Belysning
Stuff: [citat] Produkten jag länkade till vara bara själva aluminiumprofilen. Det är bara en bit aluminium och ett plastlock. Sen behöver man ju köpa själva led-listen också, och då är det såklart klokt att köpa en sådan som är anpassad för utomhusbruk
Unikt namn: Det finns hyggligt billiga batterieleminatorer på Amazon om du är nöjd med ljuset från de nuvarande. tex
joasag: Vad rekommenderar ni för någon modell av downlight för användning i fönstersmyg? Har kollat runt och fastnat för denna: https://www.elgrossisten.se/belysning/downlights/minidownlights-led/hide-a-lite-core-smart-15/ Är dock orolig att den är alldeles för skarp i ljustemperatur, vissa spottar för fönstersmyg som jag har sett är ganska obehagligt ljus. Räcker 15° i ett fönster?
Daniel 109: Nej. Det gör ingen skillnad att byta polaritet på lampan i det fallet.
williamspäron: Stämmer bra det, får hitta nåt vettigt sätt att fästa den. Att det skulle vara så knepigt att veta var jorden ska fästas
BenjaminM: Värt att nämna, innan jag börjar testa med N kabel testade ja byta ut lamporna till https://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-GU10-Clas-Ohlson-2-pack/p/36-1323. Min lilla hall hade 4st så testade där.. Samma sak... å dessa är då ny LED och ska bara bakkantstyrda. Samma jävla fel.. Måste nästan testa en annan dimmer igen men det är fan i mig konstigt att alla 5st beter sig likadant. Ja
nova383: Hej. Har byggt balk-lådor av limträ för att ha dels nåt att hänga nån bordslampa i men i hyvudsak för att lysa uppåt i taket som indirekt normal rumsbelysning. (Det ska alltså bli normalljust för ett rum) [bild] Hade tänkt dimbar ledlist eller liknande, gärna "Plejd-bar" infälld mellan de två limträbalkarna. Kan ha strax över 4meter i varje balk. (bara ena balken på bild) Taket
Svante Svenson: @BYGGHANNA berätta gärna hur det visade sig vara när du vet! Alltid bra med uppföljning.
BirgitS: [citat] Men om det nu står en person framför bänken och det finns takbelysning: Kommer takbelysningen att lysa på personens rygg och huvud eller på bänken? I det första alternativet kommer personens skugga att falla över bänken och det blir mörkt där man har t.ex. skärbrädan. Se https://trendenser.se/2019/09/inredningskunskap-belysning-vid-koksbanken/
etompau: Ett annat alternativ kan vara Plejd DIM-02, då får du en tvåkanalig dimmer. Använd sedan lämplig väggsändare. Kan även manövreras från app.
hempularen: Skulle vara bra med lite mer information. Vad är det för typ av lampor, 230V 12V? Dvs. finns här även en transformator? Vilken effekt och hur många (du skrev 4,5W, är det per lampa).
Bo.Siltberg: Så du har tre st återfjädrande strömbrytare här? Du har troligen två drivdon som driver varsin grupp av downlights. - Det ena kan vara trasig - det kan vara avbrott/dålig kontakt på push-tråden till ena drivdonet, - det kan vara för långa ledningar i push-kretsen Det är inte helt lätt att felsöka detta. Man behöver rota lite i installationen för att hitta dessa drivdon etc. Då
Ankan_77: [citat] Eller såklart man inte ska använda dom med mindre effekt. Men kan det vara jag som fattat fel? I beskrivningen för en 5m-rulle står det 60w. Jag tänker då att för att få ut w per meter så är det bara att dela 60 med 5. Colour: warm white 3000K Input Voltage:DC 24V Size: L 5M* W 5mm x H 2.2mm Power:60W Number of LEDs: 480 LEDs/meter Lumen:6000lm Eller kan jag dela upp på 2 don
hempularen: Det är svårt att se vad det är för typ av kabel. Men under förutsättning att det är en installationskabel, inte en lampsladd. Så är det inget jättefel att den kommer ut sådär. I så fall bör man kunna använda den bef. kabeln, och koppla in en ny LED armatur. Prova att känna utefter kabeln, ofta finns det inpräglad text i isoleringen där det framgår vilken kabeltyp det är. Om
Demmpa: Om du är nyfiken så kan du prova att scanna av streckkoden på sidan.
vattenmelon: Det gick ju mycket bättre. Tack för snabbt och korrekt svar!
anonym12: Tack för hjälpen allesammans, nu både hänger den och lyser! :) [bild]
BirgitS: Hide-a-lites guide kan kanske ge lite tips att tänka på, t.ex. placering, lämpliga avstånd emellan och ljusstyrka: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider
Tomtom79: [citat] Vill minnas att hide a lite har ett par 1210, 1212 eller liknande beteckning. Bara o söka hos dem. Malmström har också en modell att montera i dosa till ett lägre pris, köpte 30 sådana vid någon rea som har funkar perfekt. Vinklingsbara. Dock hade de en sorts metallblad som ska hålla den uppe vilket var lite dåligt, mycket bättre att fästa med skruvhålen. Sen täcks det av en
Nitram58: [citat] Ok, låter bra, Då går jag på ditt omdöme och köper dom.:D Tackar för snabba svar.(y)
etompau: Ingången på LWMR-210 får ej kopplas till nätspänning, utan den ska bara slutas/öppnas av en potentialfri brytare. Utan exakt veta vad du vill uppnå så kan ev. en dubbeltrappbrytare (6+6) fungera med LWMR-210. Då får du en separat brytare som kan anslutas till styringången på LWMR.
sebbhann: [citat] Tackar er alla för ert engagemang, helt otroligt alltså, det finns hopp om mänskligheten. alm82 tipsade om LDN 200 ist. Gjorde så, funkade klockrent, mkt belåten. Åter igen stort tack
xLnT: [citat] Jag har bestämt mig för Global Trac Pro XTS men inte köpt den än.
Nyfikken: [citat] Smart med trådlös lösning, det ska jag kika lite på, tack!