2 078 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
spottar i badrum - blir galen.
Hej,
Jag har ett mkt litet badrum, tror nog det får plats max 2 spottar i taket om det skall se snyggt ut. Det blir också extremt fuktigt i det lilla badrummet, bildas många droppar i taket. (Det är självdrag som inte fungerar) Alltså behövs hög IP-klass, IP44 lär inte räcka! Finns ip56?
Helst vill jag inte ha trafo trots att 12v-spottar har väldigt många fördelar, men i mitt fall kan jag inte ha trafon på något vettigt ställe. Eftersom det är i badrummet så är det bra om lamporna blir varma(torkar ut ev fukt) samt att de kommer inte stå på hela dagarna o dra el.
Alternativet är att ha en LED-spott(med trafo dock) som är i mer sluten konstruktion, har sett sådana lite mindre varianter, men frågan är om det kommer vettigt ljus från dessa små? Jag har annan ljuskälla men lite ljus vill jag få från dessa i taket.
Synpunkter/tips på spottar?
Jag har ett mkt litet badrum, tror nog det får plats max 2 spottar i taket om det skall se snyggt ut. Det blir också extremt fuktigt i det lilla badrummet, bildas många droppar i taket. (Det är självdrag som inte fungerar) Alltså behövs hög IP-klass, IP44 lär inte räcka! Finns ip56?
Helst vill jag inte ha trafo trots att 12v-spottar har väldigt många fördelar, men i mitt fall kan jag inte ha trafon på något vettigt ställe. Eftersom det är i badrummet så är det bra om lamporna blir varma(torkar ut ev fukt) samt att de kommer inte stå på hela dagarna o dra el.
Alternativet är att ha en LED-spott(med trafo dock) som är i mer sluten konstruktion, har sett sådana lite mindre varianter, men frågan är om det kommer vettigt ljus från dessa små? Jag har annan ljuskälla men lite ljus vill jag få från dessa i taket.
Synpunkter/tips på spottar?
Först och främst.
Hur ser det ut ovan tak i badrummet?
Är det isolering eller nersäkt tak eller pottor?
Hur det ser ut beror ju på vad du kan välja.
Sen så tror jag inte varma lampor är rätt sätt att lösa ett dåligt ventilerat badrum på.

Hur ser det ut ovan tak i badrummet?
Är det isolering eller nersäkt tak eller pottor?
Hur det ser ut beror ju på vad du kan välja.
Sen så tror jag inte varma lampor är rätt sätt att lösa ett dåligt ventilerat badrum på.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
sådanna har jag i mitt badrum. http://www.upplyst.se/product_info....d=305&osCsid=ac50f527210c0c389b75afc45591f370
ip65
ip65
Det kommer bli pottor på vind - hur kan taktypen påverka val av spottar? Man måste ha "värmespalt" oavsett. Tror inte jag sett några LED-spottar som kan monteras direkt i gips, möjligtvis utanpåliggande "leksaker" men det är inte aktuellt.EyEr0n skrev:
Jo du, det kommer bli dusch-fukt och kondens både i och utanpå pottorna på vinden, och det är kanske tom väldigt bra med varma lampor. Och jo visst skulle det inte skada med en fläkt som hjälper till att blåsa ut fuktig luft! Det skall också fixas!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kondens i pottorna ska du ju inte ha! Då måste du isolera bättre runt pottorna.
Fukten måste du ju lösa med en PAX-fläkt och bättre tilluft.
Antingen LED eller 12 V halogen är det jag rekommenderar. Vid bägge så kan man slänga upp en trafo i ena pottan, men det kräver att man placerar pottan lite annorlunda alt. sätter en som är 500 mm lång.
Hur högt kommer det bli i tak? Över 225 cm?
//Patrik
Fukten måste du ju lösa med en PAX-fläkt och bättre tilluft.
Antingen LED eller 12 V halogen är det jag rekommenderar. Vid bägge så kan man slänga upp en trafo i ena pottan, men det kräver att man placerar pottan lite annorlunda alt. sätter en som är 500 mm lång.
Hur högt kommer det bli i tak? Över 225 cm?
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden