F
Behövde lite ny belysning till garaget och köpte då denna: https://ledmegastore.se/med-inbyggd...8w-slim-led-armatur-150-cm-155-lm-w-230v.html

Men jag blev fundersam nu när jag skulle sätta upp den. Nån som fattar hur de har tänkt? Den är alldeles för slimmad för att det ska gå att koppla in den med en sockerbit, kopplingen får inte plats! Så antingen får man göra ett större hål (ej önskvärt om man bytar armatur i framtiden) eller om man hade monterat den på klossar från taket, men då får man ju en ful spalt mellan tak och lampa vilket ser dumt ut. Det finns heller inget hål att leda ut kabeln från så isåfall får man skära ut ett eget. Men då blir sockerbitskopplingen ju synlig och även oskyddad så det är ju inte alls bra.

Blir nog en retur men innan dess vill jag bara kolla med forumet om jag missat något uppenbart här?


Elledningar sticker ut ur ett hål i väggen, icke anslutna, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på bruksanvisning för installation av belysningsarmatur, varningar, kabelfärger, installationsinstruktioner och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tom konservburk, en penna och en multikontakt på en fönsterbräda mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elledning med exponerade trådar ansluten till WAGO-koppling på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Köpte en likadan eller om den var liknande, helt kass. Försökte pilla isär och löda dit ett längre kablage men den gick sönder så jag slängde hela skiten!
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Köpte en likadan eller om den var liknande, helt kass. Försökte pilla isär och löda dit ett längre kablage men den gick sönder så jag slängde hela skiten!
Bah, det finns alltså en anledning till att Malmbergs kostar dubbelt så mycket.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
F Fideliox skrev:
Bah, det finns alltså en anledning till att Malmbergs kostar dubbelt så mycket.
Jag köpte en annan typ, rund ledarmatur på Clas Ohlson i stället.
 
F
G OMathson skrev:
Jag köpte en annan typ, rund ledarmatur på Clas Ohlson i stället.
Segt att retur kostar 89kr. Läropengar till nästa gång..

Ja det finns mycket att välja på. Garaget är ca 20 kvadrat så behöver mycket ljus med bred spridning.
 
Köp en armatur som klarar av fk in på mitten, hidealite ”lite line” är en personlig favorit.
 
Redigerat:
Är inte tanken att armaturen ska täcka hålet med inkommande kablage?
Med en dosa i taket hade du fått plats med din koppling.
Clipsen monterar du först i taket, sen kablaget och slutligen knäpper du fast armaturen.
Står ju så här i länken du skickade: "Notera att denna inte har inbyggd seriekoppling, om det skall anslutas flera armaturer i serie så rekommenderar vi istället våra vattentäta modeller med genomförtrådning. "


Håller ändå med, dum lösning..
 
F
S Solidwork skrev:
Är inte tanken att armaturen ska täcka hålet med inkommande kablage?
Med en dosa i taket hade du fått plats med din koppling.
Clipsen monterar du först i taket, sen kablaget och slutligen knäpper du fast armaturen.
Står ju så här i länken du skickade: "Notera att denna inte har inbyggd seriekoppling, om det skall anslutas flera armaturer i serie så rekommenderar vi istället våra vattentäta modeller med genomförtrådning. "


Håller ändå med, dum lösning..
Ja hade man haft en infälld dosa så hade det gått. Men det är ju ändå en dum lösning som inte framgick av produktbeskrivning. Jag funderade nog inte så mycket, antog att den hade en plint man kunde koppla direkt mot. Men som sagt, läropengar..
 
F
Testade för skojs skulle att koppla in den temporärt bara för att se hur mycket den lyser. Synd man inte har en mätare, har svårt att tro att det skulle vara 6000 lumen på denna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.