2 814 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Hjälp kring LED-list, kapning och vinklar
Vår walk in closet är i det närmaste klar och har nu kommit till att få dit en spegel. Trodde det skulle vara lätt att hitta en färdig men det verkar inte så. Därför blir det nog ett hemmabygge. Planen är att köpa spegelglas och göra en ram i MDF som är lite mindre än spegeln och limma spegeln på denna. Sen limma dit en LED-list på baksidan av spegeln vilket verkar vara den gängse metoden.
Så långt allt väl, men LED-listen går ju inte att vinkla så den följer baksidan på spegeln med mindre än att det blir ett "veck" på listen. Är det så man gör, eller ska man använda L-skarvar, typ dessa: https://www.wattvaktarna.se/energispar/led-belysning/led-tillbehor/l-skarv-till-rgb-led-strip/ och kan dessa sättas var som helst på LED-stripen? Den går ju annars bara att kapa på vissa ställen?
Sen är frågan hur man gör när jag behöver en specifik längd, eftersom LED-listerna bara går att kapa på vissa ställen? Är det ens lösbart eller behöver man gömma undan den längd som blir över?
Så långt allt väl, men LED-listen går ju inte att vinkla så den följer baksidan på spegeln med mindre än att det blir ett "veck" på listen. Är det så man gör, eller ska man använda L-skarvar, typ dessa: https://www.wattvaktarna.se/energispar/led-belysning/led-tillbehor/l-skarv-till-rgb-led-strip/ och kan dessa sättas var som helst på LED-stripen? Den går ju annars bara att kapa på vissa ställen?
Sen är frågan hur man gör när jag behöver en specifik längd, eftersom LED-listerna bara går att kapa på vissa ställen? Är det ens lösbart eller behöver man gömma undan den längd som blir över?
Finns säkert vettigare sätt, och än mer kostsamma, men jag hade valt valfri ledlist och kapat den i de längder jag behövt. Sedan skrapat fram lite kontaktyta på kretsen, löst vinkeln med ditlödd tråd, osv runtom hela
Nu är jag eventuellt ute på djupt vatten, evigheter sedan jag kapade en led-list, men vill minnas att den senaste var uppdelad i sektioner. Led - motstånd - kapbar - led - motstånd - kapbar. Dvs sålänge den inte kapades mellan diod och motstånd var det fine.mexitegel skrev:
Men för guds skull, jag är trött, sjuk och bara hobbypulare... Dubbelkolla med någon som vet vad de snackar om innan du kör avbitaren i en list baserat på ovan
Alla LED-lister jag sett har varit tydligt uppmärkta med var de går att kapa. Oftast brukar det vara några (6?) cm mellan varje ställe.
Jag har hittills aldrig känt att jag behövt "gömma undan" någon bit. Det brukar alltid gå att kapa dem lite för korta och anpassa monteringen så det inte märks i ändarna.
Skarva brukar jag göra med lödning, men är man inte bekväm med det fungerar säkert de länkade skarvdonen bra också.
Jag har hittills aldrig känt att jag behövt "gömma undan" någon bit. Det brukar alltid gå att kapa dem lite för korta och anpassa monteringen så det inte märks i ändarna.
Skarva brukar jag göra med lödning, men är man inte bekväm med det fungerar säkert de länkade skarvdonen bra också.
Klicka här för att svara