Hej, för lite mer än 3 år sedan så renoverade vi badrummet, satte in en spegel, svedbergs Imago 120cm med belysning uppe och nere.
Nu har belysningen bara börjat blinka som disco
Kontaktade återförsäljare men det var bara 3 års garanti och de har tyvärr gått ut.
Tog ner spegeln för ja misstänker drivdonet. Men när jag skruva loss det så märkte ja att drivdonet var en med output 110v...
Någon som vet vart man kan få tag på ett liknande?
Nu har belysningen bara börjat blinka som disco
Kontaktade återförsäljare men det var bara 3 års garanti och de har tyvärr gått ut.
Tog ner spegeln för ja misstänker drivdonet. Men när jag skruva loss det så märkte ja att drivdonet var en med output 110v...
Någon som vet vart man kan få tag på ett liknande?
Tycker jag har letat o googlat som fan men utan framgång tyvärr....E etompau skrev:
Menar du att dioderna kan vara trasiga då istället?🤔
Spegeln består av 3st dioder, har nu kopplat bort dom och prövat en o en. Dom blinkar då fortfarande. Måste man väl kunna utesluta att de är drivdonet som är kasst?E etompau skrev:
Låter nog som drivdonet. Har ofta haft problem med att led-lampor börjat blinka, i synnerhet E27 lampor i armaturer med dålig luftcirkulation. Teorier (=random påståenden på internet) jag hört är dåliga/överhettade kondensatorer i drivkretsen, eller att något slags skydd (överspänning/överhettnnng?) som slår av och på och får dioden att "hicka".
Johannes
Johannes
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Men som sagt, det finns massor med drivdon som ger 350 mA.
En lysdiod, själva komponenten som lyser, har egenskapen att det blir ett spänningsfall över den, på ex. 2V när det går ström igenom den. Men då drar den "oändligt" med ström, om man matar på så mycket. Så ansluter man den till ett aggregat som ger en konstantspänning, så kommer den att dra all ström som finns, och brinner då upp.
Därför matar man med ett aggregat som ger ex. 350 mA, sedan blir det den spänning det blir. Därför kan din driver ge upp till 110V. Man seriekopplar ett antal dioder, var och en har ett spänningsfall som adderas. Men slingan får bara 350 mA.
Ledlampor som ex. matas med 12V innehåller en intern enkel driver som ger 350 mA (eller vilken ström just en dioden vill ha) till själva dioden.
Finns det något angivet om effekten på dina lampor? Jag tvivlar på att du behöver över 30 watts drivförmåga till 3 lampor i en spegel (det motsvarar typ. 300W glödlampor).
En lysdiod, själva komponenten som lyser, har egenskapen att det blir ett spänningsfall över den, på ex. 2V när det går ström igenom den. Men då drar den "oändligt" med ström, om man matar på så mycket. Så ansluter man den till ett aggregat som ger en konstantspänning, så kommer den att dra all ström som finns, och brinner då upp.
Därför matar man med ett aggregat som ger ex. 350 mA, sedan blir det den spänning det blir. Därför kan din driver ge upp till 110V. Man seriekopplar ett antal dioder, var och en har ett spänningsfall som adderas. Men slingan får bara 350 mA.
Ledlampor som ex. matas med 12V innehåller en intern enkel driver som ger 350 mA (eller vilken ström just en dioden vill ha) till själva dioden.
Finns det något angivet om effekten på dina lampor? Jag tvivlar på att du behöver över 30 watts drivförmåga till 3 lampor i en spegel (det motsvarar typ. 300W glödlampor).
Jag provade ett vanligt drivdon 12v 350mA på ena dioden, då lös den inte alls...H hempularen skrev:Men som sagt, det finns massor med drivdon som ger 350 mA.
En lysdiod, själva komponenten som lyser, har egenskapen att det blir ett spänningsfall över den, på ex. 2V när det går ström igenom den. Men då drar den "oändligt" med ström, om man matar på så mycket. Så ansluter man den till ett aggregat som ger en konstantspänning, så kommer den att dra all ström som finns, och brinner då upp.
Därför matar man med ett aggregat som ger ex. 350 mA, sedan blir det den spänning det blir. Därför kan din driver ge upp till 110V. Man seriekopplar ett antal dioder, var och en har ett spänningsfall som adderas. Men slingan får bara 350 mA.
Ledlampor som ex. matas med 12V innehåller en intern enkel driver som ger 350 mA (eller vilken ström just en dioden vill ha) till själva dioden.
Finns det något angivet om effekten på dina lampor? Jag tvivlar på att du behöver över 30 watts drivförmåga till 3 lampor i en spegel (det motsvarar typ. 300W glödlampor).
Belysningen består av 3 dioder, 2 upptill och 1 nedanför spegeln.
Syns det inte några späning/ström siffror på den där? Det är troligen för många enskilda dioder seriekopplade i en LED-enhet så att 12 V inte räcker till för att komma över det sammanlagda spänningsfallet (det brukar vara kring 3.3 V per diod). Det andra outputade ju 53 V och uppåt. Men 12 V låter som att det är ett konstantspänningsdrivdon, var försiktig med sådana det är lätt att bränna LED-slingorna.
12 V 350 mA, låter spontant som du har ett konstantspänningsdrivdon. Ta en bild på drivdonets typskylt.B Brullan skrev:
Det bör sitta fler än 3 dioder i spegeln, samma sak här, lite bilder kan ge fler ledtrådar.
Redigerat:
Klicka här för att svara


