6 301 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Spottar i tak - Gömma trafos?
Taket i källaren skall sänkas ca 45mm för att dölja elinstallationerna som är delvis utanpå liggande. Passar då på att dra in lite snyggare spottar i from av Hide-A-Lite 1208, 20W halogen och inte LED av ekonomiska skäl - Och då inte långsiktiga.
Drar fram apparatdosor till alla positioner då detta inte är en extrem extrakostnad och det blir bättre att skruva spottar i dosor än att bara klämma dem i gips i mitt tycke.
Men, rummet mäter drygt 3.5x5 och det blir totalt 12 spots á 20W - Hur gömmer jag bäst trafos? :S
Funderade på att sätta ett par takdosor och peta in dostrafos men då dessa bara klarar 105VA som max så blir det ju aningen tajt med 6 st 20W per trafo.
Finns det ngn annan vettigt lösning att bygga in trafos? Vill ju ha dem så att man kan byta vid behov - Inget funkar för evigt.
Kommer att bli en liten nedbyggnad längst ena delen av rummet för att dölja rör till övervåningen så där skulle man kunna dölja ngt - Men klarar då inte kablaget under 2 meter.
Ett alternativ är ju att sätta in Osram Halostar Eco 14W lampor som skall lysa som 20W och på så vis klara 6 per trafo. Vill ju inte heller stöka till kabellängder allt för mycket.
Andra förslag?
Drar fram apparatdosor till alla positioner då detta inte är en extrem extrakostnad och det blir bättre att skruva spottar i dosor än att bara klämma dem i gips i mitt tycke.
Men, rummet mäter drygt 3.5x5 och det blir totalt 12 spots á 20W - Hur gömmer jag bäst trafos? :S
Funderade på att sätta ett par takdosor och peta in dostrafos men då dessa bara klarar 105VA som max så blir det ju aningen tajt med 6 st 20W per trafo.
Finns det ngn annan vettigt lösning att bygga in trafos? Vill ju ha dem så att man kan byta vid behov - Inget funkar för evigt.
Kommer att bli en liten nedbyggnad längst ena delen av rummet för att dölja rör till övervåningen så där skulle man kunna dölja ngt - Men klarar då inte kablaget under 2 meter.
Ett alternativ är ju att sätta in Osram Halostar Eco 14W lampor som skall lysa som 20W och på så vis klara 6 per trafo. Vill ju inte heller stöka till kabellängder allt för mycket.
Andra förslag?
Du kan ju lägga trafon på undertaket istället för i en dosa, du kommer ju redan genom att bygga ett undertak för att dölja befintliga eldragningar "förstöra" för lättillgängligheten att komma åt elen så...same shit liksom 
Glufsglufs - Allt ligger i rör idag så det är inte frågan om att förstöra något.Glufsglufs skrev:
Med utanpåliggande menade jag utanpåliggande rör - Beklagar att jag inte klargjorde detta.
Redigerat:
Det lutar nog åt att skaffa en trafo med möjlighet till extra längder på sekundärsidan - Sätta en inspektionslucka på nedbyggnaden för värmerören (Kan ju inte skada att kika in där då och då) och gömma trafos/trafon i detta utrymme.
Är väl ingen fara att lägga trafon på undertaket, man petar ju upp dom i samma hål som en spot ocgh kommer man bara ihåg vilket hål så vet man ju var den är, ingen större skillnad än nar man har pottor/hinkar och petar upp en trafo i samma utrymme som spoten. Men självklart så är det ultimata att ha en trafo som fixar det hela utan att hamna på ett "mindre bra" ställe.
Då blir det en inspektionslucka vid värmerören där trafos får ligga i fred - Är ju aningens tajt att lägga dem under taket med ca 32mm till godo.
Blir bara rackarns långa kablar till vissa av dem - Undrar hur mycket spänningsfall det blir om man lägger dem på 4 slingor a 3 spottar med ca 120cm emellan. FK1.5? Kommer det att bli synbart i ljusskillnad kanske?
Blir bara rackarns långa kablar till vissa av dem - Undrar hur mycket spänningsfall det blir om man lägger dem på 4 slingor a 3 spottar med ca 120cm emellan. FK1.5? Kommer det att bli synbart i ljusskillnad kanske?
Redigerat:
Jag hade iofs i det fallet om man är orolig för längder osv dragit med 230V i slingan och satt 2-3 trafos på vägen, småtrafos som man kan peta upp i spotens hål och sen peta dem lite åt sidan eller möjligen leta fram två ställen att göma trafo på så att det blir två separata slingor med samma 230 matning....om du förstår. Svårt att säga när man inte sett utrymmet.
Ganska enkelt 3.5x5 meter med tolv spot, snabb skiss på utrymmet.
Nischen är alltså för värmerören och under den sitter dörren in där befintlig brytare för belysning sitter.
Det är ju en plan att dra ut 230 till första spothålet på var slinga och sätta 1 trafo per 3 spots. 4 ggr 65 kronor kanske man kan leva med - Då blir det 10 cm till första, 120 till den andra och 240 till den tredje på var slinga.
Det blir inga marginaler att sätta något under taket (ca 38mm under gipsen) i rummet så det måste isf bli något i första dosan i var slinga för att hålla nere kabellängderna.
Nischen är alltså för värmerören och under den sitter dörren in där befintlig brytare för belysning sitter.
Det är ju en plan att dra ut 230 till första spothålet på var slinga och sätta 1 trafo per 3 spots. 4 ggr 65 kronor kanske man kan leva med - Då blir det 10 cm till första, 120 till den andra och 240 till den tredje på var slinga.
Det blir inga marginaler att sätta något under taket (ca 38mm under gipsen) i rummet så det måste isf bli något i första dosan i var slinga för att hålla nere kabellängderna.
Så tycker jag nog du ska göra, då ska ju alla slingor klara sig bra.
Klicka här för att svara