Belysning
Marnit: Som ett avslut i tråden kan jag meddela att efter byte till två identiska led lampor funkar allt fint igen. Tack för alla tips och tankar och jag ber om ursäkt för förvirringen med parallell/seriekopplade lampor.
Kuno Johansson: [citat] Jo vi försökte igen och då gick det. Tack för tipset
MultiMan: [citat] Genom att först rätta till trådrubriken så att någon förstår vad tråden handlar om och sedan berättar du mer exakt vad du vill åstadkomma, gärna med en ritning.
Bo.Siltberg: Både trafo och spottar ser ju ut att ha ett antal år på nacken. Kanske är det t.o.m en järnkärnetransformator du har med tanke på den låga uteffekten. Du lär nog hitta en ny som är mindre, ger 12 V DC och minst 600 mA.
Demmpa: Klipp bägge kablarna och skarva ihop befintlig med ny med hjälp av kopplingsplint, tex, https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsplint-2-pack/p/36-4257
sakoria: Har 3st sektioner med ca 10 spottar för varje sektion, dessa styrs med trådlösa dimbara brytare (EATON Xcomfort CTAA-01/04) som går till en Eaton xComfort Dimmeraktor CDAU-01/04. Jag skulle vilja styra sektionerna via en app, sätta timer etc och undrar då vad det är jag behöver byta ut dimmeraktorn till från Plejd respektive Shellys sortiment. Tacksam för hjälp. :)
GK100: Den längden har ingen betydelse om du har normala ledningar mellan. Alltså inga typ hårstrådimension.
RundBerg: Just nu verkar Klarna ha stängt av kassan för den butiken.
Tompafix: [citat] Du kanske kan sätta den i ett annat rum
GoGetLost: [citat] Använd en dimbar ljuskälla om du har en dimmer till din armatur 👍
treborh: [citat] För eftervärlden kan det påpekas att add onnet inte verkar funka med vissa bluetooth enheter. Löses genom att köpa en av de externa enheter som de som gjort add onet tipsar om.
Dan1891: [citat] Bra, mycket bättre förklarat! Glöm mitt svammlande :)
Snickerisnack: Jag köpte och installerade en dimmer igår. Det blev en variant som jag visade bild på förut där jag kopplade in svart (fas) på L och vit (tändtråd) till pilen och det funkar iallafall. Tack för all hjälp!
Tupac: [citat] Det funkade för mig med första gången det hände. Andra gången var det hopplöst. Då bytte jag.
ptlf: [citat] Kanon👍Tusen tack nu blev det bra! Trodde att det var bara på nyare varianter det gick justera så nu har du lärt mig något nytt 😃
Häljarp: [citat] [citat] Liten uppdatering och tack till er och alla andra som var hjälpsamma i tråden :) Det fungerade utmärkt att borra nya hål i metall u-bygeln och sätta fast det direkt till taket. Hoppas tråden hjälper andra som stöter på det här problemet i framtiden.
Ogredani: [citat] Hittade väl ingen klockren ljusslinga med facit i hand eftersom några lampor redan gett upp, men så här spände jag upp vajern iaf.
bygglov: Jag har just nu samma problem men i dag finns bättre lampor att tillgå. Jag har funderat på att köpa 4 av dessa lampor https://www.hornbach.se/p/led-panel-eglo-fueva-5-20w-2200lm-3000k-oxh-285x28mm-dimbar-vit/10285880/ Någon som vet om motsvarande lampor finns med dubbla effekten? Ett krav är att de skall vara dimmbara och bollsäkra. Vore smidigt då det i dag bara finns framdraget för
Bergonen: Ja precis, fick tillbaka strömmen igår. Skämt osidå Plejd puckarna va brända av åsksmällen så dom va bara att byta ut till nya så det gick inte att lösa på annat sätt. Totalt sett kostade blixtnedslaget ca 43000 kronor. Men hemförsäkringen fick ner det till ca 4000 efter självrisk och åldersavdrag. Det mesta va ganska nytt som gick sönder så det drogs inte av så mycket av
cpalm: Uppdatering: Fick offert från Adamlights. Ca. 1 500 kr för 20m 30 V-slinga med nätdel var lite väl saftigt för min budget. Blev istället Star Tradings System 24 från 123ink. Ca. 800 kr för motsvarande slinga. Bar emot lite då Star Trading sålt mycket skit genom åren, men jag hittade inga andra alternativ. Nåja, de ser åtminstone riktigt rejäla ut med tjock gummikabel. Helt annan
etompau: Låter som att själva strömbrytarmekaniken har gått sönder, i så fall är det bara utbyte av hela dimmern som gäller.
Müssli: [citat] Jag tycker de 3x1-pol jag testat har för smala knappar. De kan dessutom börja kärva och ta tag i varandra om man senare sätter i fjädrar för att göra dem återfjädrande.
etompau: Nej det har ingen praktisk betydelse och utgör ingen risk.
BirgitS: Nu är det ju väldigt lite information men det finns tre sätt att bygga om en gammal lampa som inte är jordad och inte dubbelisolerad. 1. Skyddsjorda lampan, dvs. ansluta alla metalldelar till jorden som kommer från väggen. 2. Dubbelisolera lampan, dvs. se till att det hela vägen från väggen till ljuskällan finns minst två lager plast mellan koppartrådarna som leder strömmen och all
polarsson: [citat] Så bra, då ska jag prata med elektrikern om det när han kommer nästa vecka.