållen bebyggelse. Försöker hitta kriterierna för detta begrepp i PBL men hittar det inte.
Tjänstemannen gav svaret, efter att ha frågat runt bland sina kollegor, så vi upplever att det är lite godtyckligt. Vårt hus läge gör att ingen skulle se farstun... möjligtvis skulle en granne ca400m bort kunna skymta den under vintertid när inga löv finns på träden, annars är huset omgivet av åkrar.
Bygglovskostnaden blir orimlig i paritet till bygget tycker vi, man kan få mycket virke för den slanten!
Vi vill ju dessutom få igång bygget snarast o inte vänta på ett bygglov...
Kan vi överklaga "beslutet" (det är inte inskrivet någonstans) o i såna fall vart gör man det?
Vore oxå glad om någon kunde hjälpa mig hitta kriterierna för sammanhållen bebyggelse?
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Jag blev nyfiken och hittade det här: http://www.helsingborg.se/ImageVaultFiles/id_26313/cf_2/riktlinjer_sammanhallen_bebyggelse_sbf.PDF
Det är visserligen en lokal tolkning upprättad i en kommun. Det finns tydligen ingen definition i lagen.
Men kontentan är att om det finns minst 15 bebyggda tomter som gränsar till varandra så är det sammanhållen bybyggelse. Och en tomt anser de är 2ha stor.
Dvs om det inte går att lägga ut 2 ha (20 000kvm) stora tomter runt 15 hus i ert område så är det sammanhållen bebyggelse.
Lite kuriosa tycker jag att deras tillägg om att sammanhållen bebyggelse i bygglovssammanhang inte är samma sak som sammnahållen bebyggelse ur VA synpunkt. Kommunen är tydligen skyldig att tillhandahålla vatten och avlopp till sammanhållen bebyggelse, men då tillämpar kommunen en annan definition, nästan komiskt.
Det är visserligen en lokal tolkning upprättad i en kommun. Det finns tydligen ingen definition i lagen.
Men kontentan är att om det finns minst 15 bebyggda tomter som gränsar till varandra så är det sammanhållen bybyggelse. Och en tomt anser de är 2ha stor.
Dvs om det inte går att lägga ut 2 ha (20 000kvm) stora tomter runt 15 hus i ert område så är det sammanhållen bebyggelse.
Lite kuriosa tycker jag att deras tillägg om att sammanhållen bebyggelse i bygglovssammanhang inte är samma sak som sammnahållen bebyggelse ur VA synpunkt. Kommunen är tydligen skyldig att tillhandahålla vatten och avlopp till sammanhållen bebyggelse, men då tillämpar kommunen en annan definition, nästan komiskt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Det kan ju i och för sig inte behöva betyda mer en några tusenlappar i bygglov för den lilla åtgärden, men det är kanske det du menar med "orimligt mycket"?
Grunden i pbl är att alla byggnader är bygglovspliktiga, sen finns det vissa undantag.daugaard skrev:
I 9 kap 6 § står det om undantag utanför detaljplanerat område som dock inte gäller inom sammanhållen bebyggelse. Sammanhållen bebyggelse är definierat i 1 kap 4 §. I kommentarerna till lagen är grupper om 10-15 hus nämnda och att byggnadsnämnden bör peka ut vilka områden den anser vara sammanhållen i en policy eller liknande.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Jag ställde frågan eftersom vi själva byggt utanför detaljplan och områdesbestämmelser. Vid frågan om bygglov för en friggebod och ett plank ville jag veta om de 6-7 hus som ligger samlat räknades som samlad bebyggelse. Det var det eftersom SBK ansåg detta. Det räcker tydligen om det är tveksamheter. SBK avgör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Frågan är då hur många hus som är sammanhållen bebyggelse enligt ovan. Två?
@bergenudd; är det denna definition du menar "sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark"?
För jag må kanske vara dum men jag begriper inte faktiskt. Vårt hus avgränsar sig till grannarnas byggnader genom odlad mark (åkrar), är det detsamma som parkmark?
Kostnaden för bygglov på denna tillbyggnad kommer som sagt inte hamna på så många tusenlappar men säkert innebära en 1/3 av hela bygget... å boendes i ett renoveringsobjekt så behöver vi hålla i alla slantar!
Våra framtida planer på att bygga ut kommer ju oxå påverkas av detta då det säkert blir prejudicerande.
Vi frågade just om detta skulle skrivas in i kartan så vi inte får höra sen att grannen sluppit söka bygglov för att en annan handläggare sagt annorlunda o svaret lät väldigt flytande att de skulle komma ihåg det här...
Det är just godtyckligheten som känns lurig, att handläggarna själva genom "korridoröverläggning" kan besluta en tolkning av en lagtext.
För jag må kanske vara dum men jag begriper inte faktiskt. Vårt hus avgränsar sig till grannarnas byggnader genom odlad mark (åkrar), är det detsamma som parkmark?
Kostnaden för bygglov på denna tillbyggnad kommer som sagt inte hamna på så många tusenlappar men säkert innebära en 1/3 av hela bygget... å boendes i ett renoveringsobjekt så behöver vi hålla i alla slantar!
Våra framtida planer på att bygga ut kommer ju oxå påverkas av detta då det säkert blir prejudicerande.
Vi frågade just om detta skulle skrivas in i kartan så vi inte får höra sen att grannen sluppit söka bygglov för att en annan handläggare sagt annorlunda o svaret lät väldigt flytande att de skulle komma ihåg det här...
Det är just godtyckligheten som känns lurig, att handläggarna själva genom "korridoröverläggning" kan besluta en tolkning av en lagtext.
Jag tolkar det inte som sammanhållen bebyggelse och skulle gjort tillbyggnaden utan ansökan.
Men nu har du ställt frågan och fått ett svar från kommunen så då är din situation annorlunda.
Tyvärr är inte alla handläggare så pålästa gällande regelverk.
Kontakta kommunen på nytt och förklara att du efter ha läst regelverket på nytt och specifikt sammanhållen bebyggelse utifrån hur den är tillämpbar på din fastighet, hänvisa gärna till delar av texten. Ta en dialog och diskutera enbart de punkterna i regelverket som påverkar dig, t.ex närmaste granne 400m utom synhåll, jord/skogsfastighet runt din fastighet, osv. Så när ni är klara så kommer din retoriska fråga "utifrån vår genomgång ser jag inte något som ger tolkningen sammanhållen bebyggelse, gör du".
Men nu har du ställt frågan och fått ett svar från kommunen så då är din situation annorlunda.
Tyvärr är inte alla handläggare så pålästa gällande regelverk.
Kontakta kommunen på nytt och förklara att du efter ha läst regelverket på nytt och specifikt sammanhållen bebyggelse utifrån hur den är tillämpbar på din fastighet, hänvisa gärna till delar av texten. Ta en dialog och diskutera enbart de punkterna i regelverket som påverkar dig, t.ex närmaste granne 400m utom synhåll, jord/skogsfastighet runt din fastighet, osv. Så när ni är klara så kommer din retoriska fråga "utifrån vår genomgång ser jag inte något som ger tolkningen sammanhållen bebyggelse, gör du".
Det är bara din byggnadsnämnd och, i förlängningen, bygglovsavdelningen som kan göra bedömningen av omgivningen i ditt fall.Rodkulla skrev:@bergenudd; är det denna definition du menar "sammanhållen bebyggelse: bebyggelse på tomter som gränsar till varandra eller skiljs åt endast av en väg, gata eller parkmark"?
För jag må kanske vara dum men jag begriper inte faktiskt. Vårt hus avgränsar sig till grannarnas byggnader genom odlad mark (åkrar), är det detsamma som parkmark?
Kostnaden för bygglov på denna tillbyggnad kommer som sagt inte hamna på så många tusenlappar men säkert innebära en 1/3 av hela bygget... å boendes i ett renoveringsobjekt så behöver vi hålla i alla slantar!
Våra framtida planer på att bygga ut kommer ju oxå påverkas av detta då det säkert blir prejudicerande.
Vi frågade just om detta skulle skrivas in i kartan så vi inte får höra sen att grannen sluppit söka bygglov för att en annan handläggare sagt annorlunda o svaret lät väldigt flytande att de skulle komma ihåg det här...
Det är just godtyckligheten som känns lurig, att handläggarna själva genom "korridoröverläggning" kan besluta en tolkning av en lagtext.
Det är bäst för likabedömningen att ha pekat ut vad man anser vara sammanhållen bebyggelse i ett nämndsbeslut...
Vill du driva det vidare får du be nämnden ta ett formellt beslut att det är sammanhållen bebyggelse som du sen får överklaga till länsstyrelsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Det var uppe nyligen i en annan tråd här.
PBL (nya) definierar sammanhållen bebyggelse som två tomter som gränsar till varandra osv. Då är det skillnad på tomt och fastighet, fastrigheter gränsaar alltid till en annan fastighet ( i princip). Då har olika kommuner försökt definiera begreppet tomt i sina tolkningar av PBL. Googlar man så ser man att många kommuner har gjort tolkningen att man har tomter som gränsar till varandra om grannhuset står mindre än ungefär 100m bort.
Vissa kommuner verkar anse att det krävs 3 tomter som gränsar till varandra, trots att PBL är ganska tydlig om att det räcker med två (min tolkning). Gissningsvis kommer dessa tolkningar att konvergera alterfterssom det dyker upp rättsfall.
Om uterummet byggdes i början på 2000 talet så är det ju den tidens regler som gäller.
PBL (nya) definierar sammanhållen bebyggelse som två tomter som gränsar till varandra osv. Då är det skillnad på tomt och fastighet, fastrigheter gränsaar alltid till en annan fastighet ( i princip). Då har olika kommuner försökt definiera begreppet tomt i sina tolkningar av PBL. Googlar man så ser man att många kommuner har gjort tolkningen att man har tomter som gränsar till varandra om grannhuset står mindre än ungefär 100m bort.
Vissa kommuner verkar anse att det krävs 3 tomter som gränsar till varandra, trots att PBL är ganska tydlig om att det räcker med två (min tolkning). Gissningsvis kommer dessa tolkningar att konvergera alterfterssom det dyker upp rättsfall.
Om uterummet byggdes i början på 2000 talet så är det ju den tidens regler som gäller.

