M
miis: [citat] [citat] Tack snälla för svar. det är en listkant så sätter jag den för nära kanen kommer det att skymma tyvärr. Jag var idag på ikea och köpte en LEDspot med arm som heter Ytberg. tänkte den kan sättas på skåpkanten. Om det blir fult tänkte jag ev en upponervänd o snygg hyllkonsol som jag monterar mittled-lampan på.
3 svar · 2,0k läst
·
D
Dilato: [citat] Ja det är enkelt. Ja det får man. Om du lossar muttern kommer troligen fronten att lossa helt utan våld. Sedan är det som vilken strömbrytare som helst.
10 svar · 1,7k läst
·
daddydj
daddydj: Till LED GU10 gillar jag att köra 230V. Då slipper man transformator men ställer ju högre krav på kablar, behörighet osv.
11 svar · 4,9k läst
·
E
Enotna: [citat] ja med tanke på vilken snåltarm som fixad lyan innan vi köpte så kan det väl vara så. Men med den kontakten torde det väl finnas liknande att ersätta med menar du? Olika ljuskelvin får väl vara prioriterad framför att borsta gaddarna i mörker…
5 svar · 1,3k läst
·
M
miis: Hej, Jag har för mig att jag sett en "platta" (rund) med typ 3 spotlights, men som även har en sladd i mitten så man kan hänga en taklampa. Hittar inte..... könner ni till sån? Ge mig gärna länk dit isf! (tack!) Inte så snyggt kanske men praktiskt.....
0 svar · 692 läst
L
LyckansHus: Jag har hittat svaret! Om lampan är jordad så ska också sladden vara det.
1 svar · 1,5k läst
·
L
LumenMannen: [citat] Hade varit drömscenariot men jobbar med otroligt lite marginal i höjd då en kökslucka skall gå att öppna (märkligt nära som uttagen är vid köket men men).
5 svar · 3,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, när du beskriver det så då kan jag bekräfta att det är rätt, men läs föregående inlägg också - det måste ju finnas en neutralledare inkopplad till N-plinten också, men då behöver du inte bottenlasten längre!
18 svar · 3,0k läst
·
Alfredo
Alfredo: Lidl har ibland både ledlister och andra ledsensorlampor. Jag har två av deras ledlister som belysning i bastun och där räcker ljuset till mer än väl. Kjell har en som väldigt mycket liknar den jag köpte från Lidl men jag betalade under hundringen för ett tvåpack så det kan ju betyda att Kjells är bättre: [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
L
Lewdis: [citat] Har samma dilemma, löste du det med en ny? Hittar inga butiker som har
1 svar · 2,1k läst
·
M
MIKE THE HAMMER: [citat] Utanpåliggande montage
5 svar · 6,2k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] Köpte profiler enligt nedersta länken, typ EH med matt plastglas, 10st 2 metersprofiler från Tyskland, har fått hem dem så kommer montera dem vad det lider..
11 svar · 24,6k läst
·
F
Fideliox: Testade för skojs skulle att koppla in den temporärt bara för att se hur mycket den lyser. Synd man inte har en mätare, har svårt att tro att det skulle vara 6000 lumen på denna.
10 svar · 4,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du kan inte ha två trådar i ett hål i en Wago, det är inte godkänt.
14 svar · 3,7k läst
·
P
paralun: [citat] Kör med Biltemas och har även en påse från AliExpress. https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/spotlights/led-lampa-g4-dimbar-23-w-2000050827 Sen bytte jag drivare till Vadsbro, inte perfekt tändning men ett rimligt pris. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/lamptillbehor/transformatorer/alldimmertransformator-000826/
7 svar · 1,4k läst
·
A
AndersS: En IKEA belysning infälld i täcksida. Finns belysningslister på IKEA att välja bland då jag inte tror denna finns i sortimentet längre. [bild]
1 svar · 1,4k läst
·
R
rillob: [citat] Tack för all hjälp Bo!
11 svar · 4,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tillverkare av spottar tänjer kraftig på gammal god Svensk elsäkerhetsteknisk praxis. Jag vet inte varför. De har ett grundläggande problem i svårigheten att ansluta dem via ett litet hål i taket. De kräver därför en flexibel kabel. Men samtidigt kräver de en installationskabel, för anslutningskablar förlägger man inte fast och dolt. Här är det dock tillverkaren av kablar som kan
23 svar · 12,7k läst
·
TinyDestroyer
TinyDestroyer: Bästa - spåra in en ny kabel i väggen. Enklaste - ställ upp en golvlampa eller annat istället. Köp en julstjärna, de brukar vara normal 230 stickpropp på dessa med tillräckligt lång kabel å dra den dit du vill ha den med krokar/kabellist.
2 svar · 2,0k läst
J
johanfl: Om det är dessa spottar [bild] Så är det in med tänd och nolla i ena uttaget och vidare i andra uttaget till nästa spot, det blir parallellkopplat [bild]
10 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: Det var ngn. gång på 50 talet man började med PVC isolerade trådar. De brukar vara i nyskick fortfarande idag. Innan dess hade man trådar isolerade med textil och ngn sorts gummiblandning. Din bruna ser ut osm en sådan, de brukar vara i extremt dåligt skick idag. Isoleringen faller av som ett vitt pulver lm man nuddar vid dem. Din ledning ser ut att vara i ovanligt bra skick. Men som sagt
4 svar · 1,4k läst
·
J
Jessica Eriksson: [citat] tack snälla
8 svar · 3,9k läst
·
S
Saltkar: Fel forum
0 svar · 978 läst
Demmpa
Demmpa: Ja, du får byta en elkopplare mot en annan elkopplare. Om den gamla har nolla så behöver den nya ha nolla också om man ska vara petig. Vissa rörelsevakter behöver egen nolla, vissa använder belastningen som ”nolla”.
1 svar · 1,5k läst
C
Challe777: mottagaren ligger nånstans ovanför här, funkade med nya fjärren :) [bild]
9 svar · 2,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Förenklat: N = nolla, koppla ihop trådarna från tak, lampa & dimmerpuck. L = fas, koppla ihop trådarna från tak och dimmerpuck ~ = tändtråd (bruten fas), koppla ihop trådarna från lampa och dimmerpuck Rita upp hur du har tänkt koppla det hela och lägg upp här så kan någon säga om det är rätt eller fel.
1 svar · 840 läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] AH, nu ser jag. Sista siffran i den TS har är en åtta, istället för en sjua. Helt rätt.
31 svar · 5,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag tror det finns flera dimmers från Schneider som heter "315W". Vilken har du, och det är inte designserien jag menar. Det kan vara en modell som inte stöder LED. 315 W avser i alla fall en resistiv last. Ibland anges en lägre siffra i specen för andra typer av laster. En LED på 48 W borde gå bra, men 8 st LED på 6 W styck kan mycket väl vara en elak last som dimmern ser som en
3 svar · 1,1k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Stående regel vid krukan och sedan typ tivolislinga från gaveln? https://www.gardenstore.se/ljusslinga-konstsmide-e27-10-amber-utbytbar-led-24v-ip44
1 svar · 804 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Eller två lagom långa och lagom grova stumpar PEM-slang mellan buskarna.
4 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.