Belysning
InsidersUnited: Börja med det enklaste, köp några dimbara led g4. Biltema har exvis denna https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/stiftlampor/led-lampa-g4-dimbar-11-w-2000049903 Byt och se om det fungerar med de armaturer/dimmers du har. Fungerar det så surfa runt på det stora nätet så hittar du samma biltemaljuskälla i 10pack för lite över en hundring. Om inte dimningen fungerar
Gräsand: [citat] Jo, jag vet. Armaturen är i princip som bilden. Förstår inte hur jag ska få in en ny kabel fram till lamphållaren. Därav tanken på att skarva kabeln i själva fästplattan.
FlugfiskarniJämtland: [citat] Det kan sitta 1 st drivdon per armatur eller flera armaturer på 1 st drivdon, det kommer visa sig när du tagit ner en.
hempularen: Den där lösa jordledaren är jag lite fundersam över, Jag misstänker att det är samma tråd som vi ser vid lamputtaget i taket. I så fall är det väldigt viktigt att den inte bara slutar i dosan i väggen. Den behöver vara kopplad till skyddsjord i elcentralen. Om den är oinkopplad från taket, så är det ett grovt fel (livsfarligt).
Demmpa: [citat] Du ska inte ha en led-driver utan en ren USB-port som ger 5 VDC.
G.L.: Här gäller det att du verkligen vet vad du håller på med. Det är väldigt vanligt att en korsomkopplare blir felkopplad. Inte för att det blir farligt, utan för att funktionen där man kan tända/släcka från 3 ställen blir fel.
Peter2400: [citat] Nej, klart det inte är rätt. Och varför krångla till det såhär när det finns ett färdigt kopplingschema?
AntonS1: Tack för svaren! Det förklarar saken. Kände inte till glimtändare! Vad dumt att jag inte köpte ledlysrör.
Fairlane: [citat] Dåså, då talar hon väl om det för dig? Var hon medveten om att hade tänkt ge dig in i elcentralen och koppla? Var hon medveten om att du inte förstod varför du skulle ha en dvärgbrytare eller din kunskapsnivå i övrigt? Kopplingen som sådan är inte extremt komplicerad, så elektrikern har rätt, det är enkelt, om man kan. Ungefär som att köra bil är enkelt, när man kan.
ptlf: [citat] Nä var handhavandefel, trodde den skulle tända tidigare så det var därför det gick dåligt,tändes vid ca 20% så nu fungerar det
Mats-S: Kanske du kan ersätta allt det gamla med en lamphållare för dimbara GU10 LED-lampor, typ den här https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning-lampor/lamptillbehor/lamphallare/lamphallare-gu10-p63722 Det finns andra varianter, bara att googla :)
GoGetLost: [citat] Nja, inte alltid helt sant, jag har åtminstånde stött på 1 badrumsarmstur som jag fick demontera för att komma åt glimtändare (y)
kruml: [citat] Briljant, ser att det finns en för Zigbee också, började ge upp hoppet på en någorlunda smidig lösning men det där var ju klockrent! Stort tack för all hjälp!
Bo.Siltberg: Såvida du inte har 50 W halogen så är det nog inte en trafo enbart till två armaturer, men man vet aldrig. Det kanske var praktiskt att använda en trafo till 4 st och en annan trafo till de 2 andra.
Hans G2: Vi har också skenor, dock varianten med tre faser i samma skena. På så sätt behöver du inte ha fler brunnar/uttag utan kan bara köra en 5-ledarkabel och ändå få stor flexibilitet. Skenorna kan byggas som du vill och förutom spottar kan du även ansluta vanliga hängande armaturer. [bild]
etompau: [citat] Skulle säga att detta klart visar att det är varje sockel och tillhörande ljuskälla som är maximerad till 22 W, inte totalbelastningen för hela armaturen.
Mamba: [citat] Om du läser vad jag skriver, att jag försökt ändra eftersom belysning är fel forum.
Bo.Siltberg: [citat] Du behöver backa lite och titta på helheten, rummet. Allting beror på... Du kan i vilket fall börja med att dra ur den där stickproppen och låta den vara utdragen. Du kan lika gärna fortsätta och riva bort sladden till de taffligt monterade uttagena. Men uttagena kanske kan återanvändas. Sitter det skyddsjordade vägguttaget i samma rum som de ojordade du har på bild? Då
BirgitS: Välkommen till forumet! För att lampan ska bli jordad så måste jorden från taket fortsätta till lampans metall via sockerbiten.
Jag_kan: Spaken sitter fast i den räfflade delen. Denna del går att skruva av helt. Man kan tycka att det därefter bara skulle vara att skilja på röret till foten (den vita delen) och den andra delen som går till lampan - men det går inte
Höghus: På en del armaturer går det att trycka isär kortändarna så mycket att röret lossar. /Höghus
Claes Sörmland: [citat] Just att någon har skruvat på jordade uttag på en ojordad anläggning kan om det är snyggt sminkat vara ett fel i varan som ger rätt till ersättning. Vi har diskuterat ett fall här på BH där rätten dömde så. Men i trådens fall verkar det inte vara så snyggt sminkat. Man (=en tänkt kunnig köpare) ser att anläggningen är gammal och hempulad.
johan.eriksson84: Kan meddela att det hela löste sig när jag öppnade taket och där satt en bluetooth dongle från något märkte och blockade av och påknappen på väggen.
BirgitS: [citat] Gjorde ett tillägg i mitt förra inlägg med en som är på 57 cm.
Josth: Om du kan mäta spänningen går det att kontrollera om det är 230 V på ingången. Förmodligen behövs en ny armatur. Kan vara svårt att byta bara drivdonet och hitta en ersättning för nuvarande.