Belysning
Totte_S: Jag hade tagit bort armaturen alternativt ersatt den med en annan. Att ha det så där är rent farligt eftersom du har enkelisolerade kablar synliga i brottstället, krävs inte mycket för att armaturen skall bli spänningssatt. Gjuta fast den kan vara ett alternativ men då är det lämpligt att fixa elen samtidigt så den inte gjuts in felaktigt.
etompau: Det hänger väl på statusen på lykthusen. Ta några bilder. Har inte färgen släppt så lär det räcka med diskmedel, varm vatten och någon svamp (schotte el. dyl.). Skulle färgen ha släppt så får du måla om dom. Glaset, är det plast som blivit mjölkigt så lär ingen rengöring hjälpa. Är det glas, så tvätta på vanligt sätt.
jkmark: [citat] Ok, förstår. Jag vill gärna ha vriddimmer i Renova-utförande. Finns Zigbee som ett alternativ då? Eller är Plejd det enda alternativet?
NicNil: [citat] ja tyvärr, ska prova o byta ut lamporna i andra änden, 3st led som funkat bra förut
jonaserik: Finns på många ställen U-profil aluminum, här kan du leta vad som kan passa dig
Powerflower: [citat] Nej tyvärr inte haha. Finns massor med plats
Müssli: [citat] Funktion fungerar av/på med enkelklick men inte scenarion tyvärr.
Jarmo Luhanko: Tjena! Vi håller på med huset o renoverat taket inkl gavlarna! Sett att några satt belysning i utsprången, så vill gärna ha tips på vad ni köpt o gärna för o nackdelar med vad ni köpt. Tänkte montera på insidan av vindskivorna så det skall belysa gavlarna med varmvit färg, eventuellt rgb så man kan ändra vid juletid . Tack på förhand! [bild]
Bo.Siltberg: Denna bild visar principen för hur man kopplar trappströmställare till en dimmerpuck av något slag. (Bilden har en korsbrytare i mitten, det har inte du så glöm den. [bild] Du behöver alltså leta upp den sida där du har tändtråd ut från trappströmställaren. Där ska pucken placeras. Trappkopplingen behöver inte ändras på något sätt. Du behöver bara hitta det läge på båda
useless: Jag har också obruten fas i alla mina lampdosor och nolla vid alla strömbrytare. Verkar vara standard nu för tiden...
Tornhill 2: Hej och tack för svar. Det fick mig att fundera lite själv. Låt mig utveckla vad jag vill ha. Jag vill kunna driva två 10W LEDlampor, från solens nedgång till dess uppgång, i december, utanför Malmö, utan att behöva dra sladd dit. Enligt Soluppgång och solnedgång för Malmö - vackertväder.se (vackertvader.se) så går solen upp ca 8.30 och ner ca 15.30, dvs 17h belysningsperiod.
Ingmar77: Led bandet går runt ramen, inga uttag finns endast en enkel on/off touchknapp på glaset
etompau: Kör på de svagaste, 3 W. Du kan byta pö om pö.
Müssli: [citat] Du kan ju alltid anlita en elektriker som inte rånar dig alternativt byta dimmer själv om du vet hur man gör. :geek:
avh67f: [citat] Hej Det är ingen standardinstallation som avses utan det betyder att arbetet utförs enligt regelverket svensk standard som de flesta elinstallatörer arbetar efter. Om arbetet utförs enligt svensk standard betyder det att det uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis enligt Elsäkerhetsverket och deras föreskrifter elsäk-fs. https://elstandard.se/handbocker Dessa regler avses.
jonas_t_a: [citat] Mycket bra! Eller ja... helt tokigt tänkt från min sida så klart! Tack för svar!
hempularen: [citat] Det är ganska enkelt att göra detta, och iom. att du har en dubbelisolerad lampa, så är det i princip omöjligt att göra fel på något farligt sätt (i det här fallet). Under förutsättning att du med absolut säkerhet kan stänga av strömmen när du gör kopplingen.
RoAd: Alla LED-lister jag sett har varit tydligt uppmärkta med var de går att kapa. Oftast brukar det vara några (6?) cm mellan varje ställe. Jag har hittills aldrig känt att jag behövt "gömma undan" någon bit. Det brukar alltid gå att kapa dem lite för korta och anpassa monteringen så det inte märks i ändarna. Skarva brukar jag göra med lödning, men är man inte bekväm med det fungerar
kisumisu: [citat] Så är det nog. Dock har ju B22 många fördelar mot E27. Bla bilar har ju bajonett även i Sverige just för att lamporna ska inte skruvas loss av vibrationer. Är väl så i båtar också har jag hört. Höljet blir inte heller strömförande. Dem kanske kör E27 på allmänna julgranar i UK :crysmile: Fast Ikea verkar ju vilja göra E27 som standard, läste just på deras sida där
joasag: Dela gärna med er om vad ni tycker om denna typen av downlights. Har tittat på Hide A Lite och dom har en Tune modell som går mellan 2000k-3000k. Har lite svårt att bestämma mig vad som kommer passa oss i vår öppna planlösning med spottar över köksö. I och med att kök och vardagsrum har öppen planlösning så kanske det är trevligt att kunna dimma ner till mysbelysning över
apgr57: Hej. Undrar om någon kan tipsa om solcellslampor som man kan sätta som lampor framtill på robotgräsklipparen.
Jag_kan: De nya led-lamporna är märkta "AC/DC 12-24V", så de borde fungera med en Trådfri driver. Bör kanske testa lampor av annat fabrikat.
daenur: Tack båda. Precis som ni förespråkade var det vara lite extra våld som behövdes. De hade klibbat fast lite i den fuktiga miljön :) Nu har jag en ny fråga. Som ni ser på bilden så sitter det en halogentransformator bakom, en per lamp-par så totalt två transformatorer. Den ena är trasig. Jag vill ju gå över till LED och eftersom den ena är trasig är det väl helt enkelt bäst att
Bo.Siltberg: Det enda du kan och bör mäta här är att det finns isolation mellan samtliga ledare och chassit. Lampan är inte skyddsjordad. Jag är ganska oroad över de råd om mätning som du fått i tråden. Du ska börja med att inspektera lampan, speciellt att ledarna är friska. Lampan ser att vara från början av andra halvan av 1900-talet. Klassningen av lampan är troligen den att den endast får
Mats-S: [citat] Philips har GU10 dimmbara LED som heter "Warm Glow" https://www.lighting.philips.se/consumer/valj-en-ljuskalla/warmglow Superfin dimeffekt, ju mer man dimmar desto varmare blir ljuset, dom behåller alltså inte bara det varma ljuset, det ökar märkbart ju mer man dimmar. Och dom är till 100% dimbara ända ner till bottenläget på dimmern. Värda varenda krona extra. Goggla lite så du