1 703 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
LED spottar ojämnt dimrade?
Börjar slita mitt hår nu så hade varit väldigt tacksam för hjälp! Har bytt mina 10st 12V Halogenspottar GU 5,3 till LED 5,2W styck i köket. Eftersom dom flimrade över 50% dimmernivå, inte gick att dimmra ner ordentlig samt pulserade i dimmernivå bytte jag halogen-transformatorn till en avsedd för LED (Vadsbo zero 70.2 0-70W). Flimret försvann och dom går nu att dimmra med min NEXA MWMR 251 trådlösa inbyggnadsdimmer, men ju längre dom parallellkopplade spottarna befinner sig från transformatorn, desto mer dimmrade är dom! Det resulterar i att spottarna längst ut är släckta, några därefter blinkar och spottarna närmast är ganska ljusstarka. Det är precis som om spänningsfallet i ledningarna gör att spänningen inte räcker till.
Har jag fel transformator eller fel lampor? Klarar inte transformatorn av att hålla uppe spänningen? Supertacksam för hjälp!
Har jag fel transformator eller fel lampor? Klarar inte transformatorn av att hålla uppe spänningen? Supertacksam för hjälp!
Spänningsfall tror jag inte. Jag antar att det är en elektronisk transformator, har du en till allihopa? Problemet blir då att i regel så anges max ledningslängd på transformatorns sekundärsidan till cirka 2m. Hur långa ledningar har du?
Tack för svar! Precis, elektronisk transformator Vadsbo Zero 70.2. Aha, jag ser nu i manualen att det mycket riktigt står att sekundärkabeln inte får överstiga 2 meter. Jag har en styck transformator som sitter ungefär mitt i slingan. Det går således ca 3 meter kabel ut åt vart håll, ena sidan till 4 spottar och andra sidan till 6 spottar. Kanske är detta problemet?
Ser nu för övrigt att hela LED-slingan fortfarande står och ”pulserar” upp och ner något i dimmernivå, på samma sätt som den gjorde med halogentransformatorn. Känns som spänningen inte hålls konstant. Kan det också ha något med långa kablar att göra, verkar konstigt.
Ser nu för övrigt att hela LED-slingan fortfarande står och ”pulserar” upp och ner något i dimmernivå, på samma sätt som den gjorde med halogentransformatorn. Känns som spänningen inte hålls konstant. Kan det också ha något med långa kablar att göra, verkar konstigt.
Klicka här för att svara