Belysning
Donotlittle: Jag har skarvat Philips hue ledlister i köket för att få in en snutt under diskmaskinen. Köpte en anpassad skarvsladd från amazon för nån hundralapp. (Listen går att klippa av så jag fick rätt längd). Dock märkte jag att den inte orkade tända hela längden innan jag kapade till snutten under diskmaskinen, så det kan ev vara ett problem för dig om du tänker använda hue, min
hemmafixaren98: Givet pilen på bilden så verkar det som att man ska vrida tvärtom jämfört med vad som normalt är vanligast - kan det vara så enkelt? Utöver det så har jag ingen aning tyvärr men önskar lycka till. (Har du flera gissar jag du också har testat flera - så att det inte bara är en som krånglar!? Ingen hög nivå på tipsen tyvärr...)
etompau: Tror aldrig jag har sett vanliga dosdimmers med jordanslutning. Finns ingen anledning att jorda produkten då den sitter skyddat i en eldosa och utrymmet för skruvplintar på dimmern redan är begränsat. Tror inte riktigt hela sanningen här har kommit fram, men är kunden nöjd så är det frid & fröjd.
joasag: Lyckades hitta en jag tror kan fungera bra: https://malmbergs.com/Products/9974592 Inbyggnadsdjup på 30mm, hoppas det stämmer i verkligheten. Manualen säger: "Suitable for direct mounting on normally flammable surface and covering with thermally insulating material." [bild] Det enda frågetecknet är om det är möjligt att förlänga kabeln från spotlighten så att jag kan placera drivern
trojlee: Jag har ju förkärlek för spottar med egna drivdorn så man kan dra ut 220v. Finns ju spottar som bygger lite, tål att sättas mot iolering mm...15-16 spottar lät mycket...hur stor yta är det? En bild hade inte skadat..
jonaserik: [citat] Jepp svarade på det med om en D-armatur och kablar med manteljord, det ska då vara genomgång för jord eller dosor
Bo.Siltberg: Det ska räcka så. Om det inte fungerar så är det ju något annat fel. Det är sällsynt att drosseln går sönder. Mer troligen med en dålig anslutning någonstans i armaturen. Du bör också inspektera alla internal ledare i armaturen så att isoleringen inte börjat spricka.
Demmpa: En dimmer och rörelsevakt som parallellkopplas. Kan även fixas med hemautomation som även inkluderar rörelsevakt och dimmer.
barbro ljungberg: [citat] Tack snälla för ett bra svar. Då vet jag hur jag ska göra. Tack
behedwin: Jag kopplade in den röda kabeln i L och den blå kabeln i N Det fungerade.:) .
Bellarini: [citat] Nu har jag bytt ut min blinkande Ledsjö mot en ny som jag köpte igår på Ikea i Jkpg till ett sänkt pris, 349:-i fyndhörnan. Ordinarie pris 499:-. Äntligen har jag en fungerande armatur. Ljust som på dagen! Om du funderar på att byta din så kan jag tipsa om att det var lite trixigt att ta loss den. En måste våga ta i för att få loss snäppena. Vicka och dra ut hela på båda
jonaserik: Din skena du har är för 230 V och du ska ha samma fabrikat på armaturerna, här en länk till var dom säljes och olika modeller. Kolla att dom har GU10 sockel som är för 230V. det finns dimmbara LED 230 V GU10. En vanlig dimmer klarar det, inget märkvärdigt
datja: [citat] Den där verkar bra, kanske perfekt! Ger ut 12 VDC! Den skall jag lägga på minnet om någon av mina befintliga havererar
olof63: Så är det nog, det blir.ny armatur och så får jag se om det funkar - tack för alla tips :-)
Ossian K Olsson: [citat] Tänk dock på att de lamporna hamnar bakom er och ger skuggor på bänken när ni står där. Därför är det smidigt att ha lamporna under skåpet i mitten av bänken. [bild] Jag har listen 30 cm från väggen och således mitt över bänken. Men har tidigare också haft på mitten av överskåpet och det fungerar bra det med. Men sätter man listen allt för långt in kan det slå
useless: [citat] Ja, så är det såklart. Jag fick för mig att sladden kom från lampan och skulle skarvas i sockerbiten.
svartöra: [citat] Säljförbud eller inte så är det en ganska udda dimension. Här är någon som hade samma problem för ett par år sedan: https://www.byggahus.se/forum/threads/lysroer-t5-med-laengd-480-mm-till-spegelskap-tillverkas-inte-laengre.382578/post-3936633 Jag hittar ett passande rör på Amazon men det får inte längre importeras till EU. Enklast är nog att bygga om armaturen med ledtejp
Müssli: [citat] Ja, då kan sätta hur många puckar/ljuskällor du vill på samma samma fysiska knapp via appen. Efter du programmerat räcker det att trycka på knappen, du behöver ingen app för det.
hempularen: Håller med, hade glömt att han skriver proppen också.
FlugfiskarniJämtland: [citat] Den sitter förmodligen med fjädrar, så prova dra försiktigt rakt nedåt.
tveksamt: Personligen hade jag satt någon form av takhängd armatur i sovdelen med strömbrytare vid dörröppningen till sovdelen. Utöver det hade jag inte satt mer fast belysning utan snarare sett till att ha tillräckligt många uttag för att kunna ansluta lampor med stickpropp och därefter kunna styra denna genom att använda smarta lampor.
_ametist_: [citat] [citat] Med det är inget som kan leda till något om jag inte använder deras transformator, men använder led-glödlampor. Eller?
Fairlane: 20-315 VA står det, vilket innebär att den vill ha 20-315W på lamporna. Kan bli tufft kanske med LED?!
BirgitS: Minimalt med sladdar blir det nog om du skaffar ett smart vägguttag som styrs med fjärrkontroll för då kan du få två sladdar från vägguttaget utan att behöva någon sladd för en strömbrytare. Exempel: https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-smart-40364748/ https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-jordad-stickpropp/p/32-1114 (lampa som ska ha jord) eller
frause: Läser man manualen säger den "Our Wireless Wall Switch comprises two components, a wall switch and radio device to put in the canopy of your Moooi lighting design.", vilket är exakt samma lösning som ovan.
Tompafix: Finns att köpa på de flesta ställen Classe Biltema m.m. här är en his Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/koppling-dosor-lister/forgreningsskarv-skx-3-polig-p37654?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw15eqBhBZEiwAbDomEt8hQ8PTAfCD8icbCPfsPBSp9QEqPk-cQdVZNMtEqmFhAUut-YO1ChoCd-MQAvD_BwE