Sedan vi flyttade in i vårt hus för snart två år sedan har vi haft problem med belysningen i köket.
Från början var det så att när man tände bänkbelysningen förblev lamporna till vänster om spisen släckta, medan de som satt höger om spisen tändes direkt. Men med tiden blev även lamporna höger om spisen lite trötta, och det började ta tid för dem att tändas när man tryckte på knappen. Först tog det bara några sekunder, för att med tiden öka till ca 30 sekunder. Till slut tändes de inte alls, och sedan började även spottarna i taket att surra och lysa svagt.
Någon som vet vad det är för fel, och hur man fixar det?
Från början var det så att när man tände bänkbelysningen förblev lamporna till vänster om spisen släckta, medan de som satt höger om spisen tändes direkt. Men med tiden blev även lamporna höger om spisen lite trötta, och det började ta tid för dem att tändas när man tryckte på knappen. Först tog det bara några sekunder, för att med tiden öka till ca 30 sekunder. Till slut tändes de inte alls, och sedan började även spottarna i taket att surra och lysa svagt.
Någon som vet vad det är för fel, och hur man fixar det?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Berätta lite mer. Är det lösa spottar som är monterade direkt i skåpen, eller sitter i en ”låda” under skåpen?
Finns det någon dimmer?
Lägg gärna upp några bilder på spottarna.
Finns det någon dimmer?
Lägg gärna upp några bilder på spottarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
de där lamporna behöver en transformator någonstans. Troligen har du en transformator för vardera sidan, och de har gått sönder. Om det är en och samma dimmer till båda sidorna, så bör det ju inte vara dimmern som är trasig.
Har du någon bra gissning på var transformatorn kan sitta? Bakom takanslutningen hade ju varit ett alternativ, men den kanske går att gömma någon annanstans?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Enklast, som är rätt vanligt är att trafon göms i något hörn inne i skåpet. Annars går ledningarna troligen ut i bakkanten av skåpet och uppåt. En sådan trafo är ofta rektangulär 10 - 15 cm x 5 -7 cm och 15 - 20 mm tjock. Men det finns andra varianter.
Vad är det för lampor i armaturerna, om någon har bytt till LED från halogen, så drar de ofta för lite ström. En sådan transformator brukar ha en minimum belastning. Men trafon borde inte dö efter lång tid pga. det.
Vad är det för lampor i armaturerna, om någon har bytt till LED från halogen, så drar de ofta för lite ström. En sådan transformator brukar ha en minimum belastning. Men trafon borde inte dö efter lång tid pga. det.
Klicka här för att svara

