Hej, för lite mer än 3 år sedan så renoverade vi badrummet, satte in en spegel, svedbergs Imago 120cm med belysning uppe och nere.
Nu har belysningen bara börjat blinka som disco

Kontaktade återförsäljare men det var bara 3 års garanti och de har tyvärr gått ut.

Tog ner spegeln för ja misstänker drivdonet. Men när jag skruva loss det så märkte ja att drivdonet var en med output 110v...
Någon som vet vart man kan få tag på ett liknande?
 
  • Etikett på strömförsörjning med tekniska specifikationer som spänning, ström och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett drivdon för konstantström (CC) och lämnar 350 mA.
Sådan finns att köpa. Kolla så du får ett som effektmässigt motsvarar 37 W.

Det behöver inte vara fel på drivdonet, dioderna kan orsaka blinkningarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är ett drivdon för konstantström (CC) och lämnar 350 mA.
Sådan finns att köpa. Kolla så du får ett som effektmässigt motsvarar 37 W.

Det behöver inte vara fel på drivdonet, dioderna kan orsaka blinkningarna.
Tycker jag har letat o googlat som fan men utan framgång tyvärr....

Menar du att dioderna kan vara trasiga då istället?🤔
 
B Brullan skrev:
Tycker jag har letat o googlat som fan men utan framgång tyvärr....

Menar du att dioderna kan vara trasiga då istället?🤔
Ja. Dessa dioder sitter i en seriekoppling (jmf med julgransbel.), det räcker då med att en av dessa dioder blir felaktig för att hela kedjan ska börja blinka.
 
E etompau skrev:
Ja. Dessa dioder sitter i en seriekoppling (jmf med julgransbel.), det räcker då med att en av dessa dioder blir felaktig för att hela kedjan ska börja blinka.
Vafasen då, vad skulle du rekommendera? Tråkigt o köpa ny spegel för 6000 för att belysningen krånglar
 
Ta en bild på dioderna.
Du kan även testa med att förbikoppla (bygla bort) en diod åt gången och se om blinkningarna upphör, då vet du vilken diod som är defekt.
 
E etompau skrev:
Ta en bild på dioderna.
Du kan även testa med att förbikoppla (bygla bort) en diod åt gången och se om blinkningarna upphör, då vet du vilken diod som är defekt.
Spegeln består av 3st dioder, har nu kopplat bort dom och prövat en o en. Dom blinkar då fortfarande. Måste man väl kunna utesluta att de är drivdonet som är kasst?
 
Låter nog som drivdonet. Har ofta haft problem med att led-lampor börjat blinka, i synnerhet E27 lampor i armaturer med dålig luftcirkulation. Teorier (=random påståenden på internet) jag hört är dåliga/överhettade kondensatorer i drivkretsen, eller att något slags skydd (överspänning/överhettnnng?) som slår av och på och får dioden att "hicka".

Johannes
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Brullan skrev:
Spegeln består av 3st dioder, har nu kopplat bort dom och prövat en o en. Dom blinkar då fortfarande. Måste man väl kunna utesluta att de är drivdonet som är kasst?
Ja, då låter det som att det är drivdonet som spökar.
 
Men som sagt, det finns massor med drivdon som ger 350 mA.

En lysdiod, själva komponenten som lyser, har egenskapen att det blir ett spänningsfall över den, på ex. 2V när det går ström igenom den. Men då drar den "oändligt" med ström, om man matar på så mycket. Så ansluter man den till ett aggregat som ger en konstantspänning, så kommer den att dra all ström som finns, och brinner då upp.

Därför matar man med ett aggregat som ger ex. 350 mA, sedan blir det den spänning det blir. Därför kan din driver ge upp till 110V. Man seriekopplar ett antal dioder, var och en har ett spänningsfall som adderas. Men slingan får bara 350 mA.

Ledlampor som ex. matas med 12V innehåller en intern enkel driver som ger 350 mA (eller vilken ström just en dioden vill ha) till själva dioden.

Finns det något angivet om effekten på dina lampor? Jag tvivlar på att du behöver över 30 watts drivförmåga till 3 lampor i en spegel (det motsvarar typ. 300W glödlampor).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men som sagt, det finns massor med drivdon som ger 350 mA.

En lysdiod, själva komponenten som lyser, har egenskapen att det blir ett spänningsfall över den, på ex. 2V när det går ström igenom den. Men då drar den "oändligt" med ström, om man matar på så mycket. Så ansluter man den till ett aggregat som ger en konstantspänning, så kommer den att dra all ström som finns, och brinner då upp.

Därför matar man med ett aggregat som ger ex. 350 mA, sedan blir det den spänning det blir. Därför kan din driver ge upp till 110V. Man seriekopplar ett antal dioder, var och en har ett spänningsfall som adderas. Men slingan får bara 350 mA.

Ledlampor som ex. matas med 12V innehåller en intern enkel driver som ger 350 mA (eller vilken ström just en dioden vill ha) till själva dioden.

Finns det något angivet om effekten på dina lampor? Jag tvivlar på att du behöver över 30 watts drivförmåga till 3 lampor i en spegel (det motsvarar typ. 300W glödlampor).
Jag provade ett vanligt drivdon 12v 350mA på ena dioden, då lös den inte alls...

Belysningen består av 3 dioder, 2 upptill och 1 nedanför spegeln.
 
  • Informationsetikett från Svedbergs, visar typ, maxeffekt, klass, IP-kod och CE-märkning, monterad på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns det inte några späning/ström siffror på den där? Det är troligen för många enskilda dioder seriekopplade i en LED-enhet så att 12 V inte räcker till för att komma över det sammanlagda spänningsfallet (det brukar vara kring 3.3 V per diod). Det andra outputade ju 53 V och uppåt. Men 12 V låter som att det är ett konstantspänningsdrivdon, var försiktig med sådana det är lätt att bränna LED-slingorna.
 
B Brullan skrev:
Jag provade ett vanligt drivdon 12v 350mA på ena dioden, då lös den inte alls...

Belysningen består av 3 dioder, 2 upptill och 1 nedanför spegeln.
12 V 350 mA, låter spontant som du har ett konstantspänningsdrivdon. Ta en bild på drivdonets typskylt.
Det bör sitta fler än 3 dioder i spegeln, samma sak här, lite bilder kan ge fler ledtrådar.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.