Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Men det är inte säkert alla dina lampor fungerar med effekter. Kolla i PDF-listan som är med i TS länk och sen går du in i Inställningar-> programvaruuppdatering och se vilka lampor du har!
11 svar · 1,4k läst
·
Bo Dahlen
Bo Dahlen: Har en takspot en bild. Behöver ta bort hela armaturen då ljuskällan inte är utbytbar.Sitter fast hårt och vill inte paja taket. Tips ? [bild]
0 svar · 459 läst
·
E
etompau: En plejd-dimmer (DIM-01) skulle ev. fungera. Den tänder/släcker/dimmar mha sitt inbyggda astrour. Den har även en styringång för ex. signal från rörelsedetektor. Steinel IS1 är en bra rörelsedetektor.
2 svar · 601 läst
C
cpalm: [citat] En snabb googling ger dock vid handen att de finns kvar på marknaden. Vilket inte direkt överraskar mig.
16 svar · 2,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du behöver en dimmer per typ av belysning, dvs samma fabrikat och modell på alla lampor. Annars finns det risk att de inte dimras samstämmigt. Behöver du flera dimmers under samma vippa bör dimrarna vara av samma fabrikat och modell. Helst ska de stöda synkning internt mellan sig. Dimrarna bör också driva samma typ av lampor för att inte riskera att de dimras ojämnt. Så säkrast är en
10 svar · 910 läst
·
B
byggarebosse: Har en taklampa med många små halogenlampor. Lampan sittter på en standard dimmer i nuläget men den går inte att dimma utan är på max - förmodar att dimmern har gått sönder (har fungerat tidigare). Har bytt trafu i lampan en gång (ingen aning vad som orsakade detta - var det kombon med dimmer eller något annat fel). Funderar på att ersätta dimmern (som just maxar lampan, 100%) med
0 svar · 861 läst
·
Tigger
Tigger: Hej! Funderar på att installera ”dagsljusbelysning” i ett rum utan fönster. Såg ett program på tv för några år sedan om en familj som installerat ”dagsljusbelysning” i källarvåningen som inte hade fönster som automatiskt följde dygnets timmar med dess olika nyanser under morgon/dag/eftermiddag/kväll. Någon som känner till en liknande lösning? Något företag som erbjuder
0 svar · 549 läst
snaggletooth
snaggletooth: https://ljusgrossisten.se/produkter/tillbehor/lysrorsspray/kvick-loss-lysrorshallarspray-100ml/?gclid=CjwKCAiA9ourBhAVEiwA3L5RFpWftrLcw9Vnls75AC8G4mD9CX7lwOznuXV5Zv7kSJ1oN_8zymQd6hoCrHUQAvD_BwE
5 svar · 2,0k läst
·
H
hapazard: Helst ska man vara nogrann med att inte ta på glaset, och om man gjort det se till att torka noga. Fett från fingrarna kan bränna på glaset och orsaka varma fläckar vilket försvagar glaset.
13 svar · 2,2k läst
·
H
hapazard: [citat] Det blir bra som du gjort nu, men du kan som sagt slå en knut på dem under skarven som får ta dragkraft.
23 svar · 9,8k läst
·
MultiMan
MultiMan: "Tvinnade med en toppklämma" låter som Torix. Att dela på kablarna i en sådan och sedan skruva tillbaka utan rätt handlag riskerar ge glappkontakt och potentiell brand i framtiden. Ska du fortsätta greja bör du byta till en tämligen idiotsäker toppklämma såsom Wago 221. Du måste i vilket fall först ta reda på hur allt är kopplat, innan du börjar flytta om, annars kan det sluta
2 svar · 1,5k läst
A
Azerty: [citat] Såklart. Så självklart. Trodde bara inte jag hade någon med batteri. Men tydligen hade jag det tack!!
5 svar · 1,6k läst
B
brabrabra11: [citat] [citat] [citat] [citat] Tack så mycket för er hjälp, uppskattas mycket!
6 svar · 1,7k läst
·
T
Tompafix: För att den ska sitta fast så krävs det att kåpan sluter tätt mot taket hela vägen runt. Det går inte nu eftersom kablarna som går bort mot lampan är i vägen. Om du tar bort en bit av kåpan så att kabeln kan gå plats där så kommer det nog fungera.
5 svar · 1,5k läst
·
D
Dilato: Tryck in en tandpetare eller två mellan sladden och hålet...
2 svar · 729 läst
·
S
sigrde: Jag har läst en gång, en bra artikel. Jag får läsa det många gånger, då kommer massa frågor:) Tusen tack! Jag lär mig, ändå.
12 svar · 1,1k läst
·
N
Nahpets: Tack! 😊 Denna är också ett alternativ: https://www.clasohlson.com/se/Dosdimmer-LED-Schneider-CCT99100/p/36-6617?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAjfyqBhAsEiwA-UdzJABVcJhTsQsx1KJlk6Mz-F19UyfUf_lBbvT2zwLrBAuz0HNgOa8FYhoCNjkQAvD_BwE. Tack för hjälpen.
2 svar · 601 läst
·
H
Håbbe01: 3 led i serie och 9v 9-(3x2) / 0.010 = 900 ohm avrunda till 1kohm
4 svar · 487 läst
Demmpa
Demmpa: Plasten i hållarna för rören är troligen gamla och spröda å går troligen lätt sönder. Drosslarna i armaturen är troligen gamla, de bör demonteras, dels för att de drar ström i onödan, dels för att de är en brandrisk. Reflektionen av ljus är troligen försämrade mot när de var nya.
1 svar · 2,8k läst
·
P
per123456: Pratat med Schneider. Behöver en som fungerar bra för låga watt. [HEADING=2]Dimmer, Exxact, vrid, LED, 370W, infälld, bakkantstyrd LED 1-200VA, , den fungerar bra. Med inkopplad neutralledare, ner till 0-1 watt[/HEADING]
1 svar · 6,9k läst
·
Turbopumpen
Turbopumpen: Hej, Jag tänkte byta ut alla lampor på husfasaden till (enhetlig) LED (vanlig E27-sockel). Vilket märke ger bäst ljus, och håller? Jag tänker 3000-3100 Kelvin (måste vara snarlik temperatur på mina in-lite moduler). Har kollat på NASC, är det bra grejer?! Tack på förhand, T
0 svar · 2,5k läst
useless
useless: Har man kablar i många färger så ska man såklart använda alla...
5 svar · 2,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du ska leta efter ett drivdon som ger 600 mA konstant ström och minst 24*0.6=15 W. Här är ett exempel som passar elektriskt: https://www.elbutik.se/product.html/hytronik-led-driver-he2050-a-50w Men det har nog inte yttermåtten för att passa i din armatur. Sök på yh12g200-0600cc eller bara yh12g200.
1 svar · 2,7k läst
·
borpålandet
borpålandet: Ja så är det nog.
2 svar · 1,5k läst
·
K
Kane: Trappkoppling. [bild]
1 svar · 912 läst
·
BirgitS
BirgitS: Ledlisten går väl att fälla in i en gipsskiva, alternativt fräsa ett spår i betongen. Du är väl säker på att det inte är en bärande vägg och att det är gjuten betong så det inte är lecablock eller liknande som riskerar att falla ner om de blir av med stödet. Båda delarna är vanliga i källare. Det finns en särskild yrkesgrupp som heter betonghåltagare. Riktig betong är inget
1 svar · 2,0k läst
·
Karrock
Karrock: Om du knackar på väggen och den låter ihålig är det ett ganska litet ingrepp för en elektriker att dra den inne i väggen. Även om det bakom väggen finns garderob eller något annat där det inte gör något om en kabel kommer upp.
1 svar · 1,3k läst
·
jarlh
jarlh: Jag bytte till nya lösrör (av gamla modellen), samt nya glimtändare. Funkade rätt bra i början, men är nu oroväckande långsamma ibland. (De gamla är sparade som reservdelar.) Men de får hänga med ett tag, tvättstugan ska renoveras om ett par år enligt femårsplanen. Vid renoveringen byter vi armatur.
11 svar · 3,2k läst
·
O
oskarcronwall: Jag har ett lamputtag på övervåningen i mitt hus. Det sitter ovanför en rak trappa som i sin tur sitter mitt i huset. På övervåningen är det öppet till nock vilket innebär 5m upp till lamputtaget samt lite till eftersom det just är ovanför trappen ned till nedervåning. Allt detta gör det krångligt att byta lampa och komma åt vilket resulterar i att uttaget inte används. Jag
0 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.