raveper
raveper: Clas i sjön har en svart färdigmonterad lampsladd med max 2kg sen om det är kabel eller dragavlastningen som begränsar..
14 svar · 4,5k läst
·
L
LoTiX: Hej! Tycker det är väldigt snyggt med en ljusslinga längs med undersidan på hela fasaden, likt bilden nedan. Någon som har tips på en bra slinga för ändamålet? Tänker att det behövs något som kan göras rätt långt (~50 meter), inte behöver se speciellt snyggt ut (eftersom det blir dolt) och är av lagom styrka för att få en snygg effekt utan att bli för överdriven eller svag.
0 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Vi har ett sort antal trådar som rapporterar problem med den gamla dimmertekniken ihop med moderna LED-lampor och drivdon. Det går inte att klippa bort en del av energin till dessa som det gör med en glödtrådslampa. Utan det bygger på att drivdonet eller LED-lampan tolkar sinuskurvan och hur mycket av den som dimmern har klippt bort. Tydligen är detta svårt. Du kan durfa in till
3 svar · 2,0k läst
·
F
Frndus: [citat] Tack! Ska nämligen också byta ut alla halogenspottar och samlar på goda råd.
9 svar · 2,1k läst
F
fredrik.johansson: Du måste reda ut vilken funktion de olika ledarna har, genom att följa dem och se vart de tar vägen. Färgerna kan du aldrig lita helt på, men det kan ge lite indikation. Det ser åtminstone välgjort ut från början. När du har rett ut varifrån de kommer, vilken funktion de har (bruten/fast fas, neutral och jord) är det lätt att veta hur du ska koppla, och då kanske du skulle byta ut
2 svar · 842 läst
·
H
Hellberg79: Behöver hjälp med (inne)belysning till mina nya vardagsrumsfönster. Det är två st 10-12 fönster bredvid varandra och har precis monterat smyg och foder. Tänkte först leta tag på några lite mindre hängande fönsterlampor då jag har ett lamputtag ovanför fönstren. Men har mer och mer börjat kika på infällda spots i smygen. Hur har ni andra?
0 svar · 631 läst
C
Cozmoz: Har ett Bolthi system i trädgården sedan ett par år tillbaka. Har sett att fler och fler tillverkare verkar gå mot att använda samma typ av kontakter, vilket borde innebära att man kan kombinera det bästa av det bästa mellan olika tillverkare och mata dem från samma led-transformator. Någon här som vet vilka mer som har samma kontakter som Bolthis system, då jag saknar en snygg
0 svar · 1,3k läst
·
A
Attackbävern: [citat] Sänglampor ska också upp men monteras på väggen bakom sängen :)
14 svar · 3,1k läst
·
L
Leif i Skåne: Till GU10 använder man inte något drivdon! Det är inbyggt i Led lampan. Man drar tändtråd ( orange eller vit) samt blå nolla, alla armaturer kopplas parallellt. Det enda man bör tänka på är maxeffekt per slinga. Men idag är det ingen som sätter i 50W halogen i en GU10 för då blir det varmt, utan LED typ Dim to warm. I armaturen du länkar till ingår inte lampor. Dimmer kan placeras
1 svar · 2,6k läst
C
chokonanana: Sent svar men borde inte vara något problem att få till med Plejd. Koppla skymningsrelät på en av ingångarna på Plejd puck 1. Sätt Plejd puck 2 bakom lampan du vill styra. Konfigurera sedan upp ingången på Plejd puck 1 att tända Plejd Puck 2. Jag förstår inte varför alla är så förtjusta i astrour. Skymningsrelä är så mkt bättre. Enda nackdelen är att plejd kör bluetooth och
5 svar · 3,1k läst
K
Kajsa B: Aha, tack för svar!
2 svar · 1,1k läst
·
L
Lundstroem1: Lite sen återkoppling. Elektrikern sålde in Plejd, så det blev en DIM-1. Funkar jättebra.
2 svar · 894 läst
A
Albireo: Började söka på annat sätt och hittade ganska mycket i "falurött" Blir lite brydd när specifikationerna skiljer lite. ex. från ClasOhlson Kabel EKK/MMJ light 3G1,5 Faluröd är det samma färg på Klammer "faluröd" 50-pack ? (spontant kändes det inte vara samma färg - även om rekommendationen säger att de ska passa) på bilden har EKLK 3G1,5 Faluröd 25m en annan nyans... De produkter
8 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: Lägg upp lite bilder, där vi framförallt ser noll/jordplintar. Men helst även kopplingarna från jordfelsbrytaren till plinten. Du har en förbindelse mellan jord och nollan någonstans. Det mest uppenbara är i centralen. Men det kan även finnas något annat "fuljordat" uttag. Felet behöver inte vara i det uttag där du kopplart in dig. det kan finnas var som helst i något efter
27 svar · 3,8k läst
·
Adam Lindfors
Adam Lindfors: [citat] och du har helt rätt angående svart och vit. Vit = Fas Svart = Nolla
7 svar · 2,6k läst
·
AnneFi
AnneFi: [citat] Aha såklart är det säkert så.. Jag tänker inte göra det där själv. Får hitta en elektriker som kan tänka sig att ta på sig det här puttesnutte miniuppdraget till en vettig peng
29 svar · 9,5k läst
·
J
jonaserik: Om du kör in fingrarna armaturen och dra nedåt så kommer den gå lite. Och sedan försöka klämma ihop byglarna. Det är 2 fjädrar som spänner nedåt. Ta det lite försiktigt om du har gipstak , lätt att det skärs sönder av byglarna. Pass på byglarna med fjädrar är som en råttfälla och kan smälla bra på fingrarna
2 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag har en 70-talslampa i ett sovrum som hade sånt bländningsskydd från början och som sen har gått sönder men jag tycker inte att det är något behov av ett bländningsskydd när man har en stor matt led-lampa i: Typ en sån här: https://ledmegastore.se/e27-led/1316-v-tac-13w-led-globlampa-o12-cm-e27.html
3 svar · 1,0k läst
·
prototypen
prototypen: https://www.byggahus.se/forum/threads/lysroer-till-led-utan-nagon-omkoppling.438960/ Inlägg no 6 Protte
4 svar · 1,6k läst
E
Eric Aakermo: Tjena Richard, Tack för ditt svar. Planen är att behålla DCL uttaget. Skulle du kunna rekommendera något drivdon? Samt, en sista fråga. Hur bör kopplingsschemat se ut ifall? Hittade denna på nätet, men osäker ifall på vad som skulle fungera bäst. Mvh, Eric
5 svar · 3,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Sök efter "LED T5" som ersätter ett 13W rör, t.ex https://ledmegastore.se/t5-led-lysror/3061-ledlife-t5-smart517-hf-ersatter-13w-he-ror-7w-led-ror-517-cm.html Kontrollera att det är samma sockel och längd på röret så att det fysiskt passar. Att döma av beskrivningen ska man inte behöva bygga om armaturen på något sätt.
1 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Då tycker jag det ska gå bra stoppa in en ny ljuskälla och använda lampan.
4 svar · 1,9k läst
·
M
Matscb: Fixat det. Man kunde eftermontera en fjäder genom ta bort den inre delen av vippan (se bilden) på standard enpoliga brytaren. Blev riktigt bra!
11 svar · 3,7k läst
·
K
Kalle_Banan: Hej Var i väg till Biltema och köpte deras decklight och nu skulle jag vilja utöka med fler lampor, och skulle då behöva en förgrening men den som Bilteam själv har verkar det vara annan kopplings typ på. Kopplingen som är på decklights är plan på ena sidan, medan den på förgreningen är rund ner till, vet ni nåt annat ställe man kan köpa sådan eller annan lösning på
0 svar · 1,0k läst
B
BäverBerra: Toppen, tack för svar!
2 svar · 777 läst
J
jonaserik: En dimmer till allt, då är dom nog paralellkopplade och ett avbrott/bränd på något ställe på matningen.
5 svar · 869 läst
jarlh
jarlh: Vi har i dagsläget en enkel armatur vid ytterdörren, som man tänder/släcker med strömbrytare innanför dörren. Det innebär att det är mycket mörkt om ingen tänder den. Det är dessutom en halvkass halogenlampa som inte lyser upp utan snarare bara rakt ner. Onödigt energikrävande kan man kanske också misstänka. Min första tanke är att köpa en ny armatur med skymningsrelä, så det
0 svar · 563 läst
D
Dilato: Nuförtiden skickas det ofta inte med mer än nån lapp om att instruktioner finns att hämta på webben. Det gäller i stort sett allting, och är ofta positivt för man kan vara säker på att få den senaste rättade versionen och miljöbelastningen är minimal.
11 svar · 1,0k läst
·
C
CarrobarroCIA: [citat] ok, tack!
13 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.