Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag målar om badrum och kopplade bort lampa och spotlights
Spotlights över badrumsskåp( 2 stycken) är kopplade med transformatorer till ” vanliga ” taklampan
Men det är endast två trådar som är kopplade samt 1 tråd från varje lampa är ihoptryckta/ tvinnade
Alltså totalt 3 kablar
Vet någon varför man ej har två sladdar i varje snabb koppling?
Sorry förklaringen
Skickar med bilder
Mvh
Jessica
Detta ser ju rejält slarvigt och dåligt utfört.
Du ska ha två ledare in på transformatorns primärsida (230 V).
Två ledare på 12 V-sidan (SEC) ska gå till halogenbelysningen.
That's it. Kolla upp dina grejor bättre och ta bättre bilder så går det kanske att ge fler råd.
Du ska ha två ledare in på transformatorns primärsida (230 V).
Två ledare på 12 V-sidan (SEC) ska gå till halogenbelysningen.
That's it. Kolla upp dina grejor bättre och ta bättre bilder så går det kanske att ge fler råd.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om jag förstår frågan, så låter det som du har lamporna seriekopplade. Att du alltså har ström till den ena LEDen, och utifrån den går det till den andra, soch därefter tillbaka till transformatorn.
Så skall man göra för vissa LED armaturer, de drivs av "konstant ström". Men du har en vanlig transformator som ger 12V växelspänning ut. Så i så fall är det fel.
I en LED armatur sitter det en lysdiod (LED), den drivs alltid av någon form av konstant ström. Men många armaturer har en inbyggd drivkrets som omvandlar ex. 12V (som i ditt fall), till en konstant ström. Så beroende på om armaturen har en sådan drivkrets eller inte så skall man ha en vanlig transfromator som i ditt fall, eller en LED driver som ger ex. 350mA´, 700mA osv.
Om du kan få fram någon typskylt på armaturerna kan vi se om de skall drivas av 12V, eller av ex. 350mA.
Så skall man göra för vissa LED armaturer, de drivs av "konstant ström". Men du har en vanlig transformator som ger 12V växelspänning ut. Så i så fall är det fel.
I en LED armatur sitter det en lysdiod (LED), den drivs alltid av någon form av konstant ström. Men många armaturer har en inbyggd drivkrets som omvandlar ex. 12V (som i ditt fall), till en konstant ström. Så beroende på om armaturen har en sådan drivkrets eller inte så skall man ha en vanlig transfromator som i ditt fall, eller en LED driver som ger ex. 350mA´, 700mA osv.
Om du kan få fram någon typskylt på armaturerna kan vi se om de skall drivas av 12V, eller av ex. 350mA.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Transformatorn är avsedd för halogenlampor, troligen har någon byggt om och bytt ut halogen mot LED. Transformatorn fungera egentligen inte om man belastar den med mindre än 20W enligt texten på den. DIna LED lampor drar troligen max 4 - 5W totalt. Kan fungera med ren tur.
E etompau skrev:Detta ser ju rejält slarvigt och dåligt utfört.
Du ska ha två ledare in på transformatorns primärsida (230 V).
Två ledare på 12 V-sidan (SEC) ska gå till halogenbelysningen.
Tack snälla
ja det ser sjukt dåligt ut
Kan du förstå varför man valt tvinna två trådar ?
ska väl i två av varje av samma sort där i hålen?
En från varje lampa?
That's it. Kolla upp dina grejor bättre och ta bättre bilder så går det kanske att ge fler råd.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Fast lampan vi ser är en halogenlampa, inte LED. Glöm det mesta av det jag skrev tidigare.
Redigerat:
Bästa svaret
Klicka här för att svara






