Nej. Jag förstår inte din fråga så jag svarar nej :(

Bypassen ska ju kopplas parallellt över lamporna så att strömmen får en bättre väg att gå istället för genom lamporna. Den är till för att ge dimmern ström när en nolla inte är ansluten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej. Jag förstår inte din fråga så jag svarar nej :(

Bypassen ska ju kopplas parallellt över lamporna så att strömmen får en bättre väg att gå istället för genom lamporna. Den är till för att ge dimmern ström när en nolla inte är ansluten.
Jag hänger inte helt med, men det beror dels på att jag inte är någon elektriker och att jag dessutom är feberyr. :)
Tolkade ditt inlägg som att koppla in i Load uoutput uttaget och direkt in i Neutral uttaget på dimmern.
(sett några videos där de gör så på andra sorters smarta dimrar.). Att koppla parallellt över lamporna kommer nog inte att funka, det är infällda spots i taket, där kommer jag inte åt kablaget.
Blir nog att returnera bypassen så länge och köpa 2 nya leds, det är bara 2 av 8 som lyser. och de är av samma fabrikat och modell.
 
Nej!

En bypass skall "simulera" en lampa som drar lite mer ström än en vanlig LED. LED lamporna släpper igenom för lite ström för att dimmern skall kunna fungera. Dimmern själv har en viss (liiiten) strömförbrukning. Det löser den genom att ta ström från inkommande fas, och helst skicka tillbaka ut på neutral, precis som vilken apparat som helst. Men i frånvaro av neutral, så skickar den istället ut sin egenförbrukade ström mot den anslutna lampan som skulle dimmas. Via lampan går då strömmen till neutral.

En LED släpper då igenom för lite ström i släckt läge, dimmern blir "strypt". Genom bypass kan det då gå lite mer ström. Den skall alltå precis som vilken lampa som helst vara koipplad mellan tändtråd och neutral.

Neutral på din dimmer är ju inte neutral om där inte finns en neutralledare inkopplad. Den blir inte neutral bara för att den heter N.
 
  • Gilla
Bulldog_76 och 1 till
  • Laddar…
B Bulldog_76 skrev:
Tolkade ditt inlägg som att koppla in i Load uoutput uttaget och direkt in i Neutral uttaget på dimmern.
Ja, när du beskriver det så då kan jag bekräfta att det är rätt, men läs föregående inlägg också - det måste ju finnas en neutralledare inkopplad till N-plinten också, men då behöver du inte bottenlasten längre!
 
  • Gilla
Bulldog_76 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.