1 959 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kan jag laga lampan själv?
Hej på er! Köpte en sån här för 1 månad sedan
https://confidentliving.se/p/detroi...CM5xjkKtrBPx-AaEKin4mUW7d0Yzdl7RoCItoQAvD_BwE
och igår slutade övre delen att fungera, jag gick och köpte en ny ljuskälla, fungerar fortfarande inte. Idag har jag redan hunnit reklamera och de sa att jag kan bara slänga den, att jag behöver inte skicka tillbaka den. Tycker verkligen att det är synd att slänga, den nedre fungerar och hela lampan är ju ny.
Min fråga: kan jag laga den själv? kan det vara säkring i dimmern som pajat? Såg att det finns en att köpa från samma fabrikat...
https://www.ljustema.se/reservglas-mm/34162-dimmer-till-golvlampa.html
kan jag byta den själv? Borde jag testa att byta ut den eller kan det vara någonting helt annat??
Tack på förhand
och
God Jul
https://confidentliving.se/p/detroi...CM5xjkKtrBPx-AaEKin4mUW7d0Yzdl7RoCItoQAvD_BwE
och igår slutade övre delen att fungera, jag gick och köpte en ny ljuskälla, fungerar fortfarande inte. Idag har jag redan hunnit reklamera och de sa att jag kan bara slänga den, att jag behöver inte skicka tillbaka den. Tycker verkligen att det är synd att slänga, den nedre fungerar och hela lampan är ju ny.
Min fråga: kan jag laga den själv? kan det vara säkring i dimmern som pajat? Såg att det finns en att köpa från samma fabrikat...
https://www.ljustema.se/reservglas-mm/34162-dimmer-till-golvlampa.html
kan jag byta den själv? Borde jag testa att byta ut den eller kan det vara någonting helt annat??
Tack på förhand
och
God Jul
Innan du köper något alls, så borde du skruva isär och titta på kabelanslutningar. Inkl. Vid sockeln.
Jag reparerade nyss en ljusstake där de slavat med anslutningen vid tillverkning. Tog 1 minut att laga, och ungefär 1 minut att hitta felet.
En multimeter är alltid bra att ha när man ska felsöka el. Då kan man mäta för att se att kablarna är rätt anslutna med mera.
Jag reparerade nyss en ljusstake där de slavat med anslutningen vid tillverkning. Tog 1 minut att laga, och ungefär 1 minut att hitta felet.
En multimeter är alltid bra att ha när man ska felsöka el. Då kan man mäta för att se att kablarna är rätt anslutna med mera.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok tack för ditt svar. Är det en så här? Rätt billigt, det kan jag köpa, kan vara bra att ha sen kanskeB BSOD skrev:Innan du köper något alls, så borde du skruva isär och titta på kabelanslutningar. Inkl. Vid sockeln.
Jag reparerade nyss en ljusstake där de slavat med anslutningen vid tillverkning. Tog 1 minut att laga, och ungefär 1 minut att hitta felet.
En multimeter är alltid bra att ha när man ska felsöka el. Då kan man mäta för att se att kablarna är rätt anslutna med mera.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Hur gör jag med den? Ska jag typ lägga an spetsarna mot sockeln till den översta delen?
Tack
Just den där är bara godkänd för 300v, vilket är lite dumt med tanke på att det blir högre spänning om du mäter mellan två faser. Men om du aldrig har behov av att mäta något med mer än 1 fas, så duger ju den där. Du kan säkert leta lite till, om du tror du i framtiden har behov av det.Julia Eriksson skrev:
En multimeter kan man mäta resistens mellan två anslutningar (med spetsarna), så man ser om en kabel är hel, att säkringen är hel, att anslutningen är ok med mera. Det är nog det du främst ska göra för din lampa.
Men även mäta spänning om man är försiktig. Resistens mäter man med lampan urkopplad, spänningslös.
Jag brukar extremt sällan mäta ström eller något annat vid felsökningar med multimeter.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Om man misstänker fel på en dimmer, så är det allra första man bör göra att koppla bort lampan med dimmer från nätet (dra ut stickkontakten). och koppla in igen. Är det en fast installerad dimmer, bryter man med säkringen i elcentralen.
I många dimmers finns interna skydd som stänger av vid överbelastning eller övertemperatur. De återställs genom att bryta spänningen till dimmern.
I många dimmers finns interna skydd som stänger av vid överbelastning eller övertemperatur. De återställs genom att bryta spänningen till dimmern.
Är grenuttag med strömbrytare samma sak som att dra ut kontakten?H hempularen skrev:Om man misstänker fel på en dimmer, så är det allra första man bör göra att koppla bort lampan med dimmer från nätet (dra ut stickkontakten). och koppla in igen. Är det en fast installerad dimmer, bryter man med säkringen i elcentralen.
I många dimmers finns interna skydd som stänger av vid överbelastning eller övertemperatur. De återställs genom att bryta spänningen till dimmern.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det borde det vara, antar att du menar avstängt med brytaren? Det gäller alltså att bryta strömmen före dimmern.
Den metoden att lösa problemet är kanske inte det mest sannolika. Men med tanke på hur enkelt det är, bör man testa det först.
Den metoden att lösa problemet är kanske inte det mest sannolika. Men med tanke på hur enkelt det är, bör man testa det först.
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Jag har två sådana och slaktat en, det är jädra pilljobb.
Grenuttag med strömbrytaren är INTE samma sak som dra ut kontakten. Strömbrytaren bryter kanske bara en pol och då kan den strömförande polen fortfarande vara inkopplad.
Släng skiten om du inte är riktigt duktig på detta.
Grenuttag med strömbrytaren är INTE samma sak som dra ut kontakten. Strömbrytaren bryter kanske bara en pol och då kan den strömförande polen fortfarande vara inkopplad.
Släng skiten om du inte är riktigt duktig på detta.
Är det då bara att dra ut sladden? Eller ska dimmern vara på innan jag gör det? Verkar inte hjälpa som jag gör 😭den lampan som är unders fungerar fint men det är två vred så antagligen styrs de av olika dimmrar?H hempularen skrev:
Hahaha ja blir nog så!T Thomas_Blekinge skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Som sagt det är bara att dra ur sladden och helst vänta en kort stund innan man sätter på den.Julia Eriksson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
